Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Dunkelfink

säkerhetsnivå i fasta tankar ?

Rekommendera Poster

ska man ha nån säkerhetsnivå i en fast tank,

ex.  om jag ska kunna tanka 100 liter så ska den rymma 110 liter eller nåt ?

hur pass marginal bör man ha ?

och sen en annan fundering, idén att ha 2 rör för sugning (framledning), varav ett som slutar några millimeter ovanför det andra, och som sedan går ihop via en y-gren med kranar på, för att skapa en liten reservtank, är det korkat eller är det något att fundera mer på nu när jag ska bygga tank.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Luta botten en aning och sätt en dräneringskran där på den lägsta punkten så du kan tappa ur slam och skit och vatten. Utloppsröret naturligtvis en liten bit högre upp då.din ide med reservtank är inte dum. Men att ha 110 för 100 liter, spelar det roll? Fyll inte bara upp till toppen oavsett rymd. Kall diesel eller bensin från macken kan expandera så man skall aldrig toppa upp i röret, precis som på en bil.
Tänk åsså på att ha påfyllningen så att du lätt kan få ner en mätsticka för nivåkontroll.  Jag kör med en en smal trälist, ca 3mm tjock och 20 mm bred och ca 60 cm lång. Den har jag graderat med streck så jag kan lätt se hur mycket soppa jag har kvar.
Åså  avluftningen förståss....... 
Lycka till
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
skall du bygga tank??
Är de inte enklast å slänga ner 2 stycken 55L iters tankar????
De hade jag tänkt iaf....köpa en till 55 Liter tankt,och sen förgrena ihop dom med y-kopplingar...... ..å' reservtanken kan man ju ha' med sig i sådana fall....... en 20:a att stuva undan nånstans!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEJ! ALLA ANSLUTNINGAR SKALL SITTA PÅ TANKENS OVANSIDA!!! Risken för läckage är större än att du kommer dö pga soppatorsk. Sugröret SKALL INTE gå ned i botten då du kommer suga smuts och vatten vilket kommer skada din motor.

Känner du att du vill ha en säkerhetsmarginal? Skaffa större tank/tanka fullt innan du sticker ut, ha extradunkar. Att få soppatorsk är inte hela världen bara du har rätt utrustnig med ombord så som ankare med min 50m lina, paddel osv. Det är viktigare än dinna säkerhetslösnngar för tanken då MOTORN kan pajja, kul att stå med 100L då... Tänk realistiskt.

*Edit: Den bästa säkerhetsnivån du kan ha på tanken är ordentligt jordat samt en tank och bränslesystem byggt enligt boken.
//Johannes

Senast ändrad av TenZer | 19 februari 2008 | 02:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...