Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Plotterval Lowrance 5300 eller 7200, liten eller större?

Rekommendera Poster

Hade tänkt inhandla mig en GPS-plotter. Det kommer att bli en Lowrance så mycket vet jag. Har fram tills nyligen varit inne på att skaffa mig en 5300 med 5-skärm men har fått över ögonen på storebror 7200 med 7-skärm. Verkar för övrigt inte vara några jäeeskillnader, den större har radarstöd annars är de nog rätt lika.

Kan hur som helst inte riktigt bestämma mig. Har jag någon nytta av en lite större skärm? Hittar ju oftast dit jag vill utan GPS men tycker det ändå är praktiskt att kunna lägga ut ett litet streck och åka efter. Intalar mig att en lite större är vettigare men mummel... Har ju innan kört efter laptopen och 12-skärm vilket förvisso kändes lagom fast kanske inte fullt jämförbart, den stod ju lite längre bort.

Några synpunkter på mina inte fullt så kompletta tankegångar!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit till samma tanke efter mycket funderande.

Se tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=185913

Har haft laptop, men kablar,strömprylar m.m, bökigt.

Plotter har mer finneser, behändigare m.m.

Men vilken???????? Lowrance 7200 är intressant, mycket för pengarna.

Men det viktigaste vilket sjökortssystem ska man ha, som man trivs med??????

Ska på info i morgon kväll, hoppas att det klarnar då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Generellt så bör du ha större plotter ju längre ifrån den du sitter.

Och större skärm ju mer info du vill visa på den samtidigt, tex ekolod, radar etc.

Men tänk på att det förmodligen är ytterligare en grej du vill ta med dig när du lämnar båten för att det inte ska bli stulet.

Fundera därför på hur lätt det är att ta bort den från fäste och sladdar. Och även hur det är att montera tillbaka den.

Jag vet inte om det skiljer sig mellan de olika Lowrance-modellerna men det kan du väl kolla.

Själv valde jag plotter utifrån plånbok, logik i menyer och synbarhet på skärmen. Jag kollade på båtmässor och jämförde dem bredvid varandra. Flera alternativ föll bort när jag såg skärmarna live. Någon föll bort pga logiken i meny-systemet.

Tidigare tyckte jag att sjökorten i systemet skulle vara så likt papperskorten som möjligt men det rekommenderar jag inte som urvalskriterium. Man lär sig förvånansvärt snabbt.

För info har jag köpt Navman 5500, Garmin 192, Garmin 198, Garmin 298 vilket förmodligen säger en del om vad jag tycker. \Sealed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare. Det jag tar med mig  är en bärbar dator, sladdar, gps, ekolod, vhf luren.......blä alldeles för mycket. Med en plotter så har man navigation, gps, ekolod, allt i en pryl, oj vad mycket smidigare. P.g.a allt krångel så tar jag inte med datorn på helgtripper, men efter att vi hittat ett grund på väg till klubbholmen som finns i Garmin men inte i Navionics, så ska jag ha nåt med mig i fortsättningen.

Hoppas att i kväll hos Västerås Skeppshandel få ett antal svar.

Hur stor skärm, sjökort, mässpris, uppdateringar, 2 sjökortsbilder, 2d, 3d, antenn motorinface, pc hemma version, översiktsfoton, atuguidence, stäv upp, repfritt glas m.m??????????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja inte blev jag så mycket klkoare av den här tråden inte...

Alla verkar ju bvara övrens om att större är bättre! Har även sett att Lowrance har en bränsleflödesmätare som verkar lite intressant. Bör ju bli som en färddator ungefär om man nu vet hur mycket man har i tanken och prylen fungerar som den ska.

Ska ta mig en kik till när jag kommer upp till båtmässan i Sthlm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5300 eller 7200?!

Jag har själv en Lowrance 5300C iGPS plotter... jag gick även i samma tankar som du, dvs om jag skulle ha 5300 eller 7200.

En kombination av platsutrymme, pris och att 7200-lcd'n var mer av widescreen-typ (med resonenmanget att jag åker på längden, inte på tvären) gjorde att valet föll på 5300.

Om jag stod inför samma val idag, hade jag nog valt 7200.

Detta för att jag brukar dela upp displayen i 2 fönster, en grov översiktsbild och en detaljerad bild, men dessa fönster blir i minsta laget på 5300.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, kanske vi uttryckte oss oklart?

Större är bättre...???\Yell\

Nä fattar inte hur du kan tolka det så men JAG försökte ialla fall hjälpa dig, men passar det inte att läsa de råd man får så skitsamma!

Suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj då! Nu har jag rört till det lite. Jobbat natt så antar jag inte var helt vaken när jag besvarade tråden. Givetvis har jag fått lite svar ur tråden. Tänkte nog på en sak och skrev en annan!

Scrat hade ju en väldigt bra grej där med att en lite bredare skärm är praktiskt när man vill dela av bilden. Med en fyrkantig skärm känns det ju som det kan bli lite udda. Givetvis så kommer man ju behöva ta med sig plottern från båten men tror inte det spelar så stor roll om den är lite större, är ju samma kablar och samma typ av infästning i båda fallen.

Kommer troligen att handla från USA så priset blir ju lite lägre och det känns då som man kan lyxa på lite extra även om man inte ska skaffa mer än vad man behöver (därav den här tråden). Gränssnittet på Lowrance känns ju lite smått Windowsinspirerat så man känner ju igen sig i det.

Svenke <-- Blidde du något klokare på infokvällen?

Men ska som sagt kolla på mässan och känna runt lite en gång till innan jag inhandlar något.

Och till ChristerN så får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Brukar inte ge så pass orelevanta svar men får la skylla på halvvaket tillstånd:)

Senast ändrad av BMoon | 20 februari 2008 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare...

Jag har haft några olika Lowrance plottrar och det glädjer mig att du valt just det... dom är tveklöst bäst.... senast hade jag 3500globalmap som är samma som 5300/5200 och den är grym.... jag har precis bytt båt och till den nya köpte jag lcx112 och det sa bli kul att ge sig ut och testa den.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenke <-- Blidde du något klokare på 'infokvällen'? >

Jo det blev jag.

Först och främst så  vill man ju ha ett sjökort som är så noga tillverkat som möjligt. Sjökort baseras på gammla mätningar som är justerade då och då. Sen har c-map, navionics m-fl. digitaliserat det.  Så om det är fel så kan dom bli större och mindre, beror på hur noga man är. Resultatet av kvällen är C-map minst 7 skärm, helst 10 och Furuno. Helst Furuno Nav Net 3D, oj oj vilka prylar. Men inte för min plånbok. Furuno är den enda (tror jag) som man kan ha antingen C-map eller Navionics i.

Jag har gjort en redogörelse på min hemsida som ni kan läsa vid intresse.

Se länk: http://www.nimbusportalen.se/Plotter.htm

Ska gå på båtmässan klämma känna och trycka ännu mer sen ska jag handla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...