Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Daarth

Ankarproblem?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en kille som går första året i gynmasiet och vi håller på med en uppfinningstävling.

Jag har kommit på en liten pryl som jag tror skulle göra båtlivet lite lättare när ankaret fastnar eller när nån idiot kastar sitt ankare över din lina, eller råkar köra över den.

Jag har tänkt så här att man sätter en boj i den lilla öglan där man ska sätta backlinan(eller vad det heter), och i den bojen ska det finnas en mekanism som lindar upp linantill bojen och så ska det finnas ett handtag på bojen som man kan lyfta upp annkaret i om det fastnar under tex en sten

Min fråga till er är: 1. Låter det här som en vettig pryl?

2. Är det nåt ni skulle köpa om det fanns på marknaden?

Mvh/ David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja.

2. Jag har för mig att jag sett tipset i några tidigare trådar här på MG. Det är ett vanligt trick att fästa en lina i ankarets extraögla för att kunna dra upp ankaret baklänges

Inte sett någon direkt produkt på det här.

Ett litet problem är hur man avpassar extralinan till olika ankringsdjup. En för kort lina och bojen hamnar under vattenytan, för lång lina och bojen flyter runt och trasslar in sig i saker och ting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det faller troligen på att man sällan tappar ett ankare. Dvs för få kunder. 

Vi har inte tappat ett ankare på de 40 år vi seglat. Korsad lina fixar man när man går (trär under syndarens lina). Men hitta på en trevlig lösning med självutrullande lina. Den kanske bör vara dubbel så man kan dra en krafigare tamp genom öglan som klarar mer drag. Då klarar man sig med tunn lina typ persiennsnöre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En boj som fungerar som en nyckel jojo om jag fattar det rätt.

Med en fjäderbelastad lina som löper ut med lagom motstånd skulle det inte bli några problem med ankringdjup eller att bojen flyter runt.

Kopplar man sedan utrullnings mekanismen till en generator oc så kan nog vågskvalpet alstra ström till en diod som ger ett markeringsljus.

Att få fjäder mekanismen att hålla i saltvatten kanske kan bli svårt, men gummiband borde klara jobbet.

Ja varför inte!

Samma boj kan ju användas till andra endamål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Inget jag saknat. Jag förstår nog inte riktigt vitsen med prylen...

2. Nej, med hänvisning till 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. En mycket vettig pryl. Precis som du säger, man ser var det ligger ett ankare och det är en hjälp när/om ankaret fastnar genom att man kan dra det baklänges.

2. Den finns redan på marknaden. Self-Adjustable Anchor Bouy. från Swisstech

Men det borde ju inte hindra dig och dina idéer.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Det enda som krävs för att göra en egen lösning på detta är följande: En liten plastkula och där man på undersidan sätter ett litet galvat block. Från ankaret sedan så låter man en lina löpa upp till blocket och sedan ner mot ankaret där man fäster ett blylod, anpassar man sedan linans längd till ungefär 6-8 meter så funkar det med ankringsdjup mellan 3-8 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liknande sak har jag på min båt och jag har gjort den själv.  Funkar kanon, speciellt om man ankrat där vattenskidbåtar eller vattenscootrar dundrar fram och tillbaka och vill att de ska se var ankaret ligger.  Man kan ju i alla fall hoppas att de inte kör innanför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Tja, för dem som brukar skära av ankarlinan eller får bär bra fäste med ankaret...
2. Jag har aldrig haft något problem med ovanstående så jag hoppar nog det tills vidare.

Det blir yttligare en till pryl att ha med sig och krångla med vilket det redan finns en översjö av. Det faktum att produkten redan finns ställer ju yttligare till med problem då det inte är du som uppfunnit produkten i fråga (inte först i vart fall). Tänk vidare, det finns fortfarande mycket som är ouppfunnet och som skulle göra en större nytta!
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, om du nu är i uppfinnar tagen kan du gärna uppfinna ett ankare som inte fastnar istället? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Nej

2: Nej

Jag tror det blir för avancerat för tant Adga att använda... \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig det ser ut intressant, jag brukar att andvända en bog med 10 meter lina och en bly pine for att håller linan 2,5 meter rak under bojen för att andra båtar ska inte ta lina i propeller.

Jag fonderade att köpa en bly lina så lina stå på plats.

Varför jag använda en lina med boj det är därför att jag ankrar i sverige i lära som alla andra men jag resa ofta utanför batikum, så, i England, scotland, frankrike det finns sten och då när du fasna du tappat dit ankare med lina  kätting ( 10000kr) eller om du ha tur du böj ankaren, det är inte roligt. För mig och båten det kan blir lite våltsam.

Jag brykar att stanna men 3m vatten i låg vatten tid så kan jag reglera lina som jag vill, om jag tror att jag ska åka rund kl 10 och det blir 8m vatten då reglerar jag lina till unifär 9 m vatten kan gå up till 11 meter det spela inget roll.

Det tror jag kan du inte sälja till sverige men tyskland, england, frankrike kan vara intresserad tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...