Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
aoe1

göteborg- stockholm

Rekommendera Poster

Håller på att planerar rutten göteborg- stockholm yttervägen. skulle behöva lite hjälp med upplägget om möjligt.

Har en bunt båtsportkort jag tittar i för tillfället, men är det så att det saknas just dessa kort från Varberg- Åhus.

ska man lägga upp rutterna med andra typer av kort kanske?

Kommer att ha kunnig medseglare med mig, men vill ändå försöka lägga upp allt själv för att lära mig. Kommer även att ha en handburen gps med mig.

Ska jag läsa på om dessa vatten i  viss litratur?

Är tacksam för all hjälp och information jag kan få om detta.

tack på förhand

 

Senast ändrad av aoe1 | 18 februari 2008 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det beror på vad du vill ha ut av seglatsen. Hamnar och folk eller bara seglandet som sådant eller måste i land då och då ...pga osv....
 
Har du tid så ta det som det kommer och räkna två veckor. Taskigt med hamnar efter Skånekusten så där måste du planera natt hamnar i hamn och dyra kajavgifter men du får inget tillbaka så ta med en plånbok som är fet för den sträckan.
 
Annars så  anpassa dig efter vädret och humöret och vindarna och bara segla på. Det är mycket enklare och ofarligare än vad folk tror. Se bara upp efter Skannör och fram till Smygehuk för där kan det vara jävligt vid fel vind.
 
Lycka till,
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att Kalmarsund funkar så att det blåser från ena hållet och sedan har du strömmen åt andra. Antingen medvind och motström eller kryss och medström alltså.

Att runda Öland kan vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att göra ungefär samma sträcka, och kan bara säga att google earth http://earth.google.com/ är suveränt att använda för att bilda sig en överblick.

 Du kan få exakta kordinater att lägga in i gps-en till olika mål och mäta distanser mellan olika delsträckor.

 

Senast ändrad av drfernet | 19 februari 2008 | 03:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde denna tur 2006.

 

Vår tripp.

 

Göteborg-Anholt

 

Anholt- Gilleleje

 

Gilleleje-Hälsingborg

 

H-borg- Flakfortet

 

Flakfortet-Skanör

 

Skanör-Gislövsläge (utanför trelleborg)

 

Gislövsläge-Ystad

 

Ystad-Hamershamn (bornholm)

 

Hamershamn-Utklippan

 

Utklippan-Kristianopel

 

Kristianopel- Kalmar

 

Kalmar-Sandvik (Öland)

 

Sandvik-Vippholmarna (Västerviks skärgård)

 

Sen finns hur mycket fina ställen som helst.

 

Vi gick kanalen tillbaka.

 

Vi la upp det så att vi seglade 2 dagar och låg stilla en.

 

Finns lite bilder på www.primex.se

 

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era svar, att det verkar saknas båtsportkort sträckan varberg- åhus, vad säger ni om det. ska jag skaffa översiktskort kanske och lägga ut kurser på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till x-mannen.

seglade ni även på natten då?

 

Senast ändrad av aoe1 | 19 februari 2008 | 10:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Några svenska båtsportkort sträckan Varberg - Åhus finns inte, vad jag vet. Däremot finns det Tyska båtsportkort över Danmark http://www.nautiska.se/pilots.aspx?mcat=204&category=2040 finns också hos Hjertmans i Gbg http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=969 Jag tror det är serie 2 och 3 du behöver.

 

Sträckan Gbg - Stockholm är ca 600 distansminuter. För att segla den på 14 dagar behöver du segla ca 40 distansminuter/dygn. I och för sig ingen omöjlighet. Segalde sträckan själv för ett par år sen på knapt tre veckor. Då hade jag två liggdagar.Dessutom så var det åt fel håll ; Stockholm - Gbg. Jag hade dessutom, som vanligt, vader och vind emot mig.

 

Det finns många fina ställen på vägen. Hallands Väderö, Ven, Kåseberga med Ale Stenar. Sen får man ett svårt val - om man skall gå till Hanö och Blekingekusten eller Bornholm, Christiansö, Utklippan och vidare norrut. Skärgården från Västervik - Gryt och Sant Annas är ju inte fy skam det heller. För att inte tala om Stockhols skärgård, som nog är en livsgärning att utforska i detalj.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 19 februari 2008 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade dagsegling ca 25-35 NM per dag utom seglingen från Bornholm till Utklippan som vi seglade på natten. Det var mycket trafik i Bornholmsgatten men det gick. Dock gick vi lite snabbare än beräknat och kom fram vid 7 tiden på morgonen, idealt för att komma till Utklippan är vid 10 tiden då alla båtar gått så man slipper vakan och förtöja om när man vill sova.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt; missa inte Hven och hamnen kyrkbacken med sin fantastiska atmosfär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara för hela den sträckan men vad gäller Halland är det bara ge f*n i att köra på Tylön och Hallands Väderö, sen är allt lugnt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Öresund så rekomenderar jag segling på Danska sidan. Med undantag för den billiga ölen så finns det en hel del andra fördelar. Såsom många fina hamnar lä från väst vinden ett enormt båtliv och inga besvärliga grund. I Drogden mellan Saltholm och Danmark är viserligen trafiken av lastbåtar väldigt intensiv men följer man bara danska land så blir det inga problem. Dock bör du ta reda på broöppnings tiderna i Falsterbo kannalen har hört att dom numer inte öppnar så ofta. Syd kusten är sedan så tråkig att klockorna stannar. Så ta god tid i Öresund och sedan långa sträckor på sydkusten. Och gå inte in i Smygehuk

 

Senast ändrad av nirilli | 19 februari 2008 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför ska man ge f-n i att köra på tylön och väderö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan kunde ju få ett abrupt slut i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...