jsoderberg 0 Postad 17 Februari , 2008 Hej! Har en Albin 21 och vill installera en septitank. Någon som har tips på placering i denna båt? Undrar också allmänt hur en installation ska se ut. På de färdiga tankarna som finns att köpa så är ju alla anslutningar på en sida oftast. kan den vara både stående och liggande? Hur långt ifrån toaletten kan man placera tanken? har hittat en möjlig placering och då är det ca 180 cm slang dit och lika långt givetvis tillbaka för tömningen. Skulle det fungera eller blir det för långt? Tips tas gärna emot. Gärna bilder på befintliga installationer. tack på förhand Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 20 Februari , 2008 Ingen där ute med samma båt, eller tips på installation av septitank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 21 Februari , 2008 vad ska du ha för tömning? VIa däck eller ut i havet? Spelar ingen roll med antal meter slang bara det är lutnig till tanken ifrån toa. Spelar ingen roll med stående eller liggande alla anslutningar måste inte vara på samma sida. SAka du köpa fördig eller svetsa en på plats?? Vad vill du veta mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 21 Februari , 2008 Tänkte mig tömning i havet och sedan kunna komplettera till tömning på däck senare.Enda nackdelen med långa slangar är väl att det går åt en massa extra vatten. Fyller tanken snabbare. Förstår din tanke med lutningen, men många har ju tanken ovanför toaletten, är det ngt du oxå har erfarenhet av?Är det alltid ett invändigt rör i septitanken där skiten kommer in så att säga?Det som skulle bli bäst för min del tror jag är att köpa en färdig tank och sen svetsa om in o utlopp o ventilering o eventuella fästen. Men allt är ju en pengafråga. Har du bilder på din lösning i din båt. Man får alltid lite ideer när man ser andras lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 21 Februari , 2008 Helt rätt går åt mer vatten. Jag har min tank i fall ifrån toa. Går självklart att ha tanken ovanför toan bara att ha en backventil. Har bilder men kommer inte år dem tyvärr hårddisk haveri för ett tag sedan. Jag byggde med trevägsventil ifrån tömnningen så att jag kan välja om jag skall ha däckstömning eller sjö tömning. Tips bygg med både och direkt. Det blir aldrig av annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
umer 1 Postad 21 Februari , 2008 hej det bästa är att bygga en egen efter den platsen man har. byggde en större i år 110 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 24 Februari , 2008 Hej! Tack för alla era svar mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swemax750 0 Postad 24 Februari , 2008 Hej bara en ide om man har dåligt med plats i båten så finns det färdiga formgutna tankar man aätter runt toa stolen de är färdiga med anslutningar och trevägs ventiler för tömning. Vist de kostar kanske en 1000lapp mera men då slipper man köpa slangar de kostar ca 200kr/meter det billigaste jag hittade. och sedan spar man ett stuvutrymme men allt beror ju på plats och hur mycket jobb man vill lägga ner. kolla in interboat.se Bara som en tanke lycka till mvh swemax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 26 Februari , 2008 Hej!ja jag har faktiskt funderat på att beställa en sådan. Har räknat ut att det blir billigare än att köpa separat tank, pump och slang. Och av utrymmesskäl så är det ju kanon.Men en fundering då är ju om den är lika bra pga att den är i plast?Mer lukt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser