Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
norton

Digitala sjökort

Rekommendera Poster

Hej alla!

Undrar om någon som vet om det kommit ut ny version av digitala sjökort över Stockholms Skärgård (Arholma-Landsort) i år? Eller villket år den senaste versionen är från!

Tror det ska komma ut ny version i år eller är jag fel ute??

Vart kan man köpa man dom digitala sjökorten

Mvh// Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tillverkare pratar du om? Vet fö att garmin brukar släppa ny vers av sina kort.

Senast ändrad av Poppe | 17 februari 2008 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin och Navionics kommer med nya kort nu i mars/april. C-map är på g men kan dröja något.
På www.hjertmans.se kan man beställa sjörkot till alla plottrar samt Fugawi till PC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej Alla

De svenska BSB sjökorten kommer i ny version varje år. Uppdateringen sker efter hand som Sjöfartsverket trycker nya sjökort.

Även de nya versionerna av digitala båtsportkorten kommer att uppdateras varje år.

Licensen för ett BSB kort från Solteknik HB gäller för ett kalenderår vilket betyder att du när det släpps en ny version under året av kortet kan du ladda ner det gratis från hemsidan.

Du behöver således inte vänta att köpa uppgraderingen för året utan du köper när det passar och laddar sedan ner uppdaterad sjökorts CD när det uppdateringen kommer.

Priserna på de svenska BSB sjökorten har ju i år sänkts med ca 25%

Mvh

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saxat från Fendern 24 sept 07 http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=5848&st=0&p=43682entry43682

Tyska Nv_verlag ger ut Sjösportkort över Västkusten, Varberg - Norska gränsen. Papperskort, BSB kort och navigationsprogram kostar 840 Skr. Ett attraktivt pris som är oslagbart när det gäller kort till PC-plottrar. Solteknik som är tillverkare av svenska BSB kort säger idag: Att vi på något sätt kommer med nyheter om våra sjökort är alldeles klart.

Även kort och segelbeskrivning för Göta Kanal finns.

http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm

2 Übersegler • 32 Revierkarten & Detailkarten Navigationsprogramm Chart Navigator light Hafenlotse in Papier / Digital

Ny upplaga kommar i mars.

Troligtvis är det det Nv-Verlags billiga kort som fått Soltek att sänka sina priser.

Det skadar inte med konkurans på sjökortsmarknaden, monopol-ställning har aldrig gynnat priset till konsumenterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej Alla

Tyvärr är det nog så att NV förlags sjökort inte längre är i BSB formatet utan ett eget format som bara kan läsas i deras programvara.

Så om du har tänkt att använda programvara som hanterar BSB så passar INTE dessa sjökort i ditt sjökortsprogram.

Anledningen att man bytt system är att man inte lägre tillhör Maptech familjen och har således ingen licens för tillverkning av korten.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du fått de ifrån???

Korten är i BSB 4 format.

Jag har inga problem att läsa de korten i bla. Oxiexplorer, Fugawi, TIKI Navigator, Nobeltec mfl. Nästan alla program som kan hantera BSBkort kan också köra NV-Verlags kort.

Att inte Seaclear kan öppna dom beroror på licens avtalet.

Så klart att de tillhör 'Maptech' famillen det är ju deras Navprog.

som skickas med när man köper deras BSBkort.

• 2 Übersegler • 32 Revierkarten & Detailkarten  

Navigationsprogramm Chart Navigator light 

Hafenlotse in Papier / Digital 

Göran  har loggat in som Gäst.

Ser fram emot ett svar, och vem är Göran.

Är hans info rätt så 'böjer' jag mej, men den info jag har är att han har fel.

Lägger in en länk på 'Göran Johansson´ s' Soltek´ s forum Klicka här ... om denna tråd. 

Bild NV BSB kort i TIKI  

post-571-1394235355,3202_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Göran Johanssons Soltekniks sida kan man se en bild på sjökort från Nv.Verlag i Fugawi!!!

http://www.soltek.se/kartor/dansktysk.htm

Är Göran i ovanståend trådarna, samme Göran Johansson på Solteknik?

Han verkar väl insatt i hur kortförsäljning och uppdatering sker.

Om så är fallet är hans påståenden märkliga.

Att Nv-verlag skulle ändra sina kort till annat format än BSB skulle betyda att dom tappar alla kunder som inte vill byta navprog, detta verkar inte troligt.

Skulle de svenska BSB korten komma ut i BSB4 tappar tillverkaren de kunder som kör dom i Seaclear och inte vill byta prog.

Skall bli spännande att se hur det förhåller sig, ny kort från Nv-verlag kommer ut i mars och säljs av välsorterade korthandlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt påstående om Nv-verlags BSBkort är nästan korrekt. De är i nytt BSB format.

Att inte gå ut med 'all' information är villseledande, eller är det så, att det är ekonomiska intressen i Solteknik, som ger ut dom 'svenska' BSB korten, som ligger i 'botten' när Göran 'dömmer' ut de tyska korten som oanvändbara i äldre programm?

Moderna navigationsprogrammstillverkare anpassar sin programmvara till det nya BSB/EAP korten, så att dom blir läsbara. En ny uppdatering behövs till ditt navprogram.

Moderna Navprog som TIKI Navigator och troligtvis även Fugawi med flera kommer ut med uppdatering innan sommaren.

Alla Norska kort skall komma ut i det nya BSB/EAP formatet. Jag skulle vilja se den navprogtillverkare som inte hänger med nu och uppdatera sin programmvara.

Jag skall köpa de billiga tyska båtsportkorten, Varberg Norska gränsen, med BSBkort, papperskort, hamnböcker mm för 835 Skr. Ny upplaga kommer i mars, säljs av välsorterade korthandlare, bla Nautic i Gbg. http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm

Inom någon månad kommer TIKIs uppdatering, det har utgivaren av TIKI Navigator lovat mej.

Det är stor turbulens på Maptech, som enligt ryckte är till salu.

Planer på att 'tyskarna' skall ge ut alla kort i Europa har 'läckt' ut.

Priserna på BSB korten har sänkts i Sverige med 25 % 3ggr så mycket i England och Irland samt från Danmark ner till Gibraltar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse

Vem som har gått ut med vilseledande information kan nog diskuteras. Jag har redovisat vad jag känner till om NV förlags sjökort och att dom inte kommer som BSB kort under 2008 medan du har hävdat motsatsen på flera diskussionssidor.

BSB är en licensierad standard  som NV förlag inte har tillgång längre och det NV förlag kommer att ge ut är en egen standard INTE BSB.

Om och när Fugawi kommer att hantera NV förlags standard vet jag inte idag. Det jag vet är att Fugawi kommer med en ny version under mars månad och i den versionen kommer Fugawi Marine ENC att hantera Navonics Gold, och Platinakort.

Vilka programtillverkare som kommer att anamma ännu en standard har jag ingen aning om och därför kan jag inte gå ut med den informationen.

Jag kan inte som du referera till rykten utan försökara att hålla mig till de bekräftade fakta som jag känner till.

Det är mycket riktigt att jag tillverkar och säljer BSB sjökorten för att tjäna pengar liksom andra företagare men aktar mig för att tala illa om   mina konkurenter eller deras produkter.

Att våra BSB sjökort har det bästa underlag för sjökortstillverkning är nog alla eniga om eftersom vi uteslutande använder originaldata från Sjöfartsverket och betalar royalty för sålda enheter. Vi har också tillgång till alla svenska uppdaterade sjökort och ger ut dom under samma löptid som Sjöfartsverket ger ut nytryckta sjökort.

Att vi i år kompletterar sjökorten med uppdaterad gästhamnsinformation, och en unik sökdatabas för de 33000 geografiska namn som finns på våra svenska sjökort höjer nog sjökortens standard ett snäpp.

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Göran

Du skrev i denna tråd:

Tyvärr är det nog så att NV förlags sjökort inte längre är i BSB formatet utan ett eget format som bara kan läsas i deras programvara.
Så om du har tänkt att använda programvara som hanterar BSB så passar INTE dessa sjökort i ditt sjökortsprogram.

----------------------------------------------------

Läser man ovanstående skull många inte våga köpa deras kort.

(Och köpa något annat istället, kanske svenska BSB).

Jag diskuterar gärna vem som gått ut med vilseledande info, du är ju i branschen och vet troligtvis mer än mej.

Din text är idag i mina ögon ej korrekt.

Jag vill reda ut begreppen och kontaktade tillverkare av navprog och säljare av Nvs kort..

Jag kommer att kunna köra Nv korten i mitt program, det har TIKIs pappa Fred Johanssen lovat mej, Och det tror jag på.

Han får en större norsk marknad nu när  Nv-verlag skall ge ut de norska korten, eventuellt alla BSB i Europa.

Jag är övertygad om att fler navprogram kommer med uppdateringar.

Det gäller ju att sälja programvara även i framtiden.
Det är petitesser om kortens filer heter BSB eller något annat, det är för mej ingen skillnad.

Rasterkort/Skannade = BSB kort.

BSB har i gemene mans mun blivt ett begrepp, precis som Vektorkort är vektorkort oavsett vad filerna heter, många kallar felaktigt dina BSBkort för Fugawikort.

Nv´ s kort kommer som förut att bestå av två filer en BSB fil och en EAP fil

Den kommer för mej att få heta BSB tills jag köpt korten och eventuellt ser att den är omdöpt. Typen av kort är ju samma som förut.
Eftrsom du är insatt i ämnet kan du kanske upplysa oss amatörer vad BSBfilen har för efternamn.
Andra programm kan kör de nya Nvkorten 2008
Ryktena kommer härifrån http://madmariner.com/blog/ben_ellison/7342

http://www.tiki-navigator.com/en/en/I_M7.htm

Jag har inte ifråga satt kvaliten på din kort, den är utmärkt bra skall bli intressant att utvärdera de nya Nv korten återkommer efter test

Att du framhåller förträffligheten med dina kort är förståligt, men luktar reklam i min näsa.

Detta är inget reklamforum.

post-571-1394235364,9518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse

Nu kan du använda rätt namn på formatet till NV verlags sjökort. Formatet heter nv-digital och är inte BSB format.

sjökorten kommer att finnas över i stort hela Europa men vad jag känner till är det bara TIKI och Euronav som kan hantera korten inför sommaren.

Det kommer att finnas sjökort i BSB formatet från Maptech över Europa eftersom det tyska företaget Delius Klasing representerar maptech i Europa.

Eftersom vi även samarbetar med dom så kommer vi att ha deras BSB sjökort.

Göran

PS

Jag glömde att ange att även deras eget program självklart hanterar korten.

DS

Senast ändrad av grisslan2 | 15 mars 2008 | 08:47

Senast ändrad av grisslan2 | 15 mars 2008 | 08:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...