Olle33 0 Postad 18 Februari , 2008 Hej! Jag funderar på att installera lite lull-lull på en Buster xxl och funderar på om det kanske skulle vara läge att installera ett förbrukningsbatteri för detta endamål och slippa risken att köra startbatteriet i botten. Jag har tänkt koppla in ekolod, gps, vhf och ev. marinhögtalare och radio. Nu är ju frågan hur man går tillväga för att göra detta på ett bra sätt. Eftersom jag inte har en susning på el installationer så skulle jag verkligen uppskatta lite bra tips eller ännu hellre guider så man kan komma igång.Tacksam för svar och idéer! /Olle33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Februari , 2008 Ta det inte personligt! Men det hade varit bra ifall du talat om vad du har för motor. Eller ännu hellre vilken effekt generatorn har. Varför jag bara helt generellt kan ge dig lite vägledning så du kan komma igång. Tanken du har att ha två batteribankar är, enligt mig helt rätt. Då behöver du en batteriavskiljare vilket gör att du måste bestämma dig för en manuell eller elektronisk. Vilket du väljer är av ekonomisk art. Redan av vad jag nu skrivit inser du troligen att det inte är så lätt att guida dig till ett vettigt resultat enär dina elkunskaper är begränsade. Jag skulle vanvettigt rekommendera dig att köpa elhandboken som finns hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Så kommer du ganska långt och det blir lättare att diskutera problemlösningar. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle33 0 Postad 18 Februari , 2008 Jag har en 90hk Honda 4-taktare. Ska kolla upp generatorn. En el-bok är ett måste för min del, har jag insett ;-)Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Februari , 2008 Jag hade också en Honda 90 som jag satte in två batterier med elektroniskt skiljerelä, det fungerade toppen. Lycka till med fortsättningen/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_A 0 Postad 18 Februari , 2008 Hej en länk du kanske har nytta av http://www.delabmarine.se/ //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 18 Februari , 2008 Hej Är inte svårare än att köpa en färdig sats, med kablar, skiljerelä och instruktion. Skyllermarks har sådana men det finns fler märken. Klicka här Sen skall du inte koppla ihop ett 9V ficklampsbatteri med ett 120 Ah startbatteri, men lite ellära läste man i skolan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 18 Februari , 2008 Rekommenderas: Boken El ombord av Anders Jangö: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127356663 Senast ändrad av ulfa | 18 februari 2008 | 20:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 18 Februari , 2008 Tja! I Hjertmans katalog kan du oxå hitta kopplingsschema på skiljerelä... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 18 Februari , 2008 Skulle tro att det är billigare för dig om köper ett större batteri, alltså mer Ah. Istället för att ha 2st batterier vilket ger mer tyngd= sämre toppfart, mer bränsleförbrukn. Tanken är att ekolodet, gps, vhf. Har du bara igång när du åker dvs då motorn är igång. Radio drar ju inte så mycket ström en nornmal radio kan du ha igång ca 12 utan det är problem att starta motorn./Poppe med bb2 i nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Februari , 2008 Viktskillnaden mellan ett stort eller två eller flera mindre (med samma totala kapacitet) är väl ändå marginell ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 19 Februari , 2008 25 Amp laddar generatorn..................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 Februari , 2008 Skit i extra batterifrånskiljare, dioder och annat. Köp en Batteri Brain i stället. Finns på http://www.batteknik.se/ , där finns också en bra elhandbok som är väl så bra som El ombord. Har du Battery Brain så kanske du klarar dig med ett batteri och sparar på det sättet både vikt och pengar. Skulle det visa sig att du förbrukar mer, så är det bara att köpa ett till batteri och koppla ihop med det första, och inga extrautgifter har lagts ut i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle33 0 Postad 19 Februari , 2008 Tack för alla svar. Boken El ombord är beställd för oavsett lösning behöver jag nog ha lite bättre koll än jag har i dag. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 19 Februari , 2008 Jo men som maxknopsjägare så måste att extra vikt räknas med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 19 Februari , 2008 Fördelen med 2 batterier är att man slipper frysa halva natten när värmaren la av för att det skulle sparas ström till starten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser