swede21 0 Postad 20 Februari , 2008 Som tillval till exempelvis Yamarin 56 SC finns köljärn att få (nåja, köpa). Någon som vet hur det är monterat? Skruvat? Plastat? Syns järnet upp mot stäven eller är det övermålat? Är det dimensionerat så att det fyller någon vettig funktion? (Nu skall jag inte relatera till lumpartiden då vi regelmässigt drog rätt upp på land med 200-båten, men ändå) Bild på monterat köljärn, någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 21 Februari , 2008 Det var länge sen jag såg en Yamarin med köljärn men har för mig att det handlar om en smal list (2 cm?) som går från första slaget och ner under botten. Skruvad har jag för mig. Tyckte inte det var något som räckte. (kanske jämförde också jag med 200-båtarna...?) Bättre att köpa en al-båt om man vill dra upp på stranden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swede21 0 Postad 21 Februari , 2008 Ok. Låter rimligt att alu-båt är vettigare ur den synvinkeln. Jag är generellt lite skeptisk till alu-båtar och tycker dom är lite burkiga. Kanske en förutfattad mening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Februari , 2008 Är nästan säker på at köljärnet är skruvat samt limmat. Kanske bra att ha men inget nödvändigt som jag ser det. Har haft min Yamarin 5820/58BR i 5 säsonger och jag har lagt till både vid lite steniga stränder och sandstränder, än har jag ingen skada på köllinjen där köljärnet skulle kunna ha varit monterat om jag haft det. Försök vara lite rädd om båten istället. Vill du ha en oöm båt så satsa på en aluminiumbåt. Kolla om nån av Anytec styrpulpetare kan passa. http://boats.anytec.se/ /Bo Senast ändrad av bossee | 22 februari 2008 | 17:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 22 Februari , 2008 Hej! Om du väljer att köpa fabriksmonterat köljärn till en Yamarin 56 så består det av ett ca 2 cm brett rostfritt plattjärn i två delar, som är skruvat med ca 30 cm avstånd mellan skruvarna. I fören når det upp lite över vattenlinjen. Sen har de kletat sikaflex lite hur som helst i fogarna. Om du vill ha det bra gjort, och vill vara säker på att det inte läcker in vatten i skruvhålen, montera det själv. Lycka till! Senast ändrad av Patriq | 22 februari 2008 | 07:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swede21 0 Postad 22 Februari , 2008 Tack för info grabbar! Anytec 622 ser ju fin ut men inte riktigt familjestuket...? Får se hur det blir med köljärn när det blir dags. Att montera extras själv verkar generellt vara en god ide om man har intresse och kunnande. Mindre slarv på det viset. Trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser