Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Ringhede

Ta bort skatten på bensin och diesel

Rekommendera Poster

Klart att sj är partiska, men trots allt den el SJ köper är märkt med bra miljöval 
- Så den kommer från vattenkraft och inte utan. Självklart kan man räkna in anläggningskostanden för järnvägen, men då bör man göra samma sak när man beräknar miljöpåverkan på biltrafik,
Å andra sidan så gör ju inte enventuell oredovisad miljöpåverkan av tågtrafik, utsläppen från en orenad V-8 renare eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn bara lugn jag har ingen V8:a bara en V6:a\Embarassed\ det vara bara ett exempel och visade att några reagerade. Dock förstod vissa inte vitsen.

Om jag besparar miljön via att inte släppa ut gaserna från 3 kubik eldningsolja varje år och väljer att köra upp 500 liter soppa i min båt så är det mitt val.

Totalt har jag belastat miljön mindre genom mitt aktiva val.

Men kan de politiker som prioriterar att åka flyg med skattebefriat bränsle sedan stå upp och förespråka höjda skatter på drivmedel för att värna om miljön?

Snacka om dubbelmoral

Det fattar väll de flesta att det är inte miljön de vill värna om, de vill värna om mer skatt till sina resor.

Och detta sväljer ni.

Maken till flathet att i stället debatera om min V8:a (som jag inte ens har)

Hur svårt kan de va?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringhede skriver. 
Om jag besparar miljön via att inte släppa ut gaserna från 3 kubik eldningsolja varje år och
väljer att köra upp 500 liter soppa i min båt så är det mitt val.
Det låter väl vettigt; Om jag vill göra något som jag vet är (extra) miljöbelastande, tex köra båt, är det rimligt att jag drar in på ngt annat, så att jag inte både har ett taskigt isolerat hus, en törstig bil och dessutom flyger till andra sidan jordklotet på semsestern så långt håller jag med dig.
Men frågan är om man i dag kan påstå att det är en så radikal handling att slänga ut oljepannan, i mina kvarter är de ersatta med andra uppvärmnignskällor hos både de utan och oss med båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur miljövänlig en 30 år gammal motor är i jämförelse...

Ålder har inte större betydelse om motor är i bra skick, det är storleken och hk som är avgörande\Cool\.

Ska man ha en bil som man behöver fr punkt A till B då behöver man inte en bil som toppar 250km/h och drar 1,5-2l milen, ska man ha en båt till att slapna av, fiska lite, fika osv då kan man ha en båt med mindre och miljövänligare motor, men ska man ha en bil eller båt som ku. förlängare eller blickfångare då tar man en V8, eller hellst dubbla V8-or i båten samt en riktig bränsleslukare i bilen hehehe.

Det jag vill säga är att vi alla måste göra allt vi kan för miljön, har du behov av stora motorer, visst ingen problem ha det gärna, men ska du ha en miljöbov endast för att skryta med den då är det jäkligt lågt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter många om och men, båt problem, el-problem, generator problem så funkar då båten till slut, och då kommer det mindre nöjet att tanka den, fram med dunkarna (2*10l), glad i hågen så tankar man dem, och så över med slangen i bilen.. och vad händer.. jo pumpen STÄNGER AV SIG, anser att ingen är väll dum nog att tanka för så många pengar....Då inser man att bensinen har skjutit iväg på tok för mycket.

Nej, för er som inte redan gjort det besök www.bensinskatteuppror.se & Bensinrevolt och hjälp till att få ned priserna på lite humanare nivåer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...