Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
wazze

Trio, Mamba, Scampi ja ännu en jämförelse.

Rekommendera Poster

Jag är intresserad av en jämförelse mellan dessa båtar. Mamba 31, Trio 92 & Scampi 30.
Har sökt och läst om dessa på detta forum men jag vill gärna ha mer erfarenheter och åsikter.  
Jag funderar på seglingsegenskaperna och hur dessa båtar upplevs, om någon har egen erfarenhet mellan dessa modeller?  Vilken modell är den mest prisvärda.

Scampi får man ju för ca 150-250tkr, Mamba för ca 250-300tkr och Trio för ca 300tkr.

Är Trion värd sina extra pengar? Vilken av dessa är den bästa seglaren?
Ös gärna på med fördelar och nackdelar. 
Tack! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt, men sålt, en Mamba 31 under några år.

Seglingsmässigt är det en lättdriven båt som är snabb i vindar under 5 m/s. I ökande vindstyrkor fungerar den också bra, bör revas uppåt en 8-9 m/s. Bra, stor sittbrunn med fin sikt framåt. Vacker teakinredning, dock lite mörk invändigt.

På minussidan finns den 1-cyl Yanmarmotorn. Inget fel med Yanmar men denna 12 hkr är för svag och vibrerar för mycket.  Byggkvalitén var heller inte den bästa, det regnar t.ex in lite här och var hur mycket man än tätar. Låg takhöjd invändigt, speciellt vid köket. Riggen av fabrikat Isomat är heller inte det bästa som finns -vanligt med slitna trissor mm. Ganska tunn plast i skrov och däck. Man får tänka på att detta var en båt som såldes mycket på sitt låga pris under början av det sprudlande 80-talet. Såldes även i 3/4-fabrikat som sattes samman av glada amatörer. Den fanns senare som Mamba 311 med bättre motor, bättre disponerad inredning, mera ståhöjd samt 7/8-delsrigg.

Sammanfattning: Hyggligt bra seglare, sämre som bobåt.

Vet tyvärr för lite om Scampi och Trio för att våga yttra mig, men de flesta berömer Scampis seglingsegenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...