Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
tidavad

Förvaring av gummibåt på Bella Falcon?

Rekommendera Poster

Har köpt en gummbåt ca 230 cm lång och ca 120 bred. Hur skall jag få med denna utan att varje gång tappa ur luften?

Är det någon som har moterat dävert på badbryggan? Eller finns det andra alternativ?

Såg på båtmässan i Göteborg att det fanns någon form av vagga som kunde monteras på badbryggan, men enligt min uppfattning fungerar inte detta p.g.a ankarboxen.

/Anders

Tel 050132110 el 070-5925811

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dävertar? Bara att fixxa lyftöglor i gummibåten som du fäster med karbinhakar/schackel så har du en oerhört lättanvänd lösning. Bör inte ta mer är 30sec-1min att sjö/torrsätta då. Ett par dävertar kostar ca 4k och lyfter ungefär 100kg i hyffsad kvalitet så det kan kanske vara värt att sattsa på det om man verkligen måste ha med sig jollen?

Annars kan man ställa jollen på badbryggan och luta den mot akterspegeln, men det blir mycket jobbigare i alla avseenden om man bortser från monteringen av dävertar.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt att få gummibåten att stå på badbryggan ser du på på bilden här.
Mycket enkelt och billigt. Ettkort repi i sidan på gummibåten, dra in båten med sidan mot badbryggan och låt den kroka i. Sen var det bara att fälla ekipaget uppåt.
Jag byggde den själv av lite aluminiumprofil och lite pywood. 

/B 

post-633-1394235353,3958_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, läste Anders inlägg om vaggan som kan monteras på badbrygga och detta är exakt vad jag letat efter, problemet är att jag missade den totalt då den även fanns på mässan i Stockholm. Efterlysnig således om någon vet namnet på återförsäljaren/leverantören eller hemsida eller rent av om återförsäljaren läser detta kan ringa mig på 0708-777 452. Jag bifogar bilder på vaggan. //Mats

post-10001683-1394235395,2234_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snap davits är ett bra och pålitligt alternativ.

post-6505-1394235395,9781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmmmm ........ det där med Snap davits verkar vara en strålande idé, vill jag veta mer om, finns det återförsäljare i Stockholsområdet tro? Jag har en Bella 850 och har inte hittat någon bra lösning ännu men här kan det finnas en öppning. Det enda jag tänker på är hur det kommer att gå för ankarspelet och om jollen kommer ivägen för det. Vad tror ni? Mats

post-17548-1394235397,3879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej jag tror inte det är samma. Dom jag funderar på som jag skickade länken till är cirkelformade bärare för pontonerna. Jag gör nog ett försök...

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är några alternativ:
Svenska importören av Snap Davits, som verkar vara orginalprodukten 
http://marineproof.se/produktkatalog.html?product=11984
Samma fast på Ebay till ett lägre pris.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Weaver-Industries-Snap-Davit-System-For-Inflatable-Boat_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ26451QQihZ020QQitemZ300211357239QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
En variant från en svensk återförsäljare.
http://www.kinamarin.se/order/produkt.php/102

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått ett par dävertfästen gjorda åt mig där man monterar dem under badbryggan och att de är löstagbara. Långa fästen så att de kommer ut en bit från badbryggan eftersom jag har en lång gummibåt (lika lång som båten är bred) och ett ankarspel som redan sticker ut en bit från badbryggan. Så här ser fästena ut innan monteringen.

post-24182-1394235408,8461_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild när gummibåten sitter i däverten. Lite bökigt att få dit båten men man kan även komma åt badbryggan när gummibåten sitter där. Bra att smidigt komma åt och sätta dit säkerhetssprinten för ankarspelet bland annat. Det vi märkte först var att båten hamnade i aktersvallet så vi fick höja fästerna lite. På bilden är det gjort med två träplankor som ska göras om på ett bättre sätt vid tillfälle.

post-24182-1394235409,3743_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...