Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
JockeWik

SSRS eller Sjöassistans på Ostkusten?

Rekommendera Poster

Funderar på vilken av dessa hedervärda organisationer som är lämpligast att vara medlem i för räddning/assistans på Ostkusten (ej Stockholm!) om man bara ska välja den ena?

Fick med ett års fritt medlemsskap i Sjöassistans med båten, och tänker gå med i SSRS med under mitt första år som båtägare, men sedan? Tacksam för synpunkter och erfarenheter, lutar dock själv - helt utan kunskap i ämnet - åt att fortsätta med SSRS sedan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv med i båda, kanske lite av både hängslor och livrem men.....

SSRS är helt ok, hjälp till hamn m.m. Med sjöassistans kan man få lite mer hjälp, mekaniker m.m. se länk.

http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1023846

Provade sjöportalen ifjol, kanon, alltid vet man vädret behöver inte passa tider m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer väl, vän av ordning skriva att jag är partisk. För jag är är så kallad A-resurs eller specialresurs för sjöassistans. Men likaväl är jag också en, precis som alla andra på sjön beroende av andra för att få trygghet i mitt sjöliv.

Ifall vi tänker oss SSRS som ambulansen eller brandkåren och Sjöassistans, precis som det låter assistans, dvs bärgare/assistans. Så lär vi komma ganska rätt i tankarna. 

Jag är givetvis medlem i SSRS, för jag vill att det i min närmiljö skall finnas sjövärdiga båtar ifall jag skulle råka ut i sjönöd. (Nu är inte SSRS en enda organisationen som håller på med sjöräddning, men har i alla fall ca 70% av alla uppdragen. Eftersom Polisen, KBV, marinen osv ofta lyser med sin frånvaro.)  Ifall det hade varit på land hade jag velat att ambulansen kom när jag hade skadat mig.

Sjöassistansen är det som kommer och plockar med min båt/bil när ambulansen tagit hand om mig, eller? Åtmistonde jag vill ju inte ta ambulansens resurser i anspråk ifall det är en bärgning det är frågan om, eller? Därför är det, åtminstonde för mig inte frågan om antingen eller, utan både och. SSRS för bra, sjövärdiga båtar som kommer och hjälper mig när jag är i knipa och Sjöassistans när det är lugnt med båten inte går osv. 

Tilläggas skall att ifall är man medlem i SSRS får  man trossen som en liten belöning dvs hjälper mig till närmaste marina. Detta gäller så länge jag är på svenskt vatten.Medan medlemsskapet i sjöassistans ger mig assistans i norden, hjälp till hemtransport samt allt som Stockholm radio erbjuder i form av sjöväder och övrig information. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du ska välja SSRS, dels därför att jag själv är en av SSRS 1500 frivilliga sjöräddare, sen dels genom att gå med i trossen så stödjer du också hela organinsationen och du får en bra försäkring som gäller inom Sverige.

Men som Nitro säger så är SSRS typ ambulans/Brankår till sjöss och Sjöassistansen är som en bärgare. Så värför inte ta båda! Visst det kostar ju att vara med i båda! Men se det som en riktigt bra försäkring till sjöss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man bara välja det ena så är valet för mig självklart - SSRS.

SSRS medlemsservice gäller även den i hela norden.

tommy

Saxat från SSRS hemsida http://www.ssrs.se/object/947/dubidrartillattsjoraddningfinnsisverige.htm

Medlemsservice;
kostnadsfri hjälp vid driftstopp - vi tar dig till närmsta hamn.
Hjälp att kontakta anhöriga, reparatör och varv

Medlemsservice gäller:

Inom Svenskt sjöräddningsområde (SRR), d.v.s från kusten ut till en mittlinje mellan våra grannländer samt i Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.

Utefter kusten i Norge, Finland och på Åland enligt grannländernas assistanspaket.
På danska sidan i Öresund mellan Gilleleje och Stevns Klint genom svenska sjöräddningsenheter.

Senast ändrad av toaen | 19 februari 2008 | 19:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt val blev tveklöst SSRS för att en sådan fin insats som  ''det privata alternativet'' erbjuder !

JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Sjöassistans använder mest enheter i Stockholms skärgård med omnejd, dvs mest enheter (båtar) närmare till hjälp.

Rätta mig om jag har fel, jag fick hjälp med en dykare i sommras, ett telefonsamtal och där står en dykare beredd efter 1 timme.

Tamp i proppen.

Senast ändrad av Florina | 19 februari 2008 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först fråga till Svenke: Är bilden på din båt tagen i Napoleonviken?

Sedan till sak: Anser du dig bara ha råd med en är första valet självklart SSRS, finns det pengar över ta bägge! Du kan aldrig försäkra dig nog på sjön, när väl olyckan är framme är det guld värt. Man kan säga att SSRS är som vatten .... inget värt när man dyker efter pärlor ... guld värt när man törstar i öknen. öhhhhh hängde ni med där? Mvh, Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick med i SSRS och trossen i våras, tappade propellern söder om Sundsvall, ringde och hörde om de kunde komma och bogsera, de var på hugget direkt och trots lång framkörning så var de där på en timma. Bogserade  mig 24Nm och styrde oss ända in i hamn med ett leende. Mycket proffsiga och trevliga, jag kommer alltid att vara medlem i SSRS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först vill jag ta tillbaks mitt påstående om att SSRS bara agerar inom svenskt vatten. Bevisligen finns det numera avtal med systerorganistionerna i de övriga nordiska länderna.

Jag kommer också alltid att vara med i SSRS. Men jag kommer inte att vara med för att jag skall bli bogserad in till land. Utan (fortfarande) därför att jag vill att det skall finnas sjövärdiga båtar som kan hjälpa mig ifall jag, eller vädret strulat till det. Ifall vi kan vara överens om att motordrivna båtar kostar när dessa är ute på uppdrag. För SSRS får inga statliga anslag utan driver verksamheten helt på donationer och medlemsavgifter. Varför, inte jag i alla fall, vill att mina medlemsinbetalningar skall gå till annat än just det är ämnat för, sjöräddning. Alla är vi både läs, skriv och räknekunniga och kan därför lätt konstatera att det blir ordentliga hål i budgeten då SSRS båtar används för ej sjöräddningsuppdrag, eller? Så frågan är fortfarande inte SSRS eller sjöassistans utan både ock.

När det gäller antalet båtar (oftast privatägda) som är sjöassistansresurser så är dessa drygt 600 stycken och täcker sjöarna samt runt kusten. Ifall det inte skulle finnas någon tillgänglig båt nära platsen för det ofrivilliga stoppet. Hyr sjöassistans extermt in något lämpligt flytetyg. För mig känns det i alla fall skönt  veta att det räcker att meddela var man befinner sig, vad problemet är och vart man vill komma så löser någon annan de praktiska problemen. Råkar man också ha VHF så blir sjöassistanskostnaden ganska minimal. För denna är inbakad i abonemanget till Stockholm radio (inklusive att man får ringa till landstation för 200SEK osv). 

Nej, inte antingen eller utan både ock/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först fråga till Svenke: Är bilden på din båt tagen i Napoleonviken?

Jajamensan, brukar vara där ibland, antingen på väg ut eller hem från semestern.

Bra ställe men ibland kan det vara mycket folk där. har alltid hittat en bra plats.

Ett exempel:I sommras så köpte en kompis till mig en båt och på väg från Göta kanal och hem till Västerås så fick han problem med hydraulstyrningen. Jag sa åt honom, ring SSRS dom kan hjälpa dig med råd eller nåt. Sagt och gjort han ringde, men dom var inte intresserade över huvud taget, bogsera till närmaste hamn går bra men inget annat. Om han hade ringt till Sjöassistans så hade han fått ett helt annat bemötande, mekanikertips m.m

Några exempel:

Bärgning/bogsering Hjälp vid motorkrångel Behov av reservbränsle Transport av dykare Hemtransport vid hårt väder (gäller kajaker/kanoter e. dyl.) Hjälp vid enklare olycksfall eller sjukdom Sjörapport och väderprognos Skärgårdsbutikernas öppettider Navigationsvarningar Broöppningstider Info/rådgivning från läkare, båtmekaniker, varv/marinor etc Närmaste apotek, sjöstation, restaurang etc Sänkt självrisk på båtförsäkringen VHF-abonnemang ingår utan extra kostnad

Alltså man kan ju få hjälp utan att en räddningskryssare ska behöva åka ut, kanske i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRS körde -07 igång en station i Härnösand, så jag har precis gått med.

Hoppas att många här uppe längst kusten går med för att stötta och för få hjälp om något skulle gå snett...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Nitro.

Har själv varit med i SSRS i hela mitt liv och kommer förmodligen att vara så framgent också.

Har också ett medlemskap i sjöassistans av just den anledning som Nitro anger, att få hjälp när det strular men då ingen direkt fara för människor eller båt föreligger.

Har en filosofi, som någon nu säkert kommer att hacka på, tycker att om jag har råd att ha båt så har jag råd att ha ett medlemskap i båda. En ren försäkring helt enkelt.

rekomenderar båda men mitt hjärta slår mest för SSRS

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er ! Läs vad Nitro har skrivit. Håller med fullständigt. Var med i både SSRS och Sjöassistans så är saken klar. Då har du ett fullgott skydd både vid fara för liv och trasigt växelhus/propeller. Titta på www.sjoassistans.se så ser du alla förmåner.

MVH Titan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...