mattiboy 1 Postad 18 Februari , 2008 Hejsan, Jag har en maxi 77 med en tyresövagga. Jag har för framtiden ett behov att transportera båten på båtvagn ca. 1 km från kajkanten till uppläggningsplatsen. Jag funderar därför att bygga en vagn på den befintliga vaggan som bas. Jag tänker mig två kraftiga balkar och två axlar, en i var ände varav den förliga är ledad i hjulen. Vilka dimensioner på axlar kan man räkna med? Duger det med prylar från en lätt lastbil? Har någon på forumet erfarenhet av detta och kan dela med sig. Bilder är mkt. uppskattat oxå. Tack på förhand, Leffe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Februari , 2008 Bygg inte två axlat! Skitsvårt och krångligt vid manövreringen. Kan du ta reda på tyngdpunkten så bygg så du får säg max 5o kg på dragstången längst fram. Då kan du lite off legal köra omkring med den efter bilen om du sätter en vanlig 50 mm kula på den. Å två gubbar orkar dra runt den för hand. Hälsningar, Kalman Senast ändrad av Kalman | 18 februari 2008 | 23:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 19 Februari , 2008 Vet inte riktigt vad 77an väger, men Axeltappar och hjul på jula som pallar 2x1480kg får du ge ca4500:- för . Kombinerat med en stadig ram och en dragstång så har du en kärra som håller länge utan några bekymmer. (en axel från en bil/lastbil vars totalvikt/2 motsvarar båtens vikt kanske är billigare, men då har du problem med dåliga däck och bromstrummor/lager som rostar i hop..) Som stödben kan rekomenderas justerbara fötter till byggställningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Februari , 2008 Frågan är om lagren och de billiga kinesdäcken som sitter på Julas grejor är så mycket bättre? Jag misstänker att lagren rostar ihop ännu snabbare och att däcken är spruckna efter ett par års UV-strålning. För ca 20 år sedan byggde jag en vagn av en gammal Bedfordlastbil som jag drog med personbil på vanlig kula och förvarade min skärgårdkryssare på. Jag öppnade bromsarna och rev ur backarna. Inga lager har rostat ihop och de redan då slitna däcken håller fint än, vagnen används än idag till en annan båt. jag skulle nog satsa på axlar och hjul från skroten med tanke på priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 20 Februari , 2008 Hej Om du lyckas hitta en bakaxel från en gammal SAAB 95 eller 96 har du en superb lösning till hjul på din båtvagn. Och gör som Eilean skriver, riv bort alla bromsgrejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 23 Februari , 2008 Hej! Ta de bara lungt! Ta en U-balk, hitta tex en bakaxel från vilken fram hjulsdriven bil som helst (kanske inte någon med delad ) svetsa fast bakaxeln, kolla vinkeln på dom stöttorna som du har på vaggan, skär ut dom och svetsa fast dom på lämpligt ställe, Tillverka en liten stötta så långt fram du kan komma på kärran. Hitta något som passar bra till drag stång svetsa fast denna och fäst sedan en handske och du är klar! Den ska ju bara flyttas 1km så varför krångla till de? http://213.132.112.100/images/25/2500800213.jpg (Den på bilden är kanske lite för klen men en bra model) Ha de super bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 27 Augusti , 2008 Nu får du väl snart ge dig! Forumet är inte till för att marknadsföra sig o sitt företag. //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 27 Oktober , 2010 Tjena, Jag har byggt en vagn till min båt. Min båt är kanske lite större o tyngre men typ nåt liknande kan jag rekomendera. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 27 Oktober , 2010 Hallå! Jag vet inte var du bor, men jag har två axlar med hjul liggande som du kan få mot avhämtning, den ena är styrbar. Jag tror att de kommer från någon mindre lastbil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Oktober , 2010 Enaxligt utan tvekan! Fyrhjulig vagn brukar gå som en orm efter dragfordonet. SAAB är för klent! Vad väger Maxin? 2500/3000 kg? Svetsa en enkel ram, fråga någon kunnig om lämpligt mått på materialet, brukar bli alldeles för grovt om en amatör ska bestämma, svetsa sedan på din vagga när du hittat en bra tyngdpunkt enligt Kalmans recept. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 28 Oktober , 2010 Dom där kan jag vara spekulant på, var i landet finns dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 28 Oktober , 2010 Enaxligt utan tvekan! Fyrhjulig vagn brukar gå som en orm efter dragfordonet. Inte om man är noga med att få hjulen parallella, har haft egenbyggda tvåaxlade vagnar till mina 3 sista båtar och aldrig upplevt att dom slingrar sig, däremot så är det som nämnts ett h-te att backa med 2-axlat. En stor fördel däremot tycker jag det är att man kan klättra i och ur båten och röra sig i den när den ligger på vagnen utan att riskera att hela vagnen med båten på reser sig p.g.a att kultrycket inte får vara för högt-går ju iofs att åtgärda om man pallar under bak- men ändå lätt at glömma. Det behövs ju inte mycket mer än omflyttning av tex madrasser, tampar, något batteri eller dunkar med olja eller dyl för att flytta tyngdpunkten så pass mycket att kultrycket blir negativt-i värsta fall så märker man det först när man ska koppla loss från dragfordonet Inte speciellt kul att få en flera ton tung båt stående på röven. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Oktober , 2010 Ja det är just så som du beskriver det jag justerar kultrycket, men till skilland mot dig så ser jag det som en fördel. Så länge trailern är kopplad till bilen är det inga problem att den sätter sig på röven om den som klättrar inte är större än att han/hon går in i en Maxi77. Palla under bak har jag aldrig glömt ännu, men det kanske kommer med stigande ålder. Även jag har haft egenbyggda tvåaxlade vagnar, och jag tror att det är få amatörer som lyckas få till en bra inställning på styrningen, därför är mitt råd till trådskaparen som jag gissar är en glad amatör, enaxlat lättast att få till ett bra resultat. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 28 Oktober , 2010 Köp en billig gammal husvagn och använd chassit sätt dit en bräda eller balk som stötta för kölen och sätt fyrkantsbalkar som stöttor på sidan av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 Oktober , 2010 Intressant att ni orkar svara på så gamla inlägg, TS har förhoppningsvis löst sitt problem redan till torrsättningen 2008... Annars håller jag med om tvåaxligt. En fråga som kan vara av intresse är om man ska köra eländet (var det så lite som 1km?) med bil eller med traktor ? Med traktor och kortare sträcka kan jag bara hålla med PCP-Roger om fördelarna med två eller rent av tre axlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Oktober , 2010 Tack ! Såg inte att det var en så gammal tråd, ett jäkla sätt att lyfta en så gammal fråga, av en som bara vill visa sin egna nya vagn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 28 Oktober , 2010 Ha ha fan jag missade att den va gammal. Sorry för det. Min nya vagn kan jag visa ändå... idag står det en 12 tons båt på den :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 29 Oktober , 2010 Det är lugnt, kunde bara inte låta bli att kommentera Fast din vagn ser verkligen fin ut. Hissar du upp den på vintern för att avlasta däcken ? Och hur vet du hur långt fram båten ska ligga på vagnen när du torrsätter ? Är nyfiken för jag har själv en hembyggd vagn dock ej fullt så fin som din. Senast ändrad av silviasurfarn | 29 oktober 2010 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 29 Oktober , 2010 Tjena, Japps jag pallar upp den så att belastningen på hjulet släpper. Jag har en typ pinne som jag snott från vägverket :-) du vet en sån där orange som markering längst bak på vagnen för att se hur långt in båten ska. Jag antar att du som jag kör ner vagnen på en slip och sen på med båten. Min båt är bredare än vagnen så det är lite struligt att veta att kölen ligger rätt därför är styrning för kölen. Bifogar en bild.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 30 Oktober , 2010 Jag har torrsatt med slip vid några tillfällen, och mha kran som lyft båten upp på vagnen vid andra. Har varit lite meckigt vid slipen några gånger med att se att båten hamnar rätt på vagnen. En pinne bak på vagnen verkar inte dumt. Ska komplettera vagnen lite i vår. Tack för infon ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjodu 0 Postad 14 Juli , 2012 Hej! Fortsätter denna gamla tråd med en fråga. Jag har en neptunkryssare som står på hemmabyggd vagn, som stöttor har jag använt saxdomkrafter som står i ca 45 graders vinkel från vagnen men detta blir för instabilt då de är vingliga i sidled. Funderar på att byta till byggställningsfötter och har hittat dessa: http://www.stallning.se/product.html/stallbarfot-70-cm?category_id=30 Frågan blir nu, är dessa kraftiga nog? De har 38 mm ytterdia, är gjorda i aluminium o ser ut att vara ihåliga. De kommer att skruvas rakt upp o träffa skrovet i ca 45 graders vinkel med en hemmasvetsad led. Vänliga hälsningar, Björn Senast ändrad av bjodu | 14 juli 2012 | 15:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser