mattiboy 1 Postad 16 Februari , 2008 Hejsan, Tänkte lägga teak på tofterna i min sittbrunn nu till våren. Jag har en accent, så ytan är inte särskilt stor. Hur ska jag gå tillväga? Några tips? Hör av folk att man kan limma direkt på plasten, medan andra säger att man ska skruva och plugga som på den gamla goda tiden. Om jag limmar, ska jag då göra ngn. typ av ram som allting fästs på? Vad är bäst i förhållande till arbetsbelastning? Oxå; har hört på omvägar att biltema säljer en likvärdig produkt med sikas nåt. Några erfarenheter??? /Mattiboy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 17 Februari , 2008 Ett kan jag säga dig i vart fall, håll dig borta från feltema. Vet inte om jag har någonting gott att säga om dem. Specialverktyg som pajjar efter 1 användning, spärrskaft som går i 1.000.000 delar rfter några få användningar, oljor som dödar motorer och allmänt sur, knäpp och okunnig personal. Så vill du ha ett bra slutressultat, köp äta vara. Min erfarenhet av att lägga teak är i princip obefinntlig men jag skulle gissa på att det skulle bli bra oavsett om du limmade eller skruvade. Fördelen med att limma är att det inte finns någon risk för läckage samt att det blir enklare.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 17 Februari , 2008 Jag skulle rekomendera att du köper en färdig teak-sats, t.ex från Lidköpings båtsnickeri se länk nedan. Jag har själv gjort det. Det finns dessutom en beskrivning av detta arbete i ett nr av Praktisk Båtägande från 2004 (kommer inte ihåg vilket nr det var). I princip är det limma OCH skruva som gäller. http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/ Senast ändrad av hoek | 17 februari 2008 | 11:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 17 Februari , 2008 Hej. Du måste limma. Men du måste inte skruva. Kan du limma och sätta teaken i press med ex. några tunga spänner eller säckar går det lika bra. Dessutom elimenerar du risken för läckage. Skruven är faktiskt bara till för att fixera teaken. Vill du kan du ta bort skruven efter att limmet torkat. Som lim bör du använda ett ganska löst lim. Det finns både Bostik, Sika och Casco som fungerar bra. Börja med att göra en ram i lite bredare ribb ex. 12 x 45 mm och lägg sedan i ex. 12 x 35 mm som vanlig ribb innuti ramen. Ramen skall du helst gira hörnena på. Lägg den ena ribban över den andra och dra ett streck. Gör sedan likadant med den andra ribban i samma hörn och du får exakt rätt girning. Hoppas det lät begripligt. Börja inte längs ut i kanterna utan lämna någon halv eller hel centimeter in på varje sida. Lycka till Loope Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 18 Februari , 2008 Jag använde ett special lim för denna typ av arbete, se länk: http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=16328&groupID=4&subGroupID=0&ccode=01A0C6 Jag var mycket nöjd med limmets tekniska egenskaper, bredbarhet/flyt, härdningstid och vidhäfting/tätning. Dock lite dyrt och odrygt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 20 Februari , 2008 Hej! Jag håller precis på att lägga teak i sittbrunnen på min Player 311. Jag limmar med en lim/fogmassa som heter Tec7. Den är helt suverän. Den skall gå att använda tillo allt från lim till nåtmassa, men jag använder den enbart som lim. Jag kommer inte att skruva. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 24 Juli , 2011 Kan man skaka liv i denna tråd? Jag tänkte lägga teak i sittbrunnen på min one off halvtonnare. Raka linjer och vinklar i brunnen, så det borde inte vara ett komplicerat arbete. Någon som har mer erfarenheter av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser