Grouse 0 Postad 20 Februari , 2008 Hur mycket bränsle / nm ska jag räkna med min båt Aquador 23 DC, 260 hp Bravo2. Vilken är den mest ekonomiska marschfarten. Någon som har någon erfarenhet av detta för den båttypen? Planerar inför somaren så det vore till stor hjälp att veta hur långt jag kan gå innan det är dags att tanka. //peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Februari , 2008 Räkna med runt 1,5-1,7 liter distansen. marschfart är lite svårare då den är beroende av vilken propeller som sitter på och båtens vikt med last. men skulle nog tro runt 22-25 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 20 Februari , 2008 leta i olika trådar på Maringuiden ..... den här .ex. ...... eller denna .... och .... han som söker ska finna .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 Februari , 2008 ..är nog så att vartalet är det man ska gå efter . Din motors rek varvtal är 3200-3600 , så farten blir där efter . OM ?? du kommer ner i 1.5L/nm så ska du vara lycklig ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Februari , 2008 Har du funderat på att sätta in en genomströmningsmätare? Det är en liten pryl (ser ut som en liten förvuxet bränslefilter ungefär ) som mäter den faktiska förbrukningen. Men du måste ha ett instrument också.... OM du inte redan skaffat en navigator så skulle jag kolla in Navman extra noga då de har denna funktionalitet inbyggd. Har för mig att någon Lowrance har det också men min egen erfa är från Navman. Funkar hur bra som helst. Det skiljer mer än decilitrar när du kan sitta och finjustera gasen, att då hitta mest ekonomiska läge är lätt! Ty att känna gångläge och lyssna på varvtal ger bra värden men att mäta ger exakta värdet! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 21 Februari , 2008 Hej! Finns det något analogt instrument för det också, och sedan: vad kan det bli och ligga för prislapp på en sån grej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 21 Februari , 2008 Hej! Finns det något 'analogt' instrument för det också, och sedan: vad kan det bli och ligga för prislapp på en sån grej? Hejsan, det finns instrument att köpa här www.hjertmans.se, och det heter Navman Power 2100. Det kostar ca 1790:- Det finns säkert andra fabrikat och utförande också. Mvh pejon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 21 Februari , 2008 Hej! Båtnytt nr 6/2006 har test av Aquador 23 ht med Merc 5.0 260hk Bravo One. Dom räknar på en marsch fart på drygt 30 knop. Då drar den ca 1,62L/nm. Kör du i 27 knop drar den ca 1,58. Vid 24,5 knop är det 1,32. Allt enligt deras test. Jag har själv en Aquador 23 ht med VP 5.0 270 hk DPS-drev. Jag förbrukar i snitt 1,5 L/nm. Men då kör jag inte som en dåre. /Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Februari , 2008 ..Kommer du ihåg vilket varv på motorn du har vid 25knop och även i 30knop ?? Vore kul å vet . Tack på förhand //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 23 Februari , 2008 Hej! Tyvärr så kommer jag inte ihåg det. Sommaren är för långt bort:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 25 Februari , 2008 Hej. Har du Båtnytt 6/2006 hemma står det väl kanske också vid vilka varvtal förbrukingen relateras till. Lite nyfiken då jag precis köpt en 23 HT själv. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grouse 0 Postad 26 Februari , 2008 Tack för ditt svar. Nu har jag något att relatera till. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 12 Mars , 2008 Hej! Här är uppgifterna. Vid toppvarv 2,08 l/sjömil 38,2 knop -300v/min 1,86 35,0 -600v/min 1,62 31,5 -900v/min 1,58 27,2 -1200v/min 1,32 24,5 /Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Mars , 2008 -Då var det ingen bensinmotor inte ........ ''......eller? Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 12 mars 2008 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Mars , 2008 SORRYYY...... missade helt att det var en Merc 5.0L !!!!!!!!!!! En annan sak ... -MARSCH FART : en del vill att det ska vara bästa fart till minsta möjliga kostnad !?!?!?!?... och BåtNytt vill att marschfart är ...vadå?????? .. Lagom fort ??? Hmm..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 13 Mars , 2008 Ja, jag vet inte hur dom tänker. Jag brukar oftast ligga i 23-27 knop. Det tycker jag är behaglig fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 31 Maj , 2008 Hej Patric. Supert, då har man nåt att hålla ett öga med i sommar när man kör. Minns du va toppvarv är? Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser