Skuff 0 Postad 17 Februari , 2008 Tänkte montera ett extra batteri till förbruknung. Är det någon ide när jag har utombordare? Orkar motorn ladda 2st batterier? Hur ska man koppla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Februari , 2008 Orka? knappast ens 1 om du har en vanlig snurra med en spole vid magneten. De klarar i bästa fall bara lanternorna.Men har du en separat generator på snurran så kanske det går.Sedan om du har en vanlig snurra med spole så ger den växelspänning så måste du ha en likritare och en krets för att trissa upp späningen till minst 13.4 Volt samt stabilisera den där även när du går på låg varv. Har byggt sådant för min gamla snurra men det var aldrig effektivt, bara leksak. Så glöm det. Du måste ha en riktig generator. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 17 Februari , 2008 Motorn är en honda 50 fyrtakt.. Senast ändrad av Skuff | 17 februari 2008 | 18:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2008 Honda BF50 kan ladda in 10 ampere från generatorn för t ex laddning av batteri(er). Vid vilket varvtal man får 10 ampere vet jag inte (kanske redan på låga varv). Kolla på Skyllermarks färdiga satser (längden på kablarna får man måttbeställa), det bör funka bra. http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/index.html Kolla i menyn till höger, under rubriken PRODUKTER och INFORMATION. Grundsats 1 är vad du behöver i så fall. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Februari , 2008 Kalman, Mycket av det du skriver är tyvärr inte korrekt. En del var sant på 70/80-talet och gälller kanske än för små manuellt startade utombordare, men inte för lite störremorderna utombordare. Så har t.ex. min Merc 135 -98 en 40 A svänghjulsgenerator, vilket duger alldeles utmärkt till att ladda t.om. fler än två batterier om man så skulle önska. Det du skrivet om likrikare etc stämmer någorlunda för en mindre utombordare som ev. saknar likriktare, men kretsen som trissar upp spänningen har jag aldrig hör talas om. En laddningsregulator begränsar spänningen, men har inte förmågan att öka den. Den som är någorlunda insatt i ämnet inser att denna spänningsökande egenskap inte är nödvändigt. Speciellt så har inte laddningsregulatorn, som du skriver, till uppgift/förmågan att stabilisera spänningen vid minst 13,4 V vid låga varv. Laddning är inte trivialt. Det finns många inlägg på listan som berör ämnet. Jag förslår att den som är intresserad läser dessa. Jag tror att de ger en god insikt i hur laddningen funkar och besvarar de flesta frågor man kan ha i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 17 Februari , 2008 Det är 14.4 Volt som gäller om man vill ha fulladdat batteri! Men det är rätt att det är en dynamospole som måste likriktas för att kunna användas. Köp en likriktarbrygga på ELFA, dom är inte dyra, annars kan du ju löda ihop 4 dioder, och en kondensator därtill, höjer spänningen så att regulatorn har något att reglera. sen är det bara plus till batteriplus o minus till batteriminus. Räkna inte med mycket laddning, o definitivt inte på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Februari , 2008 En 50 hk Honda med 10 A generator har säkert redan en likriktare. Men knappast laddningsregulator. Jag rekommenderar inte att sätt dit någon sådan om den saknas. Jag vill också avråda ifrån att koppla in en kondensator mellan likriktarbryggan och en ev. regulator. Om den har den betydelse som Henrik skriver om så finns det också en risk för att laddningspolen blir överbelastad och/eller att tändningen funkar sämre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Februari , 2008 Inte för att jag begriper nåt egentligen men: Enligt sida 102 i manualen till en BF 50A http://www.honda-marine.com/mar_pdf/31ZW4607.pdf så verkar det finnas både likriktare och regulator på en sådan, så nåt externt likriktande verkar inte behövas ? Senast ändrad av Gunnar_ | 18 februari 2008 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Februari , 2008 Eftersom laddningen bara uppgår till MAX 10 Amp så skulle jag i stället för Skyllermarks =Bosch hyffsat dyra relä köpt ett sketabilligt 30A relä och några meter typ 4 mm2 kabel från exempelvis Biltema..samma funktion men 10-15% av priset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 18 Februari , 2008 Annars så diskuteras dett här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=207308 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser