Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Eilean

Sälolja!?

Rekommendera Poster

Är det bara jag som tycker att reklamen om sälolja här till höger känns rätt tveksam?

Vad blir nästa; valbiff?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen annons med Sälolja men Valbiff är faktiskt jättegott. Rekomenderas.

// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAr stirrat ögona ur mig nu! Ser ingen pörsk sälolja \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ /> Du får gärna lägga upp en printscreen.
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den försvann!

Den låg bland alla andra annonser i kolumnen till höger.

Ursäkta att jag störde!

Och valbiff är säkert jättegott. Och en mössa av snöleopardpäls är både vacker och varm....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör den minoritet (kan bero på att jag har en fru från Nordnorge) som respekterar den jakt på vikval som Norge utför. Det handlar om en fångst på några hundra djur av ett uppskattat antal på några hundra tusen. Betydligt mindre än vad vi skattar vår älgstam.

Den förtalskampanj som bla Greeneace körde för några år sedan där man visade svansen på en blåval var ju rent löjlig och mer politik än miljövård. Det har aldrig varit aktuellt att jaga Blåval som är utrotningshotad, det är inte Vikvalen. Det handlar mest om propaganda.

All fiske eller djurhållning ser brutalt ut speciellt om man väljer ut vissa delar.

Detsamma gäller tex jakt på Varg. Vi har nu fått varg i skogarna hemmavid. Inte kul när man släpper hunden precis, men man har ju bestämt detta i Stockholm. Ett gäng miljöaktivister som inte varit utanför stan. Suck.  Och ja jag jagar också...

ca 30 hundar tog Vargen 2007... I sverige. Alla hundägare vat vad det innebär att mista sin famlijemedlem.

Varför tycker vi sälar är gulliga och ska räddas medan vi kan slakta kycklingar i miljontals? Jo sälen är ju söt. Disney har prenta i en hel generation att djur tänker som människor. Det kan jag härmed avslöja. Det gör dom inte.

Min gulliga snälla hund är egentligen ett korkat djur som gör vad som helst för att inte flocken (familjen) ska stöta ut honom vilket är inprogramerat i hjärnan sedan generationer tillbaka.

Nu älskar jag honnom ändå, eller kanske just därför.

Och så fick vi ett nytt ämne att diskutera....\Laughing\

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig om mycket men det där med vargen kan jag inte hålla med om. Vi människor kan ju inte bara komma här och ta över. Vargen har sin plats och det är inte meningen att vi ska skjuta av den bara för att vi ska kunna ha våra hundar i skogarna (jag är själv hundägare).

Senast ändrad av netsplit | 22 februari 2008 | 11:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte också att det var kul med varg tills vi fick några hemmavid. Kan säga vad man vill men den Varg som finns i Sverige hör inte alls hemma här. Den stam vi har i Norge/Sverige kommer från Ryssland. Vi utrotade vargen i Sverige för 150 år sedan.

Frågan är då vem som ska ha rätt att bestämma var vargen skall finnas. De som blir berörda eller de som sitter i Stockholm.

Jag minns en episod när en Varg i början av 90-talet vandrade söderut och kom så långt som till Bolsta (tror det är 10 mil kvar till Stockholm). Då skrek vargfölrespråkarna helt plödsligt att det måste vara fel på just denna individ och den var nog sjuk och skulle skjutas. Sen blev den överkörd men det visar hur lätt det är att sitta i Storstan och bestämma över saker man inte behöver bry sig om.

Ingen slump att MP's väljare bor i storstäder.

Enligt min mening är inte Vargen en del av vår Svenska fauna. Den försvann för 150 år sedan. Det finns många andra arter som försvunnit de sista 150 åren men det är det ingen som bryr sig om. Varför just Vargen?

Nästa fråga är nog vad denna debatt gör på ett båtforum?  Nästa diskussionsämne blir nog det idiotiska förslaget med trängselavgifter i Göteborg. Orsak: en kd politiket byter ståndpunkt och menar att det har hänt så mycket med klimatet det senaste året... Suck.

De som bor kring Götet vet att trafiken är kaos och att kollektivtrafiken är om möjligt ännu värre.

Åter till båtlivet. (i tankevärden)\Innocent\

// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag får min lön från Norge - ett ännu större incitament att hålla mig väl med grannlandet i väster - vad är en sur fru mot en tom plånbok?

Men trots detta säger jag:

Hur kom det sig att man upphörde med jakten på bl.a blåval? Var det valjägarnas egna insikt om att arten höll på dö ut eller var det påtryckningar utifrån?

Tyvärr det senare. Till valindustrins stora protester.

Vem säger att vikvalen tål den bestkattning den utsätts för? Är det uppgifter från forskare, miljorganistationer och andra som inte har en ekonomisk vinning från vikvalsfångst? Tyvärr inte! Uppgifterna kommer från dem som direkt eller indirekt har valfångst som näring...

Dck skall norrmännen ha en smula ära - de säger i alla fall som det är, vi äter valköttet och det är gott.

Till skillnad från japanerna som bara ägnar sig åt forskning....

