Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Joelsson

Erfarenheter av att importera Örnvik från Polen?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Finns här någon vänlig själ som har erfarenheter eller fått kunskap på annat sätt vad gäller import av Örnvikbåtar från Polen? Hur mycket lägre är priserna? Hur gör man? Vart kan man hitta potentiella objekt?Vad bör man tänka på generellt?

Hoppas du vill dela med dig av vad du vet \Laughing\

Mvh Joelsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang priser mm i Polen har jag inte en aning. Men däremot ska det inte vara några som helst problem med att ta en båt från Olen och hit då Polen är medlem i EU och därför finns inga tullar eller andra avgifter att ta med i beräkningarna... lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga tullavgifter, men tala om för försäljaren att du ska köpa båten för export till Sverige.  Då ska han/hon dra av den Polska momsen på 22%.  Sedan har du 35 dagar på dig att anmäla köpet till skattemyndigheten här hemma och betala den Svenska momsen på 25%. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta brev fick jag den 13/2 från just skatteverket eftersom jag själv är intresserad av att ta in en båt från just Polen.

Hej.

Om du köper en ny båt i Polen som överstiger 7,5 meter så ska du tala om för säljaren att du har för avsikt att föra båten till Sverige. Säljaren bör inte ta ut någon polsk moms av dig i och med att du är momspliktig i Sverige för inköpet.

I Sverige ska du betala in svensk moms med 25 % på köpeskillingen, löpet ska redovisas på blankett SKV 5934. Anmälan skickas tillsammans med inköpsfakturan till Skatteverket, 771 83 Ludvika.

Köpet ska deklareras och momsen betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Skatteverket  skickar ut deklarationsblankett och inbetalningskort så snart anmälan om köpet kommit in.

Blanketten finns under bifogad länk.

http://www.skatteverket.se/4.39f16f103821c58f680007028.html

Med vänliga hälsningar

Björn Almqvist

Skatteverket, Servicejouren

En länk som talar om vad ny betyder i sammanhanget:  http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/556.4.39f16f103821c58f680007917.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde det lite för enkelt för mig då jag antog att båten skulle vara under 7,5 m då endast 1 av 45 st Örnvik-modeller under båtguiden här på Maringuiden är överstiger den längden. Men men nu har ju personen fått information om vad som gäller oavsett om det är en större eller mindre båt han tänker köpa och det är ju bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för allt matnyttigt här!

Det vore ju himla trevligt om man kunde få tag på en bra båt till lägre pris. Jag är intresserad av en Pilot house (Örnvik) men vet inte riktigt vilken storlek som är lämplig.

Har jag förstått det rätt att en båt kan man spara pengar på att köpa i Polen men motorerna är det ingen större skilland på????

Mvh Joelsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har erfarenhet av att köpa motor och/eller båt från Polen?

//J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem att köpa båt i europa ex.vis från Polen.

Det du måste ta med i kalkylen är frakten hem och om du skulle behöva garantihjälp med båt eller motor så är det bara att vända sig till Polen som gäller.

Svenska Örnvik eller t.ex Volvo Penta hjälper inte till i sådana fall och det gör inga andra motorleverantörer heller, Tillbaks till Polen alltså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...varför jag är så intresserad av om någon anna gjort detta med örnvik är också mycket beroende på att jag vill veta hur mycket det finns att spara på Pilothousemodellerna jag är intresserad av. Ingen som har köpt Örnvik överhuvudtaget direkt från Polen????

//Joelsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...