Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
adde_xboy

Vilket navigeringsprogram till PC ska jag välja??

Rekommendera Poster

Hej, skulle behöva lite råd. Är en nybliven båtägare (salongsbåt) som ska plugga lite navigering i vinter/vår (förarintyget). Utöver sjökort har också tänkt införskaffa utrustning för elektronisk navigering, efter att ha kollat på vad plottrar med hyfsat stor skärm kostar så har jag bestämt mig för att använda min bärbara PC istället.

Min fråga är, vilket pc-program skulle ni rekommendera en navigeringsnybörjare??? Efter lite läsning här känns det som att det står mellan Det levande sjökortet eller Seaclear, men kanske har jag missat något väsentligt. Som jag har förstått det kan man bortse ifrån inköpskostnaden i jämförelsen eftersom den är försumbar (till skillnad mot plotter).

Tack på förhand!

//A 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med Seaclear, det är många som lovprisar det programmet. Dessutom: gratis är gott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Sea Clear och tycker det fungerar toppen. Helt gratis är det också. Kostnaden för sjökort blir ungefär densamma, om man inte laddar ner från nätet till SC. \Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarehet av Seaclear men mycket erfarenhet av Det Levande Sjökortet. Har kopplat en GPS-puck till pc:n. Fungerar alldeles utmärkt, stabilt och bra. Enkel användning. Din kostnad blir ca 1 500 kronor. Sjökorten är max 2 år gamla. Vet inte hur gamla korten är i Seaclear men det ska du kontrollera.

Senast ändrad av CaptainH | 21 februari 2008 | 07:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*suck*

Skrev jag att det va grymmare än något? Skrev bara att det va grymt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då får jag be om ursäkt.

Hoppas att adde_xboy fick en bra information från dej.

Det är ju inte säkert att han vet vad Fugawi är, så en länk hade inte varit fel.

Jag har kört Fugawi och tycker inte det är grymt.

Jag kör nu Admiral med AIS och radaroverlay och det är mycket grymmare.

http://www.nobeltec.nu/produkter/navigationsprogram.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbade med att sälja PC-program i 5 år så jag har provat nästan alla.

Är du nybörjare så föreslår jag SeaClear eller Det Levande Sjökortet.

DLS har fördelen att det följer med kort. (uppdaterade) Ska du segla långt söderut så blir det nog billigast men som tidigare sagts kan man hitta BSB-kort till SeaClear på nätet gratis.

Själv växlar jag mellan RayTech, Maxsea, SeaTrack och seaclear beroende på vilken båt jag seglar eller om det är turist- eller Havskappsegling.

Tänk oxå på hur du ska placera datorn. Testa om du kan se nåt på skärmen om solen ligger på. Många laptops har inte så ljusstarka skärmar som en plotter har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga att SeaClear går ju att använda utomlands oxå. Med DLS är du begränsad till Sverige utom Norrlandskusten.

firstskipper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar för alla svar, har dragit slutsatsen att smaken är som baken, delad alltså ;-) Har bestämt mig för att ladda ner både DLS och Seaclear (med kartor) och testa vilket som faller mig bäst i smaken. Sedan köper jag kartor till det program jag väljer för att vara säker på att få den senaste versionen. För vad jag har upplevt är det dåligt med information på XXX-sidorna om när kartorna senast uppdaterades.
 //A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gartis program i borjan, sedan du kan testa alla program som finns 30 dagar utan pengar och välja vad du vill, för mitt del det är en fransk program, du kan discutera direct med killen som ha bygga programmet det et inte minst, och det program ha massor av repetitör, jag kan köpa en log eller en ekolod och fixa den direct i sittbrun, på datoren jag bestämer själv vad jag ska ha vind, log, lok, speedo, etc.... Behöver inte att köpa extra digital kärm.

Programmet: scannav. http://www.scannav.com/

finns en sida på engleska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska Du inte göra några världsomseglingar utan mest håller dig i dina hemmavatten kan Du med fördel själv scanna in de områden på sjökorten Du är intresserad av. Med SeaClear följer ett kalibreringsprogram (MapCal, detta ska Du också använda för att autoladda dina sjökort i SeaClear) som är ganska enkelt att använda.

Jag körde enbart SeaClear tillsammans med egenscannade kort de första åren jag pc-navigerade på sjön, det gick alldeles utmärkt. Jag använder kombinationen fortfarande när jag fiskar i mina hemmavatten utanför Falkenberg då jag tycker SeaClear har den i särklass bästa hanteringen av enskilda waypoints (fiskeplatser) bland de program jag använt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj inte Fugawi! väldigt krångligt om du inte är en hacker! fick stänga av datorn och sätta på den ofta för jag inte fattade hur f--n det funkade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittat liite på vilka program som rekomenderats och ser att ingen nämnt Transas program. Jag har sjalv använt Tsunamis 99 de senaste 10 åren och tycker detta är lättarbetat och innhåler det som behövs i grundversionen och är oslagbart i mörkernavigering.  Finns nu i  en ny version som jag inte riktigt blivit kompis med än, här har man lagt till en tredje vektor, djup som kan vara kul men inte nödvändig. Jag kan varmt rekommendera Transas progam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att testa själv, instalera dom gratis program du vill jämföra och känn själv! Jag kör med fugawi inga som helst konstigheter lätt att använda tar liten plats. bara positivt.

Senast ändrad av rikard | 22 februari 2008 | 20:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...