Snacka om bokstavligen sönderforskad djurart.

Och jämförelsen med vår älgstam haltar ju litet. Älgarna behöver hållas efter då de utbreder sig i brist på naturliga fiender. Det är ju knappast förhållandet med valarna.

Det är likadant som med torsken. Vilka hävdade en gång i tiden att det fanns gott om torsk utanför New Foundland, tvärtemot vad miljöorganisationer och oberoende forskare påstod? Jo företrädare för fiskeindustrin. Och de såg till att rstriktioner inte fick något genomslag. Och nu, med facit i hand har torsken varit helt utrotad i det som en gång var världens torskrikaste vatten i mer än 15 års tid. Och samma sak händer i Östersjön och Västerhavet - alla utom de som har ekonomiska intressen i fisket trycker på alla larmknappar som går.

Brutalitet. Du som är både jägare och försvarar valfångst, skulle du förespråka en jaktmetod på exempelvis älg där man sköt den med en harpun i ryggen och sedan släpade den genom skogen tills man kom fram till en släpvagn, där den utmattad drogs upp och slutligen dödades och styckades? Nej knappast. Men det är precis så valen fångas de få gånger den inte dör omedelbart.

Och debatten kring varg...

Jag blir så förbannat upprörd över dessa jägare och friluftsmänniskor som använder sina lösspringande hundar som argument för att utrota vargen eller numera även björnen.

När man på ett trovädrigt sätt inte kan visa att varg eller björn är farlig för människan tar man istället till stackars Trofast som verktyg.

Det är inte vargen som är programmerad att jaga hunden, det är hunden som är programmerad att provocera vargen eller björnen. Håll hunden kopplad där det finns rovdjur, precis som du gör i andra för hunden farliga miljöer t.ex i närheten av trafikerade vägar. Då skulle nog en del av de 30 hundarna överlevt.

Att man överhuvudtaget kan använda sina sällskapsdjurs rättighet att fritt springa runt  skog och mark som argument för att utrota varg och björn får mig att fullständigt skära ihop! För ytterst handlar jakten på varg, björn och andra rovdjur om uppfyllandet av jägarnas egna behov och egon och har inte ett dugg med naturvård att göra. Det är skillnad på att fotograferas med en fälld kaning eller en fälld björn...

Argumentet att vargen inte hör till vår fauna för att den sköts av inom våra gränser för 150 år sedan får min att nästan må litet illa. Jag känner många jägare, har flera inom familjen, och de brukar vara måna om sin kunskap och integritet som naturkunniga och vara de som verkligen förstår sig på frågor om fauna. Och hittills har jag sluppit så dumma ursäkter till vargjakt.

Förresten fanns det väl varg i Nordnorge för 150 år sedan? Och då var Norge svenskt, så ditt argument faller....

Men ni jägare är duktiga på rökridåer och lobbyverksamhet måste sägas!

Vad var det egentligen för argument ni framförde för att få till stånd den brandskattning på lodjursstammen som pågår? Var det risken för att de skulle attackera småbarn på väg till skolan? Åt dom upp tamkatterna?

Det egentliga anledningen är att lodjuret gör vad det skall alldeles för väl - håller efter rådjursstammen. Men då blev det färre rådjur kvar till jägarna...

Men jag antar att vi inte kommer längre i en här diskussionen för allt jag säger antagligen är automatiskt diskvalificerat - både nollåtta och medlem i Greepeace...

Vi kanske skall hålla oss till båtar istället.

Senast ändrad av Eilean | 22 februari 2008 | 13:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror båtar är bättre att diskutera än andra ämnen. Dock så är det svårt att låta bli att släppa sin hund som används till jakt.

Vi börjar komma tillbaka till samma argument som en viss MiljöBengt provocerade med i tråden förut. Dvs hindra och strypa en aktivitet som man värderar högt. Vi skulle ju inte få sjösätta våra båtar på några år. Det var nog inte många som köpte det argumentet. Du ligger ju i hela året vad jag förstår (din miljöbov \Wink\). Det är lika dant med argumentet att vi inte ska släppa hundarna. Ska man kunna bedriva jakt så måste vi släppa hundarna och det är inte kul med Varg runt knuten. Vad gäller Varg-Hund så ser Vargen hunden som byte och dessutom revirintrång.

För övrigt så anser jag det vara djurplågeri att inte en hund skall få springa fritt. (givetvis inte bland folk eller i stan) men i skogen. Konstigt att katter får göra så. Katterna tar i Sverige ca 2 000 000 småfåglar, oavsett jakt tid!!!

Slutligen: Jag vill gärna ha varg i Sverige men inte i närheten av mig. \Laughing\ Föreslår att vi planterar in en stor stam runt Stockholm, där fans den för 150 år sedan...

Valjakte orkar jag inte diskutera mer så där lägger jag ner. Får lönen från ett Franskt bolag men vill inte spränga Atombomber i Stilla Havet ändå... Men om frugan blir sur är livet inte kul.!!

Nu koncentrerar jag mig på båtlivet och lämnar miljödebatten. Det är för känsligt. Man måste vara Politisk Korrekt annars är man en sämre människa. Undrar vad folk tycker egentligen?

Man får ialla fall inte tänka själv i debatten om vår miljö vilket är ganska skrämmande. Det finns alltid två sidor av samma mynt. Inget är rätt eller fel utan det finns gråzoner överallt.

Men här i Göteborg är det storm..... Och då menar jag vädret.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig till 99% Eilian. När det gäller björnar har jag inte hört att jägarkåren skulle vilja utrota dem. Björn är ju jaktbart vilt och som du själv skriver, det är status att bli fotograferad bredvid en fälld björn. Jag bor inte i storstan och är inte med i Greenpeace så jag är inte diskvalificerad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att vi männikor inte bara skall komma och ta över allting, vi tror ju att vi kan bestämma, styra och ställa hur som helst utan några konsekvenser. Så som vi människor är mot djuren och naturen så är amerikanerna mot resten av världen. Och dom är ju korkade, alltså är vi också det om vi håller på på det här sättet.

Så varför inte sluta att vara korkade? Det är ju någonting man kan ta att fundera över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriver under på Eileans kanonad. Väl talat.

Känner man sig skrajsen när man tänker på alla farliga djur här i Sverige ska man nog ta sig en funderare på om man verkligen ska ha hund. Det lär vara det farligaste däggdjuret i Sverige om man ser till statistiken.

Sen kan jag inte för allt i världen begripa hur man som seglare och, antar jag, naturvän kan vilja spela gud och bestämma över huruvida en art ska få finnas eller ej. Efter vilka kriterier görs urvalet? Vilka blir konsekvenserna om man bestämmer sig för att utsätta vargen för den slutgiltiga lösningen? Finns kanske fler obekväma raser? Hackspettar som knackar hål på min stugvägg? Mygg? Kattraser som pinkar i sandlådor? Obegripligt resonemang...

För min del är det den vackra variationen och alltings okontrollerbarhet som lockar mig att lämna stadens planerade tristess. Naturromantiker? Kanske det, men vad är motsatsen?
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints.
N.N

Senast ändrad av nilsnobbing | 05 mars 2008 | 21:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra sagt! Och om man nu vill utrota något så finns det väl bättre arter. Exempelvis mördarsniglar\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig, skulle man vilja så skulle man ju kunna hitta anledningar till att utrota nästan vilka arter som helst vara för att de är lite irriterande.

Det är väl vi människor som får se till att anpassa oss istället för att anpassa miljön/omgivningen till hur vi vill ha den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undertecknad ser varken reklamen om sälolja eller annan rörlig/jobbig dito. Har installerat ett egetkonstruerat reklamfilter av lowtechtyp (se bild), som inte är patentskyddat å därför fritt för var och en att installera. Lycka till!!

Bild/ Antireklamskyddet är fästad på skärmens övre kan med 3 tejpremsor, och är enkelt uppfällbart då man lämnar Maringuiden respektive Marinan.

post-1968-1394235371,4506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den moderna svenska människans skräck å bristande rovdjurskunskap kan till största delen förklaras av att vi sköt av de flesta för 100 år sedan, och då under en lång tid inte haft någon kontakt med varg, lo å björn.

I exempelvis Rumänien har man tusentals vargar (de har aldrig haft någon kraftig nedgång) men har i stort sett inga problem med dem och heller ingen debatt. Flera länder i europa har speciella hundraser som föds upp ihop med fåren och som effektivt skyddar dem mot vargangrepp.

Sen blandar folk ihop rädsla och reell fara med rovdjur. Att vargar dödar hundar är inte det samma som att de per automatik käkar människobarn! Däremot kan vanliga familjehundar vara/är livsfarliga för barn, och skadar varje år även vuxna.

De så kallade pittbull-hundarna står för en mycket liten del av skador och dödsfall av hund.

Bild/ Skeppshunden Tösa (Dansk-svensk gårdshund).Än så länge snäll å rar! men en vacker dag kanske hon biter näsan av mig?!

post-1968-1394235371,5577_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle säloljan användas till?

Att smörja gnälliga sälar?

Att steka i?

I salladen?

*nyfiken*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högvärdiga omega-3 fettsyror, bättre värden än från fisk, men krilloljan verkar då som ett bättre alternativ, den ligger mittemellan de två andra. Men för att få ett komplett intag bör de animaliska fettsyrorna plusas på med de från växtriket, som exempelvis linolja.

Kallpressad jungfrulinolja*kan man både ha till båten, huden å invärtes. Det är samma olja som säljs i hälsobutiker under namnet linfröolja, men kostar då det 10-dubbla mot båtsoppan som kostar -direkt från odlaren -c:a 30kr litern!

Bild/ *

post-1968-1394235371,8021_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller kan det ha varit nån båtvårdsprodukt? Val å sälfett användes ju förr i detta syfte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skulle smörja nobban med den. Då skulle man bli snygg, med persikohy och rosiga kinder samt kurvig rumpa. Ungefär som jag.

Men annonsen försvann kvickt efter mitt inlagg.

Hur skall jag tolka det?

Annars tycker jag salladsolja på säl låter kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...