Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
totte3

wax till båten

Rekommendera Poster

hej jag är ganska så ny i det här med båtar,skaffade mig en ryds 620 dc förra året,trivs väldigt bra med båten .

barnen gillar att kunna krypa in i fören och mysa,kanske med tv och film i framtiden.

min fråga är det här med att waxa båten inför kommande sässong,kanske få upp den gamla ytan till nyskick!har ni några råd?skicka gärna några mail med råd

mvh totte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena! köpte en 620 dc i höstas så jag har inte kört den så mycket än,men jag hoppas jag blir nöjd till våren. jag har hittat en grym produkt ultraglozz superpolish det är de bästa jag har provat

se mer på www.ultraglozz.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack för tipset ska undersöka det. jag köpte också båten ganska sent förra året,vi han med några turer. mvh totte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Jag vaxade med Autosols båtvax ifjol, hel nöjd. Enkel att lägga på och polera.
 
//Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår båt var den ganska trist i gelcoaten men vi gjorde en ordentlig trestegsraket första året och den blev väldigt fin.
 
Först rubbade vi  sedan blev det polisch och sist vaxade vi. Resultatet blev väldigt bra och jag tror inte det spelar så stor roll vilket fabrikat du väljer.
 
Senaste åren har vi lagt på Silverseal lackförsegling (används av bilrecondfirmor) ovanpå vaxet och friborden håller sig blanka hela säsongen med det. Kostar ca 1000kr/liter men man behöver bara någon dl/år.Man kan gå ihop några och köpa ihop men det gåller att få tag på någon som har lust att sälja. Är egentligen ett proffsmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipset,har också tänkt först rubba sen polera och waxa.

mvh totte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas båtwax har ju tydligen rykte av sig att fungera bra, och så är det billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde Hagmans Oxidremover för att få bort smutsen i skrovet och lade sedan på Hagmans Lackförsegling. Allt köpt hos Mekonomen.

Detta fungerade perfekt på min Flipper 700 och Rydsen.

 

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta använder jag ...

 

 


Fördelen med TCnano´ s produkter jämfört med konventionell teknik är: Enklare och snabbare att använda. En yta behandlad med nanoteknologi har betydligt längre hållbarhet, jämfört med traditionell teknik. Vatten- och smutsavvisande ytor skapas – man får en easy to clean effect. Samtliga produkter är UV-beständiga. Åtgång: cirka 200ml för en 30 fots segelbåt

post-11345-1394235351,6325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAA?? Köpte en 620 dc i höstas och vågar påstå att ultraglozz är det bästa du provat. Bäst på vad? Båten kan ju omöjligen använts utomhus! Om inte detta är en desperat annons ifrån en ultraglozz försäljare så vet inte jag vad det kan vara. Jag körde själv med ovan nämnda märke förra säsongen (4 lager faktiskt) kan tyvärr inte säga att jag tycker att det var bättre än något annat.

 

Per Trönnberg

 

PS! Jocke Sea-Ray; är du nöjd med TC nano? Funderade själv på detta förra våren men tog (tyvärr) Ultran istället.

 

Senast ändrad av Tronnberg | 18 februari 2008 | 16:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck.....

Min första 620 DC ja!! Har testat flera olika produkter och ultran har fungerat bäst för mig, annars skulle jag inte rekomenderat det!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS! Jocke Sea-Ray; är du nöjd med TC nano? Funderade själv på detta förra våren men tog (tyvärr) Ultran istället.

 

 

Tycker den är superbra , passar bäst att gnugga förhand tyckte jag ,

eller så använde jag fel trissa på maskinen ...????

post-11345-1394235352,0051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på båtmässan i höstas och blev påprackad Diamantvax, verkade bra enligt enligt säljaren, är det någon som har erfarenhet av Diamantvax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kör på med Lahegas powercut  med en ordentlig polermaskin.

En bra maskin är en förutsättning för bra resultat.

Sedan förseglar jag  med Lahegas Hardwax.

Hållbarhet ca 7 Månader.

Har även hört att 3M har polermedel som är värt att testa.

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Cool\

Hej

Kan inte annat än hålla med förespråkaren om TC Nano gelcoat, Det är så lättarbetat att man blir häpen!Visst det ser ut som om man får lite för pengarna ,men det räcker utan vidare till en 27 fots Sea Ray!

Så lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köp detta vax skall prova det första gången till vårn.

Är det något att tänka på för att det skall gå lättare?

Skall jag tvätta båten på något specielt sätt innan jag vaxar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,har du något tips på en bra polermaskin.

finns ju många billiga maskiner är det något att satsa på?

mhv totte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat UltraGlozz på bilen och är supernöjd. Glansen sitter i som aldrig förr. Bilen blir lättare ren vid tvätt och jag tycker till och med att den blir mindre skitig. Snart ska jag vaxa båten med det och jag tror resultatet blir bra, jag tror dock att det inte behövs lika bra medel på sjön egentligen men men.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har provat hagmans produkter på bil,verkar fungerar bra .

värt ett försök på rydsen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat en del olika produkter har jag just nu fastnad för Turtles produkter - se http://www.turtlewax.nu/   Råd och Tips / Båtvård.

Verkar vara en genomtänkt Marinserie av produkter - Cleaner tar tom bra på gummilisten och skosulefläckar. Lättarbetat och luktar gött. Man kanske inte behöver ALLA produkter varje år.

Enda nackdel är väl priset. \Cool\

 

Enda jag kompletterar med är avfettning och Y-10 /Autosol WaterLine och högtryckare.

Och Teakvårdsprodukter såklart - Snappy just nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Flipper 620 våren 2004 som var väldigt grå och trist efter flera års vanskötsel. Jag började med Autosol kromglans, sedan Biltemas Polich och där efter Biltemas Vax. Blev mycket nöjd med resultatet. Därefter har jag kört med enbart polich och vax en gång på våren och en gång på hösten. (Kör trolling året om).
Nu bytte jag bort 640 mot en 760 i höstas, den är från 1989 och har en blå ganska bred linje under gummilisten och är sedan vit ner till vattenlinjen. Denna  linje är inte blå längre utan grönblå. Frågade en som jobbar med plastbåtar. Han sa att jag skulle vattenslipa med korngrovhet 1200, så skull jag få fram rätt lyster, han hade gjort så med sin egen båt en Finnmaster. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag går just och funderar på om jag skall våga. Det låter lite häftigt.

post-10000730-1394235353,1457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande polermaskiner.

Jag provade en lågpris maskin för 300 kr .Den verkade mycket bra för pengarna.

Tyvärr orkade den inte dra runt ordentligt på lågt varvtal med rubbing på rondellen.

Lämnade tillbakade den då den började  lukta bränt och låta konstigt.

Provade en Flex polermaskin som är en proffsmaskin, det var enormt stor skillnad.

 Det fordrar ju lite kraft att polera med rubbing om det skall göra nytta.

Spelar mindre roll vilken rubbing/polermedel man polerar med om man inte polerar ordentligt. Flexen kostar en slant men det kan det vara värt.

kostar det så smakar det!

 

mvh Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Ultragloss på många många båtar och tycker att det är ett otroligt bra material.
Men i vissa fall bör man undvika att ta det på mönstrade ytor där det kan ge en liten brun-ton efter sig. Men testa på en liten yta först om det går.
Jag har använt det på gelcoat, lack, rostfritt, eloxerat, glas och gummi. men då efter att ha rengjort gummit med aceton innan.
Men bästa ressultatet får man om man går överbåten igen efter ett par dagar då materialet liksom har härdat och fått en hårdare yta.
Det är mycket tacksamt på kulört gelcoat då den står sig bättre mot uv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har pollerat en del båtar och det viktigaste är en bra maskin. Men en sådan kostar allt melan 4000:- til hur mycket som helst.Har provat många medel men har fastnat för 3M men om båten riktigt kass så börja men autosol och en spray flaska med vatten så får man väck allt skit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M vax har jag aldrig testat, men däremot 3M perfectit 111 i stället för Autosol. Detta är att rekomendera. Autosolen innehåller stora mängder av amoniak och alkaliska ämnen som lakar ur pigmenten ur gelcoaten och luktar illa och kan skapa huvudvärk i stora mängder vilket 3M inte gör. Trots detta rubbar detta lika effektivt som Autosol om inte bättre. Detta klibbar heller inte fast överallt så som Autosol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM jag gissar lite på just hur man tvättar innan nanopåläggning !?!?!

 

-Inte med wax schampo ! du ska har så lite ''skit'' i porerna som möjligt kvar !!!

********************

 

kanske ?? tvätta med diskmedel eller liknande .

Är inte riktigt säker själv så frågan var riktigt bra .

 

Mitt sätt å tänka är att  restprodukter ska minimera på plasten

 så nanon får ta på djupet . 

 

Någon annan som har tips ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick faktiskt uttill båten idag ,drog bort pressen och började putsa utsidan på båten .

Min båt är inte den nyaste sorten utan en -86 , men jag drog igång gnuggandet på

båten med TCnano , ingen rubbing utan på med Nano direkt för hand och det blir

 JÄTTE BRA !  Gnugga lite och sedan polera med ny fin trasa !!!!!

 

Missade att fotta bara för visa skilnaden , men ni får lita på att det blev bra. \Laughing\

 

Lite kul att vara ute slutet på feb och PUTSA BÅTEN ????????

( undra va grannarna sa.....)

post-11345-1394235356,437_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...