netsplit 0 Postad 18 Februari , 2008 Hur mkt skillnad gör en stålpropeller på en 4.9meters ockelbo b16 som gör nästan 40knop 60hk i aktern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 18 Februari , 2008 ta en titt på detta svar ..... stålpropeller kan det hjälpa dig tro? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban78 0 Postad 19 Februari , 2008 Hej På denna länk finns ett test där dom jämför aluminum, composit och rostfri samt finns en beskrivning vad stigning, slip m.m är för något. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 19 Februari , 2008 Man får ett bra mycket bättre fäste med stålpropp. I mitt fall kunde jag hissa motorn 25mm utan att den sk. suger luft vid kraftiga girar. Jag ökade topphastighet med 2knop. Dyra knop tycker en del. Ja det är det, men det blev en helt annan båt att köra. Men på mindre motorer så gör det inte så stor skillnad. Tror att gränsen går ngn stans vid 90-100hk där man tjänar på att ha RF-propp. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 19 Februari , 2008 mycket intressant det där med att olika material greppar vattnet olika.. ska läsa testet nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 19 Februari , 2008 Hur en propeller fungerar har det diskuterats mycket. till en lätt båt är det inte så mycket materialet som avgör utan mer hur den är konstruerad. Varför tex en rostfri oftast är snabbare är för att dom oftas gjorts för prestanda. samt att man kan göra bladen tunnare vilket är bra. Men om man tar en tung båt med mycket hästar så gör materialvalet mer. det är styrkan i materialet som är viktigt. Om en stålpropeller gör en stor skillnad på din båt? Ja om du väljer en med kraftig rake och rätt blad design så visst kan du få ut mer en med en aluminium. Om man får fäste när man hissat har inte bara materialet gjort den stora skillnaden utan vilken propeller man valt. Det finns speciellt framtagna propellrar som man använder för hissade motorer (annars tappar man grepp) dom bästa för hissade motorer e så pass kuppade att man ska gå ner 3-4 stigningar. En propeller som gör bra på en båt behöver inte vara bra på nästa utan båtens skrov,tyngd,motor spelar alla roll vilken typ av propeller man ska välja. Om man vill åka riktigt fort och kunna lyfta nosen ur vattnet så bör man testa en Ofx (rostfri)den ger ett ruskigt grepp och lyfter nosen mer en dom flesta. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 19 Februari , 2008 vaa, Har en Delta 17 DC , med nu en 120Hk Johnson , vilken propp ska jag ha? stigning o så alltså , hade en 175hk Mercury utomb, på innan och den har jag 24 stigning och den gick gör segt typ bara 25 knop kan det ha med att den är gjord för att vara gör stark? tackar för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 19 Februari , 2008 här är Stål proppen jag hade är inte säker men tror det stod att det var 24 stigning på , =) ganska så fet vara den iallafall och vägde nog minst nästan 5kg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 19 Februari , 2008 Gör den 25knop med en 120hk johnsson utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 19 Februari , 2008 nej med 175:an ! fattar fan inte hur 25liter /timmen drog den också haha för låg ju nästan på max gas hela tiden för det hände ju inget annars ?! snacka om att betala cash för bensin när man inte får ut för det , var lite besviken men hoppas denna går bättre Senast ändrad av boatnisse | 19 februari 2008 | 22:21 Senast ändrad av boatnisse | 19 februari 2008 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 19 Februari , 2008 Vad gör den nu med 120hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 Februari , 2008 Oj oj. En stålpropeller går inte direkt jämföra med en av aluminium. De är stabilare så bladen flexar inte. Ett helt annat bett i vattnet är nog en av de viktigare egenskaperna. Att det sedan gjorde några knop är nog inte det viktigaste utan hade kanske gått att fixa med annan typ av aluminiumpropp men aldrig greppet. Kommer aldrig ha en aluminiumpropeller mera. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 20 Februari , 2008 köpte motorn nu för knappt en månad sen så har inte provat än men sjösättning blir 1maj då jag får sätta ner den för campingen för då startar sommarsäsongen, men hoppas den gör mer än 25knop iallafall, men med 175hk gjorde den bara det , enligt mätaren och när jag åkte med kompisens båt som gjorde 35knop och han låg i 30knop så kändes det fortare så jag är ganska säker på att detta stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 20 Februari , 2008 24 stigning på en 175 hkr motor låter väldigt mycket. Kollar man på en modern 175:a så är 19 mer vanligt, 21 på en 200hkr. Detta är 4-takt, men din är väl 6-cylindrig 2-takt så det är jämförbart. Om vi antar att 19 skulle varit rätt stigning så gick din motor på ca 2000-2500 varvs undervarv. Inte underligt att den drog soppa som en dikalv dricker mjölk och inte kom upp i fart. Med rätt prop borde den göra närmare 40 knop tycker jag. Jag har haft en Flipper 570 och den gjorde 34 knop med en 70hkr 3 cylindrig Evinrude. Senast ändrad av excel319 | 21 februari 2008 | 00:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 Februari , 2008 Mest har vi pratat fördelar men det finns nackdelar. En stålpropp målar man knappast med färg för att slippa havstulpaner. Och det växer enormt på en stålpropp som får ligga still. Tyngden i en stålpropp märks när man lägger i växel. Det är betydligt mer massa som ska igång. Men fördelarna överväger nackdelarna med bred marginal T.ex. Att stålproppen kan gå bra att laga om man räkar gå emot en sten och få ett hack i ett blad. Det viktigaste är ändå bettet som man får. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 21 Februari , 2008 okej jo för har hört andra som haft deltor dom hade en 115hkYamaha på och då gjorde båten 45knop så runt 45-50 tippar jag på (om man har lite tur ) men visst jag får se hur det går och skulle jag vilja ändra lite så hör jag av mej! - motorn är från -77 och den nya 120:an är från 92 eller om det var 91 Mvh Wille! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser