Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
pyromanapa

Ruffluckor Viggen ’75 vilket träslag och tips på lackering

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver lacka om ruffluckorna i min Viggen modell 1975. Jag har ingen aning om vad det är för träslag. Det ser inte ut som teak, utan är ljusare. Några tips?

Spelar det stor roll vad det är för träslag när jag lackar? Jag måste slipa ner till träet och lacka massor med lager, nu är träet blottat och grått på sina ställen. 

Min plan är: slipa ner till bart trä. Torka rent från damm (ska man ha något medel?). Sen lacka med t ex Epifanes Klarlack eller liknande (hur många strykningar?). Slipa med fint papper, torka rent. Ny omgång lack. Tror ni det räcker? Eller behöver jag tre omgångar? 

Jag har gjort lite sökningar, men inte hittat några svar. 

Tusen tack för all hjälp!

Henning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är solblekt teak i luckan. Teaken ljusnar med tiden. Slipa, men är luckan i plywood (troligt) bör du bara försiktig så att du inte slipar genom fanérer. Gråträ måste slipas bort. Torka rent från damm med en Tak Rag (finns på bra färgaffärer, båttillbehörsbutiker etc). Lacka enligt anvisningar på lackburken. Minst 7-8 lager med erfoderliga mellanslipningar om du vill att det ska hålla och se ut något för världen, men gärna fler. Två lager på renslipad yta ser inget vidare ut och håller i bästa fall några månader.

För att lacken sedan ska hålla i måååånga år är tipset att du slipar och lägger på ett nytt lager lack varje år. Annars får du renskrapa och börja om från början igen om tre-fyra år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej om ja inte är helt ute och cyklar så måste (bör) du avfetta teak före lack med tex aceton eller t-röd. Då teaken är så fet att lacken inte fäster som den ska!

Rätta mig gärna om ja har fel

ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om luckorna är i sådant skick att de går att lacka dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Vigg gjorde jag nya luckor i plexiglas.

Båten vann verkligen på det då den känndes mycket större när luckorna var stängda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...