Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Ryds435GT

Vad har ni hängande på akterspegeln?

Rekommendera Poster

På akterspegeln sitter det ett DP-H drev. Innanför vilar en Volvo Penta D4-260. Akterespegeln sitter på en Flipper 760 -93. Marschar beroende på våghöjd 24-29 knop. Maxar jag blir det 35 knop. 1250 distans denna sommar och en snitt förbrukning över sommaren på 1,18 vilket känns riktigt bra.. Vore kul med något större.. Men snål som man är kan man inte åka denna fart billigare eller ens lika billigt... :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Joho.. har en Bella Falcon med en VW marin/CMD 265 HK  bravo3. Gör ca 38 på topp med 200 rpm övervarv  (för låg stigning på propparna skall kanske  byta till våren). Drar lustigt nog också ca 1,18 i march 27-33 knop enl flödesmätare dessutom på hösten. Snitt förbrukningen i sommar har dock varit betydligt lägre.

Vet inte men kanske skulle ett poropellerbyte sänka förbrukningen och öka hastigheten ytterliggare pga lägre varvtal ? Någon som vet ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt proppar.. 

Du har iofs säkert en blixtsnabb planingströskel, men med tanke på virdet i maskinen bör det inte göra någon direkt skillnad.

Cummins har säkert någon lista att gå efter vilka proppar du bör ha med den motorn och det varvet.. Vet att Volvo har en sådan lista. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercruiser 5,7 med Bravo 3 på en Maxum 2400 SCR, 45 mph=ca. 39 knop.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

300hk Yamaha på en Yamarin 76 DC. Ska göra 48 Kn vilket återstår att se.//Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury 850 -77 (85hk) på en Impuls 17. 

Toppat 38 knop enl gps. Dock har jag inte testat alla trimlägen sen jag bytte propeller - från alu 17P till Apollo SS 21P. Det var något fuffens med kylningen så jag vågade inte köra så mycket. När jag nu läst vad ni andra har och hur fort de går känns det som att jag borde komma upp i högre hastighet. Båten är lätt och sportig. Det kan ju vara så att botten är skitig och risken finns ju att motorn inte ger alla de utlovade 85 hästarna.

Jag ska ta mig i kragen till våren och se över botten så får jag väl se sen. Men jag har ju snuddat vid tanken att köpa en modernare motor. Tror ni jag skulle bli besviken om jag bytte till en 4takts 80-hästare?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

225hk Johnson motor på en Bayliner Tropy.

49knop toppar den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej tack för ditt svar.

Detta kanske blir en utvikning av tråden. Ber om ursäkt för det.

Har kollat med CMD men de har inget bra svar. Har redan bytt proppar från 1 st 20 o 1 st 22 till 2 st 24. 2 knop men ingen förrändring av varvtalet fortfarande 200rpm .  Skall man hålla på på detta viset blir det välldigt dyrt. Är det ngn som har praktisk erfarenhet av detta , skulle 2 st 26 funka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1kasse öl, badtermometern, samt400hk delade på 2 raka 8or på ca 11 liter/st fart ca 8knop vid 800rpm
maxfart  blir det när jag vunnit på lotto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Det måste vara väldigt små 8 or .. 33cl ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ursäkta 2 åttor = 16 cl...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Kan inte låta bli.. men med den cylindevolymen är ju 8 knop fantastiskt..smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Men om du jämför Tugge:s hk/kilo och det mesta annat här på forumet så är den skutan både billig och snabb.

För övrigt har jag alltid undrat hur en rak 8a låter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

tänkte inte på det . trots en massa år med motorer så har jag aldrig sett el hört en rak 8 , men en massa v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

31000kg drivs av 2st scania D816 200hk vid 1800rpm (raka 8:or på ca 11liter/st. 50-tal
ca15l/tim per maskin vid 9knop och vid full kraft ca 100l/tim då är farten ca 20 knop
detta är enligt uppgift inte mina egna erfarenheter då jag inte har råd med sådana tester
låter härlig med en rak 8 men underbart med 2.

lite svårt o uppleva ljudet i datahögtalarna o ljudupptagningen är inte den bästa
men här kommer ett klipp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan du låtabli att använda effekten?

Menar du att du aldrig känt dig frestad, det är värt att få plana några gånger per säsong iaf!?

Förrsten är det verkligen bra att låta en diesel gå med så låg belastnig utan att någonsin få varva ur?

Har förmig att jag följde en diskussion angående detta och har för mig att det inte är nyttigt att låta en diesel snikköras så.

Mäktig båt iaf!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag faktist inte. men man får väll varva ur maskinerna några gånger per år
sen vid start o stopp så blir det ju att man sliter lite i  reglagen för att det ska röra på sig.

Har bara haft båten sen sommaren 2010 så inte känt att jag måste köra fullt. men visst har man tänkt tanken att  tuffa fram  i 18-20knop med all denna massa o 2 rytande 8or med raka rörcool. kanske finns någon annan som har ett bra svar på detta med gubbkörda diesel maskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury Verado 275hk

Båt:Trophy 2103cc

Fart: ca 50 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suzuki 200dt exante gör 55 knop med standard prop.

Motor ska hissas med och en annan prop  testas snart.

Senast ändrad av alubatar | 09 april 2012 | 20:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 490 med en evinrude etec 90 toppar 36 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha 40 hp

ca. 25 knop

Ryds 435

/RP

Senast ändrad av redpirate | 16 juli 2012 | 11:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds camping -75 med Yamaha 90 hk. Toppar 35 knop på gps. Ligger bäst i 25 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent 495 ht. mercury 40 hk elp=28 knop enligt gps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...