Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Ringhede

Ta bort skatten på bensin och diesel

Rekommendera Poster

Nu behöver du inte skämmas för att du kör en äldre tvåtaktare.

Eller att du inte tankar Alkylatbensin.

Inte heller att köra upp många liter soppa och släppa ut en hel del koldioxid.

Att har motorn igång och på så sätt laddar batterierna är ok.

En eller flera V8:or är helt ok.

Det vi tidigare hade dåligt samvete för är nu helt ok. Kör på bara.

Varför då?

Jo, det är nu vidimerat av våra kära politiker, jo de som med höjda bränsleskatter hittills lurat oss att de menar att detta är för miljön.

Bullshit.

Politiker väljer flyget före tåget

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article1853551.ab

Alltså skatt för miljön är en bluff. Syftet är tydligen inte att styra över oss till bättre miljöalternativ utan endast för att med miljöargumentet få in mer skatt.

Och precis som Barn inte gör som vad vuxna säger utan som vuxna gör.

Så kära vänner på Maringuiden, nu slipper jag ha dåligt samvete kommande båtsässong och kan i stället få köra upp en kubik bensin och bara njuta av fartvinden.

Och skatten på den kubiken soppa finnasierar en del av deras flygresor.

Juli 15 kr/litern x 1 kubik = 15.000 kr , YES

Ta bort skatten på bensin så kan även vi åka skattefritt precis som politikerna gör.

Not, Flybränsle är skattfritt, man planerar dock en skatt för flygbränsle från och med Juli i år.

Men givetvis är det ju då för privat bruk, alltså inte den del som förbrukas på politikernas resor.

morsning Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore ju kul om soppan blev skattefri, men jag tror nog att vi får se solen gå upp i väster innan det händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt att man måste resa så mycket nu för tiden. Och åka tåg är inte helt bra för miljön det heller. Det går väl åt energi för att driva fram tåget åxå!? Och vem har koll på hur den energin är producerad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men grejen är att det inte är lika mycket co2 som släpps ut när man åker tåg iställer för flyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nej, tåger släpper inte ut CO2 men väl masa skit när uranet bryts och kärnkraft avfallet samt massa förstörda älvar eller kolkraft i Tyskland eller var nu strömmenkommer ifrån.

Den där berömde ryggen är alltid bak. Sedan är både spårläggningen och elen skattebidrag finansierad så tåget är varken miljövänligt eller billigt. Det är en av de myter som de flesta har gått på. Den finansierar inte sig självt. Tuff-tuff.....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />

Men snälla, vad har det med maringuiden och båtar att göra? Jag gör slut på kanske 40 liter diesel en säsong. Struntsumma .

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duja, men alla andra v8 åkare som bränner bortåt 500L /sesong... Jag tycker det är skammligt, politikernas dubbelmoral och allmänt sviniga sätt att lösa problem borde vara  straffbart med döden (tog kanske i lite där).

Men vem kan klandra dessa idioter för att vara dumma i huvet? Det är väll allmänt kännt om politiker att de tänker med röven och gör allt för att smita undan skatter och annat trisst. Bort med skatten från soppan ffs!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när det gäller tåg utsläpp så kan man kolla på SJs hemsida.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=6763&l=sv

där kan man jämföra skillnaden i utsläpp mellan olika färdsätt och de totala utsläppen och  miljökostanderna, och det är nog så att det är tåg som oftast är det miljövänligaste.
Å andra sidan bara för att politiker (eller andra) tar flyg  tjänsten är det väl inget argument 

för att ta bort skatten på bensin. Ngn skrev att barn gör inte som dom vuxna säger utan som 

dom gör. Men vi är väl inga barn? Borde inte vi kunna ta ansvar för våra handlingar själva, oberoende om politiker åker flygplan????

Senast ändrad av Marrexxx | 17 februari 2008 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Politiker är våra förtroendevalda. Alltså sådana vi bör ha förtroende att de handlar på sådant sätt som de predikar.

Precis som en polis som inte snattar.

Miljön är viktig och borde vara så även för politiker. Därför borde de visa vägen för oss andra att välja bra alternativ.

Det finns en stor företagsledare som heter Ingvar Kamprad. Han har inte behövt skriva en tjock bok om hur sina anställda skall agera. Han väljer alltid prisvärda alternativ och ingen av personalen behöver någonsin fundera över hur man ska göra, bara göra ungefär som Ingvar själv gör. 

Enkelt

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duja, men alla andra v8 åkare som bränner bortåt 500L /sesong

Men då kör du ju inte mycket båt. En V8 drar väl en hel del per distans :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sj anses något partisk i frågan enl mig.

Har de räknat med anläggning av tågbanan och hur är deras el producerad?

post-18624-1394235396,4703_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

I mitt inlägg ovan har jag försökt tala om att tåget tvärtemot inte alls är miljövänligt. Det är den bara om man räknar på koldioxiden. Men man har inte räknat in vad det skräpar ner respektive kostar när man gör banan, när man gör rälsen, bryter järnet osv samt uranbrytningen till elen eller de förstörda älvarna osv. Räknar man sedan in alla kostnaderna så är även per passagerarkilometer bland det dyraste som finns. Då har man inte jämfört rättvist för bilen tar mig dörr till dörr. Det gör inte tåget eller bussen eller något annat allmänt transport.  Jag hävdar fortfarande att det inte alls är miljövänligt eller billigt. Duger bara för godstransport mellan städer där det finns redan betald räls.

Men till saken. Vad f... har det med oss på sjön att göra? Vi skall väl inte jämföra två så olikartade företeelser? Å kom inte med snacket att det är bra att göra även det lilla. Jag vill att man tar itu med det stora först för det ger mest vinst för insatsen. Det båtmotorerna förbrukar är fortfarande försumbart bortsett från en å annan V8 vrålare då, de kan få åka ändå bara de ser upp och inte drar upp en massa svall och räknar med att jag måste kryssa framför dem.

Saken vänner är den att oavsett sort på regeringen så måste de dra in pengar och det är vad det hela går ut på.
Å miljön är ett j...a bra argument som ingen vill/vågar/kan/orkar/törs....(fyll i själv....) säga emot.
Amen.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och de köper el ifrån förnyelsebara energikällor för att det skall vara extra bra att åka tåg. Ett tåg är ju mycket mer effektivt för att man får plats så många, man gör få stopp och så drivs de av el som är effektivt.

Men bara för att man använder energi behöver det ju inte vara  dåligt för miljön. Hur mycket energi tror du inte försvinner i onödan när det blixtrar. Det är ju inte dåligt för miljön. Det som är dåligt är CO, om eller energi är förnyelsebar så kan man använda hur mycket som helst utan att det är dåligt för miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje sparad kwh är  lika viktig, oavsett hur den är producerad. 

När man förbjudit fosila bränslen kärnkraften och det endast är tillåtet med förnyelsebar energi, då kan man kalla det miljövänligt, men ännu är den mesta energi producerad med hjälp av kärnkraft , kol/olja.

Mörten fångades på havsöringsturen, som bilden visar. Den enda blanka fisken denna säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tyvär vi kan inte sänka eller ta bort drivmedelskatt, det skulle bli en omöjlighet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Politkerna är inte bättre än vi som valt dem; de sätter den egna bekvämligeheten främst. Men på vad sätt påverkar deras dubbelmoral det fakurm att vi håller på att sabba miljön?

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara politikernas fel, det mesta är våran egen fel...

Varför måste vissa ha bilar med över 200hk och toppfart på över 250km\h när man klarar sig bra med under 100hk att man inte får köra mer än 110 på våra vägar, varför vissa har båtar som går 40 knop räcker det inte med10- 20kn, varför vissa har V8 i sina båtar eller bilar räcker det inte med mindre motorer,

Njäää skyll inte på politiker, VI själva gör många dåliga val i livet.

Ingen jäkel kan påstå att han behöver en bil som toppar 250kmh och att han INTE klarar sig med en mindre miljövänligare bil och samma sak gäller även båtar.

Det enda som politiker kan avgöra är VEM-VILLKA skall få skita ner miljön, höj skatten och då är det rika som skiter ner miljön, sänk skatten då blir det både rika och fattiga som skiter ner den, så dom har en jäkligt svårt uppgift med att bestämma vem har rätt att förbruka och förstöra moder jord.....

Heja politiker och lycka era stackars satar\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag värmer min välissolerade fastighet med bergvärme och grannen värmer sin sämre issolerade fastighet med olja.

Borde inte jag då fritt få välja om jag vill ha en törstig V8:a i min båt?  

Även med en törstig V8:a förbrukar jag mindre än hälften av vad grannen gör men få gnäller äver alla som värmer sina fastigheter med olja, både via egen tank eller via fjärrvärmenäten som ofta körs med olja.

Nä har man en V8:a i båten då är man en energigris.

Det gäller att se till helheten.

not: Bergvärme förbrukar ca 1/3 av ordinarie uppvärmning.

Förbinder man sig sedan till att det ska vara förnyelsebar energi så är man enormt mer rätt än den som värmer sin fastighet med oljeproducerad fjärrvärme.

Just fjärrvärme här till kategorin REN ENERGI eftersom ingen rök kommer ur egen skorsten.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ja, din granne har inte kanske råd att instalera bergvärme för 150000kr men måste endå värma huset met ngt, men har du råd att ha en båt med en mindre motor??? det har du säkert, även om din granne gör fel och du rätt när det gäller värme i huset det ger dig inte mer rätt att ha en båt med motor, en törsdig V8 som du egentligen inte behöver, du kunde klara dig fint med en bränslesnålare motor, som sagt det är vi själva som gör egna val:))))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

''även om din granne gör fel och du rätt när det gäller värme i huset det ger dig inte mer rätt att ha en båt med motor, en törsdig V8 som du egentligen inte behöver...''

Hur skulle Du förklara systemet med utsläppsrätter?

Senast ändrad av Rovarn | 25 mars 2008 | 09:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur skulle Du förklara systemet med utsläppsrätter?

Det är väl enkelt att förklara det systemet, som sagt politiker (som inför det systemet) har till uppgift att bestämma villka ska få skita ner miljön, endast rika eller både rika och fattiga.... Systemet med utsläppsrätt kommer inte att rädda miljön, stora företag kommer endast göra en sak och det är att höja priser på sina produkter(det kommer alla vi att betala för) så att de kan köpa rätt att skita ner moder jord.....men men.......så enkelt är det, pengar har mer kraft än allt annat i världen. Så fungerar vi alla, jag, du, han..... alla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringhede: Alltså skatt för miljön är en bluff. Syftet är tydligen inte att styra över oss till bättre miljöalternativ utan endast för att med miljöargumentet få in mer skatt.

Jag vet att det här är din favorittes, men din slutsats är inte en logisk konsekvens av argumenten. Det är ingenting som säger att syftet med skattehöjningen inte är att styra över folk till miljöalternativ bara för att många politiker väljer flyg framför tåg.

Däremot kan man tycka att de är kassa förebilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

''politiker (som inför det systemet) har till uppgift att bestämma villka ska få skita ner miljön''

Tack, det är väl ungefär så som jag har uppfattat det också. Då är det väl inte din uppgift att tala om för Ringhede vad han får eller bör köra med för motor?

Senast ändrad av Rovarn | 25 mars 2008 | 12:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det är väl ungefär så som jag har uppfattat det också. Då är det väl inte din uppgift att tala om för Ringhede vad han får eller bör köra med för motor?

Klart det är min uppgift, det är ALLAS uppgift, DIN oxå för det är väl du och dina barn tillsammans med mina och andras som får betala för det, våra barn kommer att betala dyrt för att vissa rövar inte tänker lite mer på andra än sig själva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det din båt som är på bilden i din presentation?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tycker jag Du ska köpa dig ett par utsläppsrätter, om Du inte redan gjort det, före Du använder den när säsongen sätter igång. Om det nu är så att Ringhede, som enligt Dig inte borde köra med sin V8 utan en mindre motor, har köpt några utsläppsrätter för att kompensera sina avgasutsläpp borde Du be honom om ursäkt! Vad är det förresten som säger att hans båt släpper ut mer än vad din gör?

Det är lite det jag menar med att vi inte har rätt att tala om vad den och den ska köra med, myndigheten har ju iom. utsläppsrätthandeln tagit över den uppgiften helt!

Senast ändrad av Rovarn | 25 mars 2008 | 14:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tycker jag Du ska köpa dig ett par utsläppsrätter, om Du inte redan gjort det, före Du använder den när säsongen sätter igång. Om det nu är så att Ringhede, som enligt Dig inte borde köra med sin V8 utan en mindre motor, har köpt några utsläppsrätter för att kompensera sina avgasutsläpp borde Du be honom om ursäkt! Vad är det förresten som säger att hans båt släpper ut mer än vad din gör?

För det första jag har inte skrivit direkt till han eller ngn annan direkt utan till alla som har onödigt stora och bränsletörstiga motorer i båtar och bilar, och för det andra du kan väl inte påstå att min lilla B20 drar lika mycke som kolosala V8\Cool\

det min lilla B20 drar per timme vissa båtar förbrukar för uppvärmning på tomgång hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur miljövänlig en 30 år gammal motor är i jämförelse...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...