Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Tjocka_Trisse

Säkring i minusledaren

Rekommendera Poster

Hej

 

En del förståsigpåare menar med emfas att eventuella säkringar i elsystemet i en båt ska läggas i minusledaren.

 

Vore intressant att få en förklaring till detta.

 

 

Tjt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... skulle jag med, medveten om att det borde vara en eventuell jordning som skapar referensen.

 

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är rätt så säker på att detta har diskuterats förr. Kan bara inte hitta tråden...

Någon förklaring har jag dock inte men jag säkrar då på plussidan och vad jag vet så har det fungerat bra. Känns lite udda att vända på en praxis som folk är invanda vid även om det nu finns någon form av fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömen går från pluss till minus. Därför sitter säkringar normalt på plussledningen.

Men det där med strömens rikting var något som man bestämde före man visste hur det egentligen ligger till.

 

Nu är det ju så att elektronerna går från minus till plus och därför skulle säkringarna sitta på minusledarna.

 

Men om vi lovar allihop att hålla tyst och inte berätta detta för någon så är risken att elektronerna i ledningarna får reda på detta och vi kan forstsätta att låtsas att strömen går från plus till minus.

 

Snacka om vilket väsen det skulle bli om elektronerna fick reda på hur det ligger till.

Ja men så många de är, ujj.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Någon förklaring har jag ännu inte sett men för att referera till Bosse Bildoktorn hade ju en del engelsktillverkade bilar plus-jordade system (Lucas-system). Detta orsakade en hel del problem och enligt densamme Bildoktorn var Lucas mannen som uppfann det totala mörkret. Men det vore i alla fall intressant att höra de minussäkrande förståsigpåarnas argument.

 

Tjt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt säkringen i plussidan.

Dett är standard i alla plusorienterade system förutom Lucas och kasnke något till.

 

Då förvirrar du inte heller andra som sku förstå hur det är gjort.

 

Se även till att använda säkringar som fungerar bra i masin miljö.

 

 

Bortse från mitt tidigare inlägg som messt var till för lite kul debatt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med Ringhede; sätt säkringarna på plus-sidan så man inte förvirrar den som ska felsöka senare.

 

Strömmen ska från batteriet till förbrukaren och tillbaka, Någonstans i den slingan bör man ha en säkring. Som sagt vanligast på plus-sidan men rent elektriskt spelar det ingen roll om säkringen sitter på plus eller minus.

 

Att ha säkringar på både plus och minus ger inte mer säkerhet, bara risk för extra spänningsfall som man inte vill ha.

 

Senast ändrad av Anders_St | 18 februari 2008 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent elektriskt sett kvittar det var i kretsen säkringen sitter, korrekt - men tar man med funderingar över var kortslutningar och annat är mest sannolikt att hända växer det fram logiska platser att sätta säkringarna.

 

I en bil går mängder med pluskablar nära den jordade karossen. Eftersom det är opraktiskt att säkra av karossen är det mest logist att sätta en säkring före pluskablarna, skulle en kabel bli skadad och gå emot karossen går bara säkringen.

 

Även om en båt inte alls är byggd på samma vis misstänker jag att det finns fler föremål som är jordade än kopplade till plus i en båt (kylskåp, motor, stereo...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Eftersom jag jobbat inom el- och telebranschen i drygt 40 år har jag personligen inga som helst problem med var jag placerar säkringarna i elsystemet. Jag har dock inte jobbat med elinstallationer i båtar och undrar fortfarande vad som är så speciellt i dessa installationer.

 

Vi lever ju fortfarande i ett någotsånär fritt land och det står därför var och en fritt att i båtar välja placering och antal säkringar efter egen övertygelse men i rent informativt syfte vore det intressant att få veta varför somliga förfäktar säkringar i minusledaren.

 

Eftersom ingen minussäkrare ännu gett någon förklaring antar jag tillsvidare att de saknar hållbara argument.

 

Tjt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest speciella med elinstallationer i båtar att de oftast är amatörmässigt utförda. Utförda både av amatörer men även av företag som inte verkar kunna så mycket om el.

 

Vissa tror att det är helt ofarligt bara för det är 12 volt men glömmer oftast att blyackumulatorer av större modell kan ge mycket stora strömmar och ge uppgov till stor skada.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...