forgus31 139 Postad 19 Februari , 2008 En dum fråga förstås. Allt till båt är dyrt och beror mest på små serier. Men vad jag kan förstå består en vattenmakare av två huvuddelar. En vattenpump och ett membran med små porer som saltet inte tar sig igenom. Kan detta var något för en rörkrökare och en maskinkunnig person att bygga själv? Någon som sett någon bra beskrivning. Helst skulle väl pumpen drivas av vind eller vattenpropeller då det skulle kunna gnetas vatten hela tiden med en liten pump. Tanken behöver ju inte fyllas på nolltid av ett jätteaggregat som dessutom tar stor plats och kräver diesel. Det finns ju t.o.m manuella vattengörare så en sån kanske kunde vara utgångspunkten för ett experiment. Lyckos ni som har en propelleraxel att laborera med! Kan man kanske göra ett kraftuttag på S-drevet? Med remmar ut till generator, kylkompressor, smärjelskiva, stånghammare och ässja. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Februari , 2008 Främst tror jag anledningarna till priset är två - det extremt höga trycket som krävs och att membranen kostar en förmögenhet. Och membranen gör man nog inte själv. Problemet blir nog att få upp något som ens liknar kapacitet utan att motståndet blir så stort att propellern stannar. En handjagad watermaker under kontinuerlig körning klarar ju inte ens en liter i timmen. (Och vem orkar sitta och klämma på den utan avbrott i en hel timme). Och även om man bygger stora delar av installationen själv blir det nog inte så billigt i slutändan. Dessutom har jag och många andra lagt ner massa pengar på att dels få stopp på våra roterande propelleraxlar och även satt på flöjlande- eller foldingpropellrar för att slippa den kraftiga broms en stor propeller är. Så jag vill inte byta tillbaks till en stor, fast trebladig för att klämma ur någon liter vatten i timman. Då får jag en båt som seglar så illa i lältvind att jag tvingas använda motorn oftare. Då känns det vettigare att istället starta motorn en gång vartannat dygn och köra den en timme för att få några 10-tals liter vatten och samtidigt ladda batterier. Om man vill ta kostnaden för en watermaker alltså. Vilket jag inte vill och håller mig till tankarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2008 Det verkar vara lite pyssel att hålla en watermaker igång också vilket ytterligare förtar tjusningen med eget vatten. Men det är klart - i nöd kunde en handjagare vara leva eller dö. Äta rå fisk är visst också ett sätt. Sushi kan ju va riktigt gott dessutom. Jag såg en modell med egen propeller. Man slänger ut den i aktern och får 60 l/dygn. Den ligger då som en släplogg. Kostnad c:a 15000. Bromsar 0,3 knop vid 5 knop, När man inte använder den på ett tag ska den desinficeras med dyra kemikalier. Det låter inte så kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 20 Februari , 2008 Jag hade en desalanisatör, komma inte ihåg vilket typ, men om du vill vatten ska du ha diesel för att det fongera. Jag hade inte det system med propeller. Vi har testa det och fick så mycket problem och det var så långsam att vi har fixa nya filter (dyr,dyr) och sedan lämna den till att vi behöver vatten. Vi har salt vatten för diska, koka potatis, 1/2 salt vatten för pasta och mycket vin och vatten flaskor för pastis 51, så efter en 3 veckor resa med 6 personner ombord och lite disiplin, det fongera bra utan den maskin, jag hade 400 liter vatten i början. När vi kommer i Azores vi hade fortfarande vatten kvar.För ett långsegling det blir mer problem med diesel tror jag, vatten rinner oftas nånstans, inte diesel men,men... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 21 Februari , 2008 En watermaker är i grunden en enkel konstruktion. Du behöver en högtryckspump typ högtryckstvätt och ett filter. Det nödvändiga trycket är 20 bar per procent salthalt. Vidare behöver du ett filter för ändamålet. Du trycker in sjövattnet i ena mittänden på filtret och reglerar trycket med en kran i andra änden. Färskvattnet kommer att pressas genom filtret och saltlaken kommer ut genom kranen. Det är grundprincipen, sen måste du ha någon form av renspolning av filtret efter användning också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 Februari , 2008 Låter bra och enkelt men du lär inte uppnå ett osmotiskt tryck i ett filter vilket behövs för att tillverka rent vatten. Det är inte en filtertrering du gör utan du skapar en process där en transport av lösningsämnen drivs av en önskan att utjämna koncentrationer mellan upplösta ämnen. Du måste ha ett semipermerabelt membran för att det skall fungera och inte ett filter vilket endast fungerar för större partiklar. Det är pga detta membran som fenomenet OSMOS kan fungera. Membranet är ganska dyrt och svårt att tillverka Jag tror bla duPont tillverkar membranen men att försöka dig på att tillverka det hela helt själv blir nog inte billigare innan det hela är klart och fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Februari , 2008 Tyvärr är det nog så att priset på watermakers faktiskt reflekterar de reella tillverkningskostnaderna. Tillverkarna är ju tillräckligt många för att priserna skulle ha pressats nedåt annars, någon kartellbildning tror jag knappast förekommer. Sedan vet man ju inte hur det förhåller sig med membranen. Om duPont är den ende tillverkaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Februari , 2008 Det är de små serierna som ger de höga priserna kan jag tänka. I princip är det en mycket enkel konstruktion vilket också bevisas av att det finns en liten handdriven avsaltare med omvända osmosprincipen. Men med tanke på de små serierna borde en hempulad variant bli billigare. Eller man skaffar den handdrivna varianten och har som reserv. Att bli utan vatten på havet när man fastnat i stiltjebälte är väl inte någon höjdare. Den som jobbar för livet får extra styrka. Det verkar behövas då det är ett drygt arbete att få till det höga trycket. 80 Bar kan säkert vara kännbart om man ska trycka igenom några liter för den dagliga ransonen. Någon som sett något om billiga membran? Vore kul att göra ett experiment. En högtryckstvätt har jag i garaget som jag kan offra. Om man kunde sno ihop en liten lättstuvad manick kunde den vara bra att packa upp när det är svårt att få tag i bra vatten. Att tanka vatten av dålig kvalitet kan innebära att man plötsligt finner sig vara utan vatten när vattnet ruttnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Februari , 2008 För min del köper jag nog hellre någon pall PET-flaskor med vatten istället och fyller alls skrymslen samt livflotten med som nöd om det vanliga tankvattnet skulle läcka ut eller bli förstört. Billigt och idiotsäkert! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 21 Februari , 2008 Alternativet är kanske en hembränningsapparat som ju kan användas för vattenframställning, tror jag, har aldrig försökt. Sen finns ju möjligheten att ta till vara regnvatten, det ger ju ett rejält tillskott. Man måste förståss vara beredd när det börjar regna, och rigga upp uppsamlingsduken och leda ner det i lämpliga kärl eller flaskor. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Februari , 2008 Hmmm. Undras om man kan få problem vid inklarering. Nej min bäste herr Tullman, inte gör jag sprit inte, den har jag bara när jag duschar... Tanken är ju god annars. Undrar vad som drar mest energi - koka bort 10 liter sjövatten i apparaten eller driva en watermaker tills man får 10 liter? Ett aber med regnvatten är att det inte lär ha så lång hållbarhet och man därför inte bör hälla det i sina ordinarie tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 30 Maj , 2008 Här är två länkar till två personer som har gjort egna watermakers. Verkar som man kan spara en hel del. Helt gratis blir det ju aldrig dock.. http://ssca.org/DiscBoard/viewtopic.php?t=2445 och http://www.rutuonline.com/html/watermaker_parts___sources.html Verkar inte helt omöjligt alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivon 1 Postad 30 Maj , 2008 Idag behöver man inte ha högtryckspump! Jag har ett osmosfilter hemma i huset (för djupt borrad brunn= bräckt vatten), den drivs alldeles utmärkt med 4-6 bars tryck, förhållandevis liten är den också, kostar ca 12000:-, men då tillkommer pumpen! Pumpen kan man kanske ansluta på motorn och bara göra vatten när man kör!? eller en 12- voltare med typ 6 bar!? Sök på avsaltningsfilter (för hus) /Pivon 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2008 Bräckt vatten är nog lättare att avsalta än salt skulle jag kunna tänka mig. Salt vatten behöver nnog högre tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivon 1 Postad 30 Maj , 2008 Näe, inte enligt vad jag har fått för info, omvänd osmos är just omvänd osmos, oavsett hur salt vattnet är! (?) Ska man däremot ha stora mängder snabbt tror jag man måste öka trycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 30 Maj , 2008 http://www.sea-pack.com./ / Urban Senast ändrad av Donna-Lee | 30 maj 2008 | 23:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 31 Maj , 2008 Helt riktigt. Precis vad jag skrev högre upp i tråden. 20 bar per % salthalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 Juni , 2008 Kollade på att bygga en egen watermaker för ett par år sedan. Osmosfilter för att ta bort saltvatten finns i djuraffärer och används i akvarier. Min konstruktion skulle kosta runt 5000:-, men kapaciteten blev betydligt lägre än för en riktig watermaker. Om jag inte minns fel så låg den på ca 40 liter/dygn i stället för per timme. Räknade man pris per tillverkad liter vatten så var den inte heller den mest kostnadseffektiva. Räknar man däremot i faktiska pengar så kommer man ju ganska så långt på 40 liter/dygn. Strömförbrukningen per tillverkad liter blir också högre än för de riktiga modellerna. /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KajWestergard 0 Postad 7 Juni , 2008 Hej Cerber0s. Det finns en bok vid namn, Origami Metal Boatbuilding den är skriven och utgiven av Brent Swain. Brent är canadensare och medlem i Metalboatsociety där han ofta torgför sina, enligt många, kontroversiella åsikter. I boken Origami metal...... finns några en aning otydliga och ganska amatörmässigt ritade bilder på hur man bygger en egen watermaker. Som vanligt så tycker Brent att tillverkarna luras det är ingenting märkvärdigt med att bygga en själv. I texten föreslår Brent att man ska använda italienska vanliga vattenpumpar byggda för 3500psi istället för dom leksaker (=1000psi) som watermaker makarna använder. Brent säger att han kan bygga en watermaker för ca. 1000 canadensiska dollar i butiken i går en sämre sådan på ca 12,000 canadensiska. På Forumet på MetalBoatSociety frågade en engelsman som byggde (lät bygga) en tjugofemmeters holländsk kanalbåt (KEI) om watermakern skulle gå att använda i leriga kanaler med tvåmeter som största djup. Inga problem svarade Brent. Brent har en kompis som har använt en självbyggd watermaker en gång i veckan sedan 1998 och den kompisen lär inte ha haft några som helst problem med sin anläggning, enligt Brent tackvare att han använde en riktig pump och inte dom flamsiga sakerna som legitima tillverkare använder. Brent kan du säkert hitta om du Googlar honom eller också Origami boats mvh Kaj Westergård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Juni , 2008 Lysande tips Kaj! tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SA0BTT 0 Postad 4 Maj , 2015 Kollade på att bygga en egen watermaker för ett par år sedan. Osmosfilter för att ta bort saltvatten finns i djuraffärer och används i akvarier. Min konstruktion skulle kosta runt 5000:-, men kapaciteten blev betydligt lägre än för en riktig watermaker. Om jag inte minns fel så låg den på ca 40 liter/dygn i stället för per timme. Räknade man pris per tillverkad liter vatten så var den inte heller den mest kostnadseffektiva. Räknar man däremot i faktiska pengar så kommer man ju ganska så långt på 40 liter/dygn. Strömförbrukningen per tillverkad liter blir också högre än för de riktiga modellerna. /Hampus vad behöver man för att bygga det, 40lit dygn passar mig perfa. skicka info per email. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 Maj , 2015 Här är en annan DIY, i version 1.0 användes en pump från en högtryckstvätt, sen har den utvecklats. http://www.albin25.eu/our-a25ak-dido/34-dido-stories/60-didos-watermaker?start= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2015 Här är en annan DIY, i version 1.0 användes en pump från en högtryckstvätt, sen har den utvecklats. http://www.albin25.eu/our-a25ak-dido/34-dido-stories/60-didos-watermaker?start= Det var en kul läsning. Inte för att jag har något behov av watermaker på Vänern. Det är en österrikare som åker med sin Albin 25:a (!) i Adriatiska havet. Det är lätt att förstå att 60-liters tanken inte räcker så länge med fem personer ombord. En vanlig Kärscher högtryckstvätt och ett osmotiskt filter plus lite rördelar. Högtryckspumpen drivs via inverter, det blir ganska mycket ström. Intressant hur han får generatorn att ladda tillräckligt! Det finns även en del bilder på modifierade Albin 25:or, det kan faktiskt bli riktigt snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 7 Maj , 2015 Elproduktionen är i hans fall begränsningen. Han fick nöjja sig med 60 l/h ! :-) Det lär inte ha varit kontinuerligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Maj , 2015 Har nån hört vad Cerberos tog vägen? Träffa skepparen med gasttjej i Limhamn när de rustade för långsegling. Vi lyfte vår båt med kranbilen som sjösatte deras Formosa. Vi hade nesligen fastnat i råttfällan när vi genade på väg till Limhamn. Rodret hade också gått i graniten och det skrek när man svängde. Vi kom loss för egen maskin och rodret var ok. Det slutade också att låta illa. Troligen hade det åkt upp och fastnat i det läget men ramlade ner när jag kollade hållfastheten med kraftiga sparkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 15 Februari , 2016 Ett "dumt" inlägg men det finns ju en hel del billiga produkter:http://www.energishop.se/3-stegs-resesystem-vattenfilter-med-ro-190-l-dag/241-0http://www.billiga-vattenfilter.com/sma-dricksvattenfilter/16-ro-44-dricksvattenrenare.htmlhttp://www.filtrena.se/filter/omv%C3%A4nd-osmos Ena produkten var späckad 2,8 till 6 bars tryck på inkommande vatten, så jag antar att "problemet" är att ha en pump som inte är för stark då? Ena systemet är lämpligt för ingående vattentryck högre än 3 Bar så behöver man vara orolig för en övre gräns då?