Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Bennygk

Ålder på Min Jofa Winth 555

Rekommendera Poster

Köpte vår Jofa Winth 555 i höstas varpå säljaren sade att den var av årsmodell -85. Har letat runt och hittar ej så gamla Jofa 555? Någon som vet någon sida eller dyligt så man kan få reda på vad man har för årsmodell? Jag har båt nummer m.m.

MVH Tina och Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt numer gängse standard hur ett skrovnummer byggs upp så kan man utläsa en hel del ur numret. Ett exempel nedan

SER12345J788

SER: är tillverkarens kod i detta fall Sea Ray

12345: är serienumret

J7: är tillverkningsdatum, Bokstaven är månaden A=jan L=dec, siffran är året.

88: är modellåret

Exemplet är således en Sea Ray av 1988 års modell tillverkad i oktober 1987.

Tyvärr hade inte alla tillverkare anamat detta system på 80-talet så har du otur är numret uppbyggt på ett sätt som Jofa hittat på själva.. Numer tror jag alla använder detta systemet.

En liten kuriosa är att båten inte alltid är byggd av den man tror. Min egen båt till exempel är en Yamarin men skrovnumret börjar på AMT vilket betyder att min båt inte är byggd av Yamarin själva utan av en legotillverkare som heter Advanced Marine Technology..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jofa winth 555 fanns som sagt redan på 70-talet, men även på 80-talet. Som vanligt har det varit en massa korsbefruktningar på vägen, Triss bland annat. Selco kan även ha varit med. Om det är en nyare båt typ 90-tal bör det synas ganska tydligt på design, inredning etc.

En bild på skutan skulle nog göra susen.

MVH

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har några bilder i mitt album om det kan hjälpa, men kolalr man på skicket (gelcoat m.m) så känns den snarare 85 än 70-tal. Jag måste åka och kolla alla siffror men 0289 är en kod som står iallafall:D....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...