Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Ballad_kopian

varmvatten beredare 20liter eller 40liter? 30fots segelbåt bo båt

Rekommendera Poster

Hej  allihopa

Håller på att total renoverar min Möre 30  (ser ut som en ballad)  och  gör om hela inredningen, och håller på att fundera ut vilken storlek på varmvatten beredaren jag skall ha.

båten är tänkt att KUNNAS bo i under längre  stunder. och även för långseglingar.  hela båten byggs efter detta motiv. båten  kommer ha 3st  varmvatten tappnings ställen.  dusch möjlighet i förpik och i sittbrunn samt vanlig kran vid pentry.samtliga med varmvatten

dom varmvatten beredarna som jag har att välja på  som jag kan köpa via jobbet är just en 20 liters  eller en 40 liters. storleks mässigt skiljer det lite granna  men pris mässigt är det försumbart.

hur länge  kan man duscha med en 20 liters  varmvatten beredare?  vs då 40liters?  skillnad?

jag dushar max 10min hemma  och kommer nog inte  duscha längre  i båten :)

hur lång tid tar det för en varmvatten beredare att  fyllas på och värmas upp igen om den körs på 220volt?  ungefärligt   för en 20iter vs 40liters.

mvh Johannes

tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det som styr hur fort det går att värma vatten är nog hur många watt beredaren är på.

Tempen på vattnet är avgörande hur fort det tar slut duchar ju oftast 38 grader och då går det ju inte åt så mycket från berdaren om den håller en temp på 50-60 grader. Det finns säkert någon beräknings formel för det där, men det käns ju bättre med 40 liter om du skall bo ombord för efter duchen så kanske disken står på tur.

Skulle vara kul att se resultatet när båten blir klar..

Mvh Jonny W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ligger ansluten till vattenpost kan duscha mer som hemma.

Ska du använda vattnet i tankarna är det den begränsade vattenmängden som gör det opraktiskt att duscha som vanligt. Det blir mer skvättdusch. Blöta ner sig - tvåla in sig - spola av sig. Då räcker det med en 20 liters beredare med 85 gradigt vatten för flera personer om du är ansluten till 230V-uttag även om du bara har en 750W elpatron.

Det gäller att snåla på vatten! Det är mycket som ska rymmas i en båt och varmvattenberedaren är inte det mest prioriterade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej. ja en 40liters  är ju bra men den är  hyffsat stor. skulle  vilja veta  skillnaden  och vilka  erfarenheter  som finns om dom olika storlekarna.  dush tid eller liknande.

det lär dröja ett tag innan man är klar med bygget hehe.  men självklart kommer jag visa bilder m.m hur det blev m.m

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du hann posta innan.

men okej. det var en smart åsikt.  kanske en 20 liters är lagom. i en 30 fots båt har man ju inte så mkt vatten.  jag tänkte ha med med 200liter vatten ungefär och kanske en liten billig watermaker.

men är det 85grader i vanliga varmvattenberedare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läst kommenter och det är sent att ta dush i båten är jobbig, vatten kan rinna over allt och det är inte rolligt. För att spara vatten och pengar jag har testat en tryckspruta, 8l 189kr biltema sidan 246. Du fyller men 5 liter kalt vatten och 3 liter varme vatten som du varma på spisen, det blir snabb fixat och du kan dusha under i sittbrun om du vill.

Det som är special med det det är trycket som gör att det räker för 2 person.

Och det är roligt. En håller spolröret det andra dusha, eller?

00120003991485796408393068300148246579005.jpg\ Jag kan garrantera att det fongera snabb och effectiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du plats för en 40-liters borde den vara given.

Kan flika in att jag matar min varmvattenberedare med sjövatten, båten var byggd så när jag köpte den. En sommar fick jag för mig att koppla varmvattnet till färskvattentanken på 150 liter eftersom vissa hamnars vatten är sisådär rent. Men jag kopplade snart tillbaka det, kör jag motorn kan jag duscha i en timme eller mer utan att varken vattnet eller värmen tar slut.

Jag har hemmahamn på södra bottenhavet så salthalten är ganska låg. Jag funderar på att sätta dit en T-kran så att jag kan välja om jag vill mata beredaren med färsk eller sjövatten. Vill jag ligga ute eller still länge utan att gå in till hamn med färskvattenslang kör jag på sjövattnet, sen när jag kommer åt en vattenslang ställer jag om till färskvatten och byter med el-pentrypumpen på en längre stund ut sjövattnet till färskt i varmvattenberedaren. Att ha obegränsat med varmvatten kan vara suveränt många ggr. Vattnet i vår hamn består av enbart sötvatten från Ljusnan, så när jag kommer in bakom piren kör jag igång pumpen och kör in det söta sjövattnet som trycker ur bräckvattnet.

Senast ändrad av Luffarn | 21 februari 2008 | 22:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ställer själv tempen medtermostat. Utgående temperatur på vattnet kan sen ställas med blandare på beredaren så man inte skållar sig. Så du har 85-90 gradigt vatten att blanda med exvis 20-gradigt. Då blir det bortåt 100 l duschvatten av en 20-liters beredare. Den värms snabbt av 230V AC så du saknar inte varmvatten när du har ström eller går med motor. Se till att du får en med kylvattenvärmning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte roligt att duscha med salt vatten, efter ett pär dag det borja att klija reält.

Jag har en fråga, om vi varmar upp vatten med 200 volt till 90 grader i beredare kan vi till motor kall start ta detta varme for att varma up motor fortare?

Kan det blir effectiv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det borde fungera att gör varmsstart på så vis. Om man låter cirkulationspumpen gå några minuter innan start borde motorn bli uppvärmd av varmvattnet i beredaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en beredare på 60 liter. Den räcker till 2 duschar som är hyfsat långa (säg 5 minuter vattenstråletid per dusch) om de tas inom 12 timmar. Dessutom all disk under ett dygn. 60 liter värms upp helt på ca 45 minuters motorgång.

Om du har plats för 40 liter tycker jag du skall välja det. Varmvatten i kran är starkt vanebildande.

Ett tips på en pryl jag i alla fall inte kan tänka mig att vara utan i en båt - en gasdriven genomströmningsvärmare. Med den kan du helt skippa varmvattenberedaren och få hett vatten till dusch och disk bums och utan väntetid så länge du har gasol.

Jag har haft sådana i snart 20 år och de funkar kanonbra. De är vanliga i båtar utomlands men sällsynta här hemma. Märkligt nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

delade meningar.

plats  o plats. om en 40lliters är mkt bättre  än en 20 liters  så får jag fixa plats.

men om en 60liters  räcker till ca 10min duschning  så kommer mitt val falla på en 40 liters.

men om  20liters  blir ca 100liter dush varmt vatten så borde det räcka ett tag.  men som det har sagt så är 100liter halva  mitt vatten föråd om jag får med mej  200liter.

men om man har en water maker så är allt löst. men dom är väldigt dyra  så det kan ju dröja tills man skaffar en sådan.  men lockelsen med oändligt med rent vatten är sjukt lockade.

speciellt  när man kan med lätthet göra båten oberoede av el m.m.  sen oxå få den oberoende av vatten . då är det bara diesel man behöver och ev  gasol.

hmm ja många bra åsikter ni har angående detta. jag får fortsätta fundera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mindre båtar är det helt klart lockande att använda en vattentank till diesel istället. Om jag skippar den stora rostfria vattentanken på 105 l får vi med oss 165 l diesel och 75 l vatten.

Men då gäller det att watermakern funkar eller att man har reservdelar med sig. Extra pump, filter mm. I stort sett två watermakers för att vara säker. Eller ett nödförråd av vattenflaskor instoppade där man få rum. 

Med stora solceller kan man köra rätt mycket vatten i vattenmakarn. Använder man den ett par ggr i veckan verkar det vara ok med funktionen. Den får inte gå för sällan verkar det. Vattnet ruttnar väl i den då.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du skulle göra som jag, duscha med havsvatten och sen ta bort salt med söt vatten. Sedan genom atlanten mot vind jag hade vatten i 10l plast dunk. Och jag flyttade de på däcket som balst samma sak med käting och ankare, båten är jätte tack sam och equipage också. När du kör 7 eller 8 dag i sträk mot vind det är perfect.

Du få inget varm vatten när du är i långsegling med det behövs inte.

Om det är för att bor i båten i sverige med kallst vinter som finns hit, duscha blir för mig i en klubb eller i jobbet men inte i båten, det blir mycket condens, vatten kan rinna var som helse och frysa. men men...

Volum som det behöver är: 3l/ person / dag. Det finns vatten overallt i en distance av 3 vector segling (30 dagars) för en 30' så 30x3x2 = 180 liters. En tank med en volum av 180 liter räker for att åka från Sverige till Caraibien. Du tankar varje 3 veckors det är ok. On du åka till Poteau Noir där du kan fasna en månad på plats med du ska ha en store båt på programmet. En time diesel/dag : 30 dagar X 3 ( 90 l) räker för att resa, lada och reserve.

För elektronik, kylskåp, och watermaker jag hade en generatör på propellör axel, 20,40ampère heure och inte dag, no problemo, det är bättre än en vindgeneratör och låtter no thing.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm  men vad blir kontentan av detta  då. är en 40liters  igentligen ganska onödigt stor då eller?   helst vill jag ha en 20liters  om man ser plats mässigt. men pris mässigt skiljer det nästan ingeting.

hade det skiljt  mer mellan dom så hade jag valt  20 liters direkt nu.

men fortfarande så är jag kluven. hur länge räcker en 20 liter i en ren dusch. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tummregel för storlek på varmvattenberedare är 1 liter vatten /1 hk motorstyrka. Har 23 hk i motorn och 20 liter varmvattenberedare. Tar 35-40 minuter att värma vattnet. Har man alltid tillgång till ström eller går mycket för motor funkar det med större beredare. Jag klarar mig bra på 20 liter. Duschar regelbundet på båten. Inga problem att duscha 2-3 personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Båtnytt testade varmvattenberedare i nr 9 / 2004,

intressant läsning. Denna artikel hjälpte mig i mitt

val av beredare. Utan att avslöja vad det blev kan

jag bara rekomendera att analysera det egna

behovet och med hjälp avtestet välja beredare,

som sagt intressant läsning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då det inte är vv-beredarens storlek som avgör hur länge du kan duscha utan vattentankarna så spelar stoleken ingen större roll. Det som kan vara trevligt med en större beredare är då man har lagt sig i naturhamn. En större beredare håller värmen lite längre och det är trevligt att diska i varmt vatten.

Vi har bara 15 liters i vår båt och den har höjt komforten betydligt. Den lilla avlånga gick in i ett annars oanvänt utrymme så den inkräktar inte på något annat. Vi dushar både frugan och jag vad vi kallar stänkdusch. Går åt bara några liter och vi luktar gott efteråt trots den lilla mängden vatten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej.   om man kan duscha 2-3 personer om man har en 20 liters  så   känns det som att en sådan räcker perfekt för mina  behov.

angående  testet  på båt nytt så  har jag oxå läst det. synd att den jag skall köpa genom jobbet är bland dom sämre enligt det testet. men det får gå.  bra pris  är det iaf.

men  som det är nu  så lutar det eller så blir det nog en 20 liters iaf som det känns  nu efter läst era inlägg i min tråd.

jag är jätte tacksam för eran hjälp.  ,många bra synpunkte  här. och erfarenheter.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en dusch i badkaret därhemma med proppen i och kolla hur mycket vatten som går åt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

57.5 liter går det år för en generös hemma dusch för mej. då hinner jag med allt  utan stress.

klarar  en 20liters varmvatten beredare  det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med såna duschar får man kedja fast sig vid en vattenpost.

Va gjorde du i sommar?

Jag duschade!\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det förstår jag. men  om jag bär med med 200liter vatten  så är det en ganska stor del. men å andra sidan  finns det vatten i stortsätt alla hamnar. och tänk om man skulle ha en watermaker :)

så alltså  går det att duscha  som jag gjorde med en 20liters vvb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!

Man kan nog knappast jämför flödet hemma i badkaret med flödet från en 12 v tryckvattenpump.

Det skulle inte förvåna mig om 5 min dusch hemma förbrukar dubbla vattenmängden med 5 min dusch ombord.

Med 500 liter vatten klarar vi 14 dagar på 2 pers när:

Vi tar en snabb men grundlig dusch vardera varannan dag.

All disk och sköljning sker i dricksvatten men inte under rinnande kran.

Kaffe och the samt tandborstning och handtvätt och matlagning inräknat

Däremot ej dryck (flaskvatten)

Om man gissar att vi gör av med 100 l vatten till annat än dusch under 14 dagar, drar en dusch ca 28 liter ombord.

Senast ändrad av Eilean | 28 februari 2008 | 17:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Mina erfarenheter säger följande: På landstället (ja vet, vilken hädelse att ha ett landställe!) så fyller jag en 10-liters hink med typ 1/5 riktigt varmt vatten (typ kokande), 4/5 från regntunnan. Sen har jag en 12v-pumpdriven-dusch, snikvariant typ clasolsson/jula, och jag klarar mig alldeles utmärkt att duscha med en hink vatten!

Dock bör man ha följande i åtanke:

1) Duschmunstycket är av den strål-snålare sorten, dvs rätt lite vatten kommer ur munstycket, men fullt tillräckligt för att bli schampoo & tvål-blöt. Vattenmängden har nog vid detta tillfället minskat med 2-3 liter.

2) Duschen stängs av efter kropp samt huvud blivit nedblött, och tvagningsmomentet startar. Här nyttjar undertecknad både tvål OCH schampoo, vilket kan anses vara både slöseri med medel (ekonomiska) samt miljöförstörning. Men det är en lyx jag kostar på mig.

3) Duschen sätts återigen på och skölj-momentet startar. Jag sköljer enligt den syd-tyska modellen, dvs Uppifrån-Ned. På så vis räknar jag helt iskallt med att vattnet som sköljer bort schampoo från huvudet på sin väg ned mot marken också tar med sig en viss procent tvål. Efter detta sköljer jag resterande delen av kroppen.

4) Efter att kroppen är avsköljd unnar jag mig att stå kvar i duschen tills dess att vattnet i hinken är slut. Detta brukar ta ungefär 3-5 sekunder. Duschen stängs därmed av.

5) Jag har efter dessa tillfällen kännt mig fullt tillfreds med min hygien, och om detta kan även min fru vittna.

Ev komplikationer:

Jag kan tänka mig följande scenario: Vattnet i hinken tar slut i ett för brukaren ogynnsamt läge, ex vid sköljning av huvudet. Om detta inträffar måste mer vatten tillföras kärlet, helst med en för brukaren behaglig temperatur. Att utföra detta moment med ögonen fulla av skum skulle kunna upplevas som... stressande? Förslagsvis nyttjar man därför ett större kärl, typ 15-20 liter. Om så skulle ske ökar den totala dusch-tiden med 50-100%, vilket får anses vara en betydande förbättring av komforten, för en försvinnande liten extrainsats/kostnad. Total varmvattenmängd vid denna situation skulle i sådana fall bli ca 4 liter. Dock 4 KOKANDE liter... Vad detta motsvarar i 65-gradigt varmvattenberedarvatten har jag svårt att uppskatta.

Slutsats:

Jag kan inte vid något tillfälle se att en 20-liters varmvattenberedare inte skulle kunna räcka till för en dusch, eller i extrema fall, två. Betänk att dessa 20 liter skall blandas med kallt vatten för behaglig temperatur. Men eftersom det är skönt att duscha skulle JAG inte tveka att köpa en 40-liters, OM jag hade utrymmet. Detta möjliggör ju att två personer först kan duscha och sen rätt omgående därefter diska utan att behöva vänta på varmvatten.

Senast ändrad av PatrikMBK | 28 februari 2008 | 19:37

Senast ändrad av PatrikMBK | 28 februari 2008 | 19:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm, 

plats ja, det är ju det som kan vara ett problem senare. under byggets  gång då jag kommer på att där borde man ha en sådan grej.. men där sitter en stor  40 liters vvb . det är det som är det svåra att planer  in rättgrejer på rätt plats  tyngd mässigt och hur prylen bör monteras för att fungera korrekt. som det ser ut nu så är det massor av plats. men sen när båten är färdig så vet ja inte. 40liter vatten är rätt tungt.  betydande vikt ändå. blää  vad mkt man skall tänka på,. jag får råd fråga fars gubben ändå. få

tack för era åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är mycket som ska få plats.

Batterier c:a 100 kg. Dieseltanken är nästan alltid för liten, vattentankarna likaså. Kylkompressor behöver ett svalt utrymme. Gasol, vattenpump, slangar och rör. Toatanken ska inte vara för liten, bränsle till värmaren, reservdunkar. Det blir rätt fullt under tofterna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har flyttat i sverige med en Murena, från frankrike. Jag fick ett problem i Concarneau och fixa båten på land for att reparera skrovet. jag var väldigt for vånad när jag såg att båten hade taguit 1T5. Jag hade mycket prular med mig, men 1t5 det jag hade inte tro på det.

Båten gick bra men med dåligt väder det skännas, det var svårt att hoppa mellan vågorna, för mycket prullar gör att det blir bra comfort i hamnen men inte på havet.

Vikten ska vara så centraliserat så möjligt och det är inte lätt.

30' det är inte stor. Och för att bor i med kalla vinter det blir ännu mindre plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jess och det innebär att allt skit  skall vara i salongen . och det vill jag inte. det är ju båten vardagsrum. där bor man ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måst ha lite ordning och det gå bra. Jag har leva 2 år i en båt, men när jag har taggit en lägenhet igen var jag glad, kunna gå mellan köket och salon var fantastik.

Att leva sittande blir man trott efter en tag.

Men det ska provas, om det är din dröm, lets gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...