Är jag inte helt ute och cyklar så är det här en anläggning med pump redan: http://www.energishop.se/5-stegs-vattenreningsverk-ro-190-l-dag-boosterpump/223-0Fast pumpen går väll på 230V så i bästa av världar kör man en 12V pump istället för att använda inverter, men det står att ingående tryck i den anläggningen är 2 bar så man kan hitta rätt. Dock är det ju typ samma anläggning som var "lämpligt för ingående vattentryck högre än 3 Bar" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 15 Februari , 2016 Ett "dumt" inlägg men det finns ju en hel del billiga produkter: http://www.energishop.se/3-stegs-resesystem-vattenfilter-med-ro-190-l-dag/241-0 http://www.billiga-vattenfilter.com/sma-dricksvattenfilter/16-ro-44-dricksvattenrenare.html http://www.filtrena.se/filter/omv%C3%A4nd-osmos Ena produkten var späckad 2,8 till 6 bars tryck på inkommande vatten, så jag antar att "problemet" är att ha en pump som inte är för stark då? Ena systemet är lämpligt för ingående vattentryck högre än 3 Bar så behöver man vara orolig för en övre gräns då? Är jag inte helt ute och cyklar så är det här en anläggning med pump redan: http://www.energishop.se/5-stegs-vattenreningsverk-ro-190-l-dag-boosterpump/223-0 Fast pumpen går väll på 230V så i bästa av världar kör man en 12V pump istället för att använda inverter, men det står att ingående tryck i den anläggningen är 2 bar så man kan hitta rätt. Dock är det ju typ samma anläggning som var "lämpligt för ingående vattentryck högre än 3 Bar" Fast de här billiga hushållssystemen avsedda för sötvatten klarar nog inte att avsalta havsvatten. Krävs andra typer av membran, och ett helt annat arbetstryck (för riktigt saltvatten runt 60 bar). Blir andra dimensioner och kvalitetskrav på i princip varenda pryl i systemet. Behövs även en pump som klarar av att bygga upp trycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 16 Februari , 2016 Ett "dumt" inlägg men det finns ju en hel del billiga produkter: http://www.energishop.se/3-stegs-resesystem-vattenfilter-med-ro-190-l-dag/241-0 http://www.billiga-vattenfilter.com/sma-dricksvattenfilter/16-ro-44-dricksvattenrenare.html http://www.filtrena.se/filter/omv%C3%A4nd-osmos Ena produkten var späckad 2,8 till 6 bars tryck på inkommande vatten, så jag antar att "problemet" är att ha en pump som inte är för stark då? Ena systemet är lämpligt för ingående vattentryck högre än 3 Bar så behöver man vara orolig för en övre gräns då? Är jag inte helt ute och cyklar så är det här en anläggning med pump redan: http://www.energishop.se/5-stegs-vattenreningsverk-ro-190-l-dag-boosterpump/223-0 Fast pumpen går väll på 230V så i bästa av världar kör man en 12V pump istället för att använda inverter, men det står att ingående tryck i den anläggningen är 2 bar så man kan hitta rätt. Dock är det ju typ samma anläggning som var "lämpligt för ingående vattentryck högre än 3 Bar" Fast de här billiga hushållssystemen avsedda för sötvatten klarar nog inte att avsalta havsvatten. Krävs andra typer av membran, och ett helt annat arbetstryck (för riktigt saltvatten runt 60 bar). Blir andra dimensioner och kvalitetskrav på i princip varenda pryl i systemet. Behövs även en pump som klarar av att bygga upp trycket. Aaah.. Tröligt, och faktiskt kan jag nog inte tycka att hoppet från de här priserna till 40 000 är rimligt.... Är det någon som hittat lämpliga osmosfilter att bygga med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nilsek 3 Postad 16 Februari , 2016 Väldigt intressant, känner själv att jag saknar watermaker. Men att bygga en egen låter eventuellt ett ekonomiskt alternativ. Ang pump till en vettig pengar så känner jag att en bensindriven högtryckstvätt skulle kunna vara ett alternativ? Antagligen i en box ute eller i motorutrymmet med draget avgassystem ut och filter kan man placera någon annan stans då jag läst att det inte ska sitta i maskinrummet. Liknande den här, fast plocka bort ramen. Dock rostar den väl bort fort som fan om den står i en låda.på däck. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/hogtryckstvattar/elektriska-hogtryckstvattar/hogtryckstvatt-220141/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nilsek 3 Postad 16 Februari , 2016 Albin projektet som länkas ovan använde filter från americanro.com. Det han använder landar på under 4000sek(utan frakt och tull). Då har man kapacitet för 108 liter i timmen med tryck på mellan 55-70 bar om jag fattar det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser