Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
Gäst Klaus Carlander

Hund på båten - hur komma i land?

Rekommendera Poster

Gäst Klaus Carlander

Vi har en mellanstor hund, ca 20 kg, som i år kommer att följa med för första gången till havs på vår motorseglare. Problemet blir hur hon kommer i land. Jag har sett landgångsbana på avstånd på en båt och är nyfiken på om någon har byggt dyligt. Byggtipps och praktisk förvaring på däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe

20 kg hund är ju en ganska stor hund så det kan ju inte vara något problem, det löser hunden själv. Har själv 3 Husky hundar som alltid e med ute på sjön, aldrig några problem ,jobbigare att få iland skepparn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går säkert utmärkt om hunden alltid varit med på sjön och blivit van. Litet värre att vänja en vuxen hund att kliva ombord. Vi har två hundar i 20-kg-klassen. Den unga hunden är det inga bekymmer med, medan den gamla damen absolut anser att båtar är något som förenat med livsfara och som ingen ansvarskännande hund borde sätta sin tass i. Vi har tillverkat en bred bräda som vi spikat fast någon sorts konstgräsliknande matta på, typ nålfilt. Strävt och bra att gå på för bekymrade hundtassar. Väl ombord trivs hon ganska bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en tamiller (Frett) i 90-talets början, och han var helt båtgalen! Sprang ut på bryggan, och formligen dök ner i båten... Inte ont i ryggen där inte! Han älskade att sitta på fördäcket och blicka ut... Men tyvärr så är han hädagången nu, fast minnet har man ju kvar! (Men vilken brudmagnet! När man la till i Vaxholm och man hade en stor cool iller på fördäcket!!) Han hette Falcon, och älskade avslagen Falcon öl! 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan se honom för mig... Tänk om det funnes flytvästar för illrar... :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAhaha, man kunde ju ha bundit fast en fender på ryggen på honom! Eller nypt fast ett sådant där flöte som man har till båtnycklarna i hans halsband! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul illerbild som present till dig, Talent_Youth.

post-14404-1394234271,4962_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor tår på kinden för den bilden! Så underbart! Minns med glädje våra andra stunder jag och min iller hade, ex. när han kom in i brunsten och upptäkte att jag också var kille, med ens vart det revirstid och han nafsade och jag bet nästan tillbaka (var ungkarl då), mitt trix var att ha en liten flaska med citronsaft med mig då elendet satte igång, så bet han mig så fick han citronsaft i munnen... That´s it.. Men vi var mycket bra polare han och jag, Och NEJ, jag kastrerade honom aldrig! Han dog som en hel iller! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bara tar det lugnt i början och inte stressar hunden så brukar det gå hel fint med jyckar och tama illrar ombord. Till min första hund hade vi en landgång med gångjärn på mitten som gick att stuva på däck. Då hade jag en collie som var allmänt velig och en segelbåt med ett bogspröt som gjorde det svårt. Nu har jag en strävhårig tax och en liten styrpulpetare. Det kan vara svårare att få honom att hålla sig på bryggan än tvärtom. på bilden är han bara 12 veckor, numera står han helst i fören som i filmen Titanic med öronen seglandes rätt ut.

post-633-1394234271,7649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hunden kommer väl ur båten på samma sätt som den kom i båten??!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I nästa nummer av tidningen Praktiskt Båtägande kommer de att ha en special om Hund Ombord. Tidningen kommer ut 1:a juni.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...