Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Treudd

Vattentank

Rekommendera Poster

Har beställt en Bella 26 Falcon, leverans i mitten av april. Fick precis höra av återförsäljaren att Bella har ändrat i specifikationerna och enbart skickar med en vattentank på 42 liter istället för de specade 75.

Någon som har ett bra tips hur man kan öka volymen/komplettera med andra tankar/säckar och placering. Annars lär man inte få så mycket använding av duschen på badbyrggan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen Bella Falcon utan en Bella 850 som i alla fall har 70 liter men det är åxå åt h...vete för lite, så jag lider med dig. Jag vet inte riktigt hur det ser ut i en Falcon men jag kommer att lägga in en vatten-plast-säck akteröver på styrbordssidan där det kommer att få plats med 150 liter till ... 42 liter, kommer knapt att räcka till kaffe vetja ...... jag återkommer med lite bilder etc så fort jag kommer igång i vår. Du borde kunna hitta en liknande lösning även på din båt det skiljer ju bara 2 fot. Mvh, Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser fram emot det.

Kommer du använda samma påfyllning som standardtanken eller ha en egen?

Kommer du byta mellan tankarna med någon ventil och /eller pumpa över från den ena till den andra ?

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte helt klar med tänket ännu så jag skissar på en rad lösningar ungefär som du beskriver dom. Vill helst slippa göra en ny genomföring på skarndäck för påfyllnad men den fasta tanken ligger på BB sidan och där finns inte plats utan jag måste placera den nya på SB sidan .... som sagt, hur fyller jag den nya tanken? ska man tömma en tank i taget? om inte hur säkrar man att en tank inte suger tort men att det fortfarande finns vatten kvar i den andra? jag återkommer, om inte du har någon smart plan villsäga ..... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag antar att du har bogproppeller som tar platsen för tanken i fram. Eftersom vi alltid har uppbäddat i ruffen i fram har jag lagt tanken i det hålrum som finns mellan sofforna och satt teak för hållet under tilläggs skivan för sängarna.

Jag fundera på att lägga vattensäck eller eventuellt säckar ömsesider bogproppellern. En annan idé är att nyttja sidofacken i ruffen.

Att lägga en tank på 150 l =150 kg akterut verkar för min del inte vara någon bra idé. Ju tyngre akter ju svårare att plana.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Jag vet dock inte ännu hur vi kommer göra med bäddningen i ruffen...

Jag ser fram emot svaren på ditt inlägg om gummibåt då även vi funderar på att skaffa en sådan. /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säckar i fören har flera löst det med. Om man vill placera vikt där eller i aktern beror nog på vilken motor man har. En annan medlem i Bella Falconklubben vet jag har vattensäckar fram (eller skulle ialla fall sätta in det) som ersättning till de sandsäckar han hade där som kompensation för den tunga KAD44an i aktern.

Själv hade jag ingen bogpropp utan en stor vattentank i fören och ganska lätt motor i aktern så jag hade inte det behovet.

Lycka till med den nya båten!

(önskar den stolte grundaren av Bella Falconklubben!\Cool\)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra initiativ Christer att bilda klubben!

Vet du hur de som har säckar fram har kopplat ihop vattensystemet med påfyllning mm?

Min huvudtank (skrattretande) sitter under diskbänken.

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmmm.... i fören .... det har jag inte tänkt på, jag ska krypa in och titta hur det ser ut med plats där, måste vara den bästa lösningen om jag bara får plats, det är alldeles riktigt att jag har en bogpropp som ev tar för mycket plats, tack för tips jag kollar. Är det meningen att dra en 1/2 tum slang till orginaltanken då? Gud va många frågor det blir bara man börjar prata om det .....

Coolt att ha en märkesklubb, det tycks som vi Bella 850 ägare är alldeles för få för att skapa en sådan på marinan antar jag ...... Mats

p.s. glöm inte svara på hur man bäst fyller tanken om man plaserar den i fören . d.s. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet bara att tankarna (!) var att koppla ihop extratankarna med de ordinarie via en slang och att påfyllning skulle ske genom ordinarie tank. Vet inte var påfyllnaden är på de nya Falcon-båtarna.

Kontakta Ingemar Sandberg http://www.maringuiden.se/user/IngemarSandberg direkt via mail.

/Christer

(inte längre Bella Falcon-ägare sedan ca ett år)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Falcon -05 med tank i baugen. Hvis båten er levert med baugpropell er vanntanken kun 45 l og plassert under kokeplatene (spisen). Jeg har ettermontert baugpropell og har beholdt vanntanken foran (Fikk fjernet en liten del av tanken på et verksted for å få inn røret til propellen, nå er den ca.5 l mindre) fordi jeg ville beholde vekta foran og fordi jeg trenger plassen i skapet under ovn.

Baugpropellen jeg har montert er fra Sleipner og den passer perfekt hvis vanntanken flyttes så langt fram som mulig.

Jørn R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorn. Har du kopplat ihop dina tankar på något sätt? Den under vasken och den i bogen? /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan. Såg att du hade monterad bort den under vasken... /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...