Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
loftis

Uppblåsbar räddningsväst?

Rekommendera Poster

Hej tänkta köpa en ny väst. Undrar vad ni har för erfarenheter av uppblåsbar räddningsväst? Bra, dåligt?  Skall det vara med eller utan automatik?

Skriv ner era tankar och erfarenheter.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah du det är väl praktiskt att ha. Har själv en baltic winner zip 150. Den är smidig, skön. Kan fästas i divers sjökläder, den har en fleesekrage som gör att det blir bekvämt Dock har mitt ex inte sett combat (har ej trillat i). Men värt att tänka på att bobinen blir gammal och måste bytas efter 3år. Och västen måste skickas in för kontroll inför varje säsong. Man kan kolla den själv om man vill.
Kanske lite väl säljande text, men men jag är nöjd.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en tråd om detta (borde inte ligga allt för långt ned). Bra är att de är smidiga, det som är sämmre är att de behöver underhåll och är inte 100% tillförlitliga.

Om det skall vara manuell eller automatisk utlösning beror på hur du kommer att använda den. Seglar du jolle elle liknande där chansen finns att du blir lite blötare bör du ha en manuell då den annars kan lösa ut i onödan. Är chansen däremot minimal att du blir blöt t.ex. i en DC så är en automatisk väst bättre. Det bästa är om det finns möjlighet för båda då den automatiska utlösningen kan strula.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder själv uppblåsbarväst! Tycker denna är super! Visst man får underhålla den med jämna mellanrum men det är den värd. Sen få man ju välja salttablett efter behov, vet du att du kommer att få mycket vatten på dej då väljer du en tablett med längre utlösningstid.

Jag har övat med SSRS många gånger MOB (man överbord) då har vi använt oss av uppblåsbara västar och dom har alltid löst ut som dom ska.

Lägg pengarna på en dyr av ett känt märke, så får du en bra flytväst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes det stämmer! Till dom flesta märkena kan du köpa olika sorters salttabletter med olika lång utlösnings tid. Dom brukar var olika färgade, kolla på typ watski eller någon annan tror dom säljer sådana tabletter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken funktion fyller de? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte har fått fel för mig så är det så att när salttabletten kommer i kontakt med tillräkligt mycket vatten så lösses denna upp och får Patronen att lösas ut som i sin tur fyller flyttvästen med luft!

Om salttabletten inte löses ut så drar man i snöret och då löser man ut patronen förhand istället.

Svar på frågan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har någon erfarenhet-pos/neg- av dubbelkannarvästar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något dåligt med uppblåstbara är att dragkjedjan kan fastna och se till så att den inte öppnas ordentligt!

Har testat detta på båda automat och manuel men bara genom manuel utlösning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att tänkt och kollat upp, så känns det som att jag ska behålla min offshore-väst som har reflexer, säkerhetsögla, grenband, fickor m.m   Klart på sommarn hade ju inte ne uppblåsbar varit fel, och dels rörligheten. Men allt har ju för och nackdelar.

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte mig en Baltic Argus uppblåsbar historia på båtmässan i Älvsjö.

Har reflexer på den uppblåsa delen som för övrigt är gul i färgen, grenband, öggla, visselpipa. Automatuppblåsing med möjlighet till manuell uppblåsning antingen via patron eller genom att själv blåsa in luft i den. Finns ju dock inga fickor men dessa kommer man ju lätt åt i sina vanliga kläder.

Har ju inte använt den till sjöss ännu men känner redan hur mycket trevligare det kommer bli än det gamla varma eländet. Huvudanledningen till att jag valde uppblåsbar var ju för att den vanliga västen blir rätt varm och även sitter aningen obekvämt. För mig som kör motorbåt och försöker hålla mig till fint väder så känns det kanon. Men som sagt allt har för och nackdelar.

Senast ändrad av BMoon | 06 mars 2008 | 18:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis, jag som seglar bryr mig inte alltid hur vädret är, klar sol är ju det man vill ha, men jag kan lika väl segla om värdet är dåligt, finns ju inget dåligt väder bara dåliga kläder

Klart rörligheten är bra mkt bättre i en uppblåsbar, kanske en anledning till att våra lotsar har en sådan.

Men tanken på att skaffa en finns ju fortfarande kvar, men denna säsongen blir det till att börja med att använda min nuvarande, fast man kan ju ha två, en för var tillfälle \Smile\

Önskar er alla en trevlig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...