trisberg 0 Postad 18 Februari , 2008 Är på gång och införskaffa en Ryds 478 GT. Ni som har denna båt, vilken motor rekomenderar ni, om valet står mellan Honda respektive Mercury? Vi pratar om 4-taktsmotorer nu. Årsmodellen, med synpunkter, som efterfrågas är motorer från 2006 och nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 18 Februari , 2008 fina moderna motorer bägge två, ta den du tycker är snyggast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Februari , 2008 Jag håller mig borta från att rekommendera den ena eller andra. Utan konstaterar bara helt krasst att Hondan är mer stöldbegärlig. mvh//Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 18 Februari , 2008 Vill minnas att jag läst att Honda 4-takt är den mest pålitligaste motorn på marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Februari , 2008 Hej, Om det är 50 hk du funderar på så är en skillnad mellan Honda BF50 och Mercury 50 EFI att den senare har elektronisk bränsleinsprutning. BF50 har ju förgasare. Trenden är helt klart att alla tillverkare går ifrån förgasare till EFI, även på mindre motorer. Fördelen med EFI brukar vara lite mer lättstartade speciellt när det är kallt och kanske aningens snålare på bensindropparna och har även lite bättre förutsättning för att få fullständig och därmed lite mer miljövänlig förbränning. Men både Honda BF50 och Mercury F50 EFI är miljögodkända enl CARB 3-Star mm. Mercury 50 EFI väger 112 kg, Honda BF 50 väger ca 91 kg om det nu kan ha nån betydelse i ditt fall. Mercury 50 EFI har generator som levererar 18 ampere för laddning osv. Honda BF 50 levererar 10 ampere. Mercury 50 EFI har 4 cylindrar, Honda BF 50 har 3 cylindrar. Kan betyda att det är lite jämnare gång på Mercuryn, åtminstone på lägre varv. Om du har råd kan du ju lika gärna hänga på en Mercury 60 EFI eftersom det är exakt samma motor som 50 EFI men 10 hk mer. /Bo Senast ändrad av bossee | 18 februari 2008 | 19:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victoor 0 Postad 18 Februari , 2008 Mercuryn går bättre t.e.x en 50 hp går som en 55hp honda.i kvalite vet jag inte. Men jag skulle valt en mercury för mig känns det tryggare för det är fler som har dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JiVePirat 0 Postad 18 Februari , 2008 Nya Mercury EFI är klart snyggast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 18 Februari , 2008 Kan bara hålla med. Men johnsson är rätt porriga dem med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 19 Februari , 2008 Evinrude E-tec!! Grymmt starka motorer http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Har själv kört och skruvat mycket Mercury och tycker det är bra motorer. Min erfarenhet av Honda är desstå mindre, de har ju sin v-tec (variabel ventilstyrning) vilket ska ge en bättre gång över bredare varv (om det sitter på de motorerna du syftar på vet jag inte). De nyare hondorna är även små, hurvida det är en för eller nackdel är upp till dig!Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 19 Februari , 2008 OK Nä Honda är ju bara världens största motortillverkare, måste ju vara skräp. Dom har gjort fyrtaktare i 60 år BF 50 är den lättaste motorn och drar inte mer soppa än dom andra, tom. kanske lite mindre, trots att den har förgasare. 20kg viktskillnad är rätt mycket. EFI är jättebra men inte avgörande. Om jag nu skulle välja så blev det solklart Hondan. Och om jag hade tagit Murklan så hade det varit för att jag ville ha 60hk på båten istället. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trisberg 0 Postad 19 Februari , 2008 Det jag har för avsikt att åka omkring med är en 50-hästars 4-taktsmotor. Intressanta uppgifter jag fått från er. Tackar för stunden. Vad är det som gör Hondan mer stöldbegärlig? Och, bensinförbrukningen för resp motor, någon som har uppgifter eller någon länk om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 19 Februari , 2008 hondan är nog ansedd som en bättre motor än mercuryn o är det inte spjutsspetsteknink du är ute efter så finns det bara ett val honda honda ps själv åker jag inte honda men har åkt mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 19 Februari , 2008 Skulle nog välja Mercuryn, då den nya med insprutning är så grymt snygg, och går tyst som tusan... har dock ingen erfarenhet av honda men av mercury som dessutom är världens största tillverkare av båtmotorer.... Har haft flera och det har aldrig varit något problem och då använder jag min väldigt mycket då jag trollingfiskar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 19 Februari , 2008 Svårt det där med båtmotorer. Det är ju inte som att köpa bil - bara att ge sig ut på en repa och testa. Men när det gäller valet mellan Hondan och Mercuryn skulle jag valt den med insprutning, dvs den senare. Tror att Honda är på gång med insprutningsmotorer även i de lägre effektklasserna, och om du satsar på en insprutningsmotor idag, får du en modernare motor som kommer att stå sig längre. Andrahandsvärdet kommer att vara högre. Du har en mer lättstartad motor som ev är bränslesnålare. Som sagt, om Honda kommer med en ny serie 50-hästare med EFI så kommer förgasar-Hondan att genast kännas äldre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 19 Februari , 2008 Hej, hade en 478GT innan som jag precis sålt, hade en Mercury 60hk 4takt -07 på den. Motorn är helt ok, men däremot tyckte jag inte gasreglaget var bra. Pratade med en handlare om det där och han sa att Japanarna ligger långt före på den fronten. Så har du möjlighet skulle jag jämfört reglagen på de båda motorerna. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 19 Februari , 2008 Har också en bekant med en 50 hk Kvicksilver -07 som gick väldans bra men - TRÖG i styrningen. Inga problem - försäljaren fixade det. Fördelen med att väldigt enkelt kunna få en 60 hästare av sin 50 hästare uppvägde till Mercuryns fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 19 Februari , 2008 Man kan alltså köpa en 50hk mercury och få den till 60hk? Hur går detta till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 19 Februari , 2008 Tjena! Jag hade helt klart valt Mercury. Det är en modernare motor med EFI och dessutom är den grymt mycket snyggare (borde inte spela någon roll men jag tror att det oftast gör det). Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trisberg 0 Postad 19 Februari , 2008 Någon skrev om trollingfiske. Hur fungerar det att trolla med en 50-hästarsmotor. Kan man få ner farten så pass att det går att trolla, även med drag som inte väger flera kilo? Ny fundering: Några rekomendationer när jag ska försäkra båten? (Ryds478GT med 50hk 4-takt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 19 Februari , 2008 Inga som helst problem att trollingfiska med den... skulle snarare säga ypperlig... är du smart så köper du till Smart Craft så kan du dra ner motorvarvet under tomgång..... trollingfiskar själv med 115 mercury med smartcraft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 19 Februari , 2008 Hej, hade inga som hellst problem att ligga och tuffa fram i trollinghastigheter med min 60hk 4-takt. Dock lät ju smartcraft intressant, kan du utveckla det lite mer? Finns det till Honda med? (Ursäkta att tråden spårar in på ett sidoämne) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trisberg 0 Postad 19 Februari , 2008 Har läst mig till att funktionen Smart Craft, eller motsvarande, finns att få på Mercury´ s 50-hästarsmotorer. Någon som har en susning om vad den funktionen kostar, bara på ett ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 19 Februari , 2008 Menar ni att denna är särskilt ful då?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 19 Februari , 2008 nä den e skitsnygg men det är mercuryn oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektro1 0 Postad 19 Februari , 2008 Kan bara säga att jag skulle välja Mercury tack vare EFI. Har själv en Mercury och kan bara säga att den är otroligt tyst. Och när det gäller trolling så kan jag bara instämma med andra här, den fungerar ypperligt i mycket låga farter, jag trollar själv mycket med min Mercury. Så mitt råd är Mercury om du skall välja. Fungerar i alla väder och otroligt tyst och jämnt motorljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swede21 0 Postad 19 Februari , 2008 Min reflexion på synpunkter ovan är att jag kanske har en förutfattad mening om Mercury. Amerikansk motor, eller..?(läste i annan tråd att de tidigare var mycket Yamahadelar?) Efter att ha ägt en hyffsat modern amerikansk bil och blivit rejält less på grovhugget, tungt, törstigt, driftstörningar, hopplöst elsystem osv. har jag nu en hyffsat modern japansk bil; smart, lätt, snålt, pålitligt. Jag inser att parallellen till båtmotorer kanske är långsökt men KÄNSLAN innebär att jag nästan med automatik väljer bort t.ex. Ryds båtar eftersom de oftast är utrustade med Mercurys motorer. Rätt eller fel....? (Ok, jag vet att Mercury gör många motorer men GM gör många bilar också och de blir inte bättre för det...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 19 Februari , 2008 Kan tänka mig att det är svårt att släppa fördomarna om man har dålig erfarenhet av amerikanska bilar. Men faktum är att vi pratar båtar nu Jag hade valt hondan om båda eller ingen hade haft EFI. Men nu har mercury det och honda har inte det därför tippar brädan över mot Mercury - det blir mitt val! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 20 Februari , 2008 Bra inlägg. Jag åker oxå amerikansk bil och det är första och sista gången. Hedanefter så blir det japanskt för jag vill att mina grejer ska fungera. Tänker likadant med utombordare. Håller jappsen före jenkarna även där. Skulle själv ha valt Honda, Suzuki och Yamaha före Mercury(som nu är hel-amerikansk och inte en Yamaha under kåpan som det var tidigare). Det är min personliga åsikt. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 20 Februari , 2008 Smartcraft är ett digitalt instrument som visa bränsleförbrukning, gångtimmar, varv, m.m men det bästa är att du kan ställa varavet med 50varv /- från 500rpm har jag för mig till 1000rpm.... vilket gör att du kan få ner farten väldigt mycket och dra ner rpm till under tomgång vilket resulterar i grymt tyst gång....... kostar ca 5000-6000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trisberg 0 Postad 20 Februari , 2008 Vill tacka alla entusiaster, och kunniga personer här. Vill meddela att jag bestämt mig för en Mercury, 50 hk, 4-takt, årsmodell 08. Återkommer senare och berättar hur den gått, om intresse finns. Ha en bra båtsäsong nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser