Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
umer

slarvigt byggda båtar

Rekommendera Poster


sugen på att byta båt men efter båtmässan är jag besviken tycker dom slarvar för mycket eller är jag pedant?båt för 2.5 till 3 miljoner SKALL inte andvända sikaflex för att dölja dåligt utfört snickeriarbete.men va fan gör det bättre själv.kaxigt kanske men så är vi duktiga amatörer också.

mvh ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog faktiskt hålla med dig i kritiken. Lyfte på lite luckor och kikade runt lite här o var i båtarna på mässan. Har tidigare sett mig som en båtamatör men när man ser vissa elinstalationer, taskiga svetsningar, , plastningar, tätningar med mera så tror jag nog vissa båttillverkare är betydligt med tattaraktiga än vad jag är.

Ska inte nämna några båtmärken men vissa skulle jag inte sätta min fot i till sjös om det så rådde livsfara:)

 

Fast det gör mig iof glad då jag vet att mycket av det jag gör på min båt är bättre än det vissa tillverkare gör från fabrik!

 

Senast ändrad av BMoon | 16 februari 2008 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nää vi skall inte säga namn här men vi kan göra dom svettiga,

kram BMmoon

MVH Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...är det inte så med allt hantverk , man får det man vill betala för !

 

Som tur är finns det båtbyggare som både vågar och kan ta betalt för sin fina båtbyggarkonst .

 

bara som en parentes .. hur kommer det sig att en båt i plast är dubbelt eller trippelt så dyr som en BIL ..... va????? 

( inte stora båtar så klart , 6mille för en bil ...nja , inte riktigt de jag mena )

 

Bara en tanke , finns säkert massor att diskutera just i detta ämne , men en annan gång kanske .........

 

Vi köpte tjänsten att göra om i vårt kök , från golv till tak , men inte fan kunde man

se till att det blir perfekt . En jäkla massa omarbetad för att Vi inte var nöjda med repor i golvet , massa hack i nya ekskivan , repor och slagmärken i marmorskivan,kökslådor som inte var raka, ....... ja ni anar hur det kan vara ibland?!?!

 

kontenta :  yrkesstoltheten är borta , snabba pengar står högst på önskelistan !

 

 

fan va jag spydde galla nu ...   sorry !!!!!!!!\Embarassed\

post-11345-1394235350,1636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Båtbyggeri är väl hos de flesta tillverkare ganska mycket manuellt ihopskruvande fortfarande. Skroven är nog rätt hög jämn kvalitet idag hos många tillverkare. Men just ihopsättningen av inredningen och alla tillbehör får jag en känsla av kan förbättras och bli bättre utfört kvalitetsmässigt. Behöver ej gå längre än till min egen båt tillverkad av Yamarin. Skrov, innerline och de stora bitarna suverän finish och kvalitet. Men skarvar fyllda duktigt med fogmassa, tanken fastsatt med flytskum (kasst), ena framrutan fattades 2-3 mm i nederkant vid leverans, rutan fick bytas på garantin två gånger, andra gången luftbubbla i glaset och lite annat smått och gott. Allt åtgärdat sen länge och finns inget att klaga på kvalitetsmässigt idag. Men allt det som behövt rättas till i efterhand skulle ju varit korrekt utfört redan vid tillverkningen. Dålig kvalitetskontroll gör att sånt släpps igenom. Den som köper en ny båt och tror han/hon får nåt som liknar en ny bil kan bli besviken. Enligt min mening har båtbranschen en del kvar att vandra innan de når bilvärlden men det är knappast så konstigt med de små serier som båtarna byggs i.

Frågan är om folk är villiga att betala vad det skulle kosta att få en rakt igenom kvalitetsmässigt ihopsatt båt i alla skrymslen och vrår? Tror de flesta kan leva med lite lägre kvalitetsnivå bara det elementära och för sjösäkerheten är i topp. Att topcoatreringen under luckor är lite dåligt, att fogmassa fyller ut springor osv kan man kanske leva med om prislappen är därefter.

 

Min erferenhet att köpa ny båt (har bara köpte en enda splitterny båt) är att man får räkna med att det kan ta nån säsong innan man fått fason på båten som man önsker den. Man kommer på förbättringar och monterar de tillbehör man har behov av och det kan ta lite tid innan sånt är klart. Men trenden verkar vara att sälja båtar som är så kompletta och körklara som möjligt, kolla på Uttern, Ryds, AMT osv, de är ganska kompletta.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant synpunkt på vad man får för pengarna om man köper en bil jämfört med båt. 300 000 räcker till ett simpelt skrov, en enkel motor och ful ratt. För samma pengar får man ganska mycket mer om man köper en bil.

 

Att andrahandsvärdet är betydligt högre på en båt, jämfört med bil, kan ju vara ett säljargument, men fortfarande ingen förklaring. Att bilar görs i betydligt fler exemplar än båtar kanske är den starkaste anledningen till att man får mer prylar för pengarna när man köper bil. Men jag tycker fortfarande inte att det räcker för att förklara hela tricket med att båtbranschen lyckas sälja så dyra prylar till oss. Kanske kostar båtprylar så mycket för att alla vi uppenbarligen betalar utan att göra nämnvärt motstånd?! 

 

Ska bli lite spännande och se vad Kineserna mfl kan göra i syfte att skapa lite hårdare priskonkurrens. Såg härförleden under just ett Kina-besök ett märke som gjorde alubåtar, typ Anytec/Alucraft/Arronet, fast så klart inte lika snärtiga. Men priset kändes ju nästan genant lite i relation till våra svenska tillverkare. 

 

Senast ändrad av CraneIsland | 16 februari 2008 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset på båtarna kommer mycket från att slå ut kostnaderna på de båtar man säljer. Kostnader för utveckling, tillverkning, marknadsföring och administration.

 

Om vi haft lika många bilfabrikat och bilmodeller som båtar med så få av varje modell hade bilarna troligen kostat många miljoner.

 

Men när det gäller båtar då vill vi verkligen få just den modellen som passar oss och inte likadan som båtgrannen har.

 

När du köper en Volvo V70 så är det helt ok att 100.000 andra har en likadan.

 

Det är alltså mycket vi som köpare som har gjort att det blivit så.

 

Att de slarvar kan aldrig förlåtas men är för att pressen på att reducera kostnader ökats mycket för att inte slås ut av att du som konsument ska välja att köpa en båt från Kina i stället.

 

Om vi hade haft några få tillverkare här i Sverige med några få modeller som de flesta nöjde sig med så hade säkert priset på båtarna varit 50% av nuvarande pris och då även med mycket bra kvalitet.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju faktiskt en stor sanning att addera, alltså att båtägare söker efter nyanser och (egna) kompromisser mer än bilägare kanske gör i snitt. Och att det så klart driver upp priserna. 
 
Ett tillägg gällande Kinaproduktion. Med all respekt för resten av världen är jag en stor vän av svensktillverkade prylar, överlag. Och jag stödjer också svensk produktion så ofta jag kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vetenskap nu , bara en tanke ...

 

En bil för 200.000kr i hallen / Bilförsäljaren

- moms, 40.000kr         =160.000kr

handlaren peng 20%      = 32.000kr

bilen inköpspris             = 128.000kr

 

och innan bilen kommer till handlaren  så är fler som fått betalt i olika led , transporter delar osv .. 

- NU min tanke med detta , finns flera båtar man kan köpa direkt av tillverkarna /varven ...

Ska en styrispulka kosta 70.000 utan motor , för en massa plast ?????

 

Bli inte arga på mitt sätt å tänka , kanske inte helt rätt  \Tongue..

men lite kul att väcka tanken !?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har också tänkt i dom banorna. Generellt brukar det vara ganska många led mellan produktion och konsument i de flesta branscher. Och de märken som klipper alla steg och säljer till konsument direkt från fabriksgolvet brukar hålla betydligt lägre priser. Utom i båtbranschen...

 

Och båtmotorer är ju ofta redan uppfunna gamla bilmotorer eller liknande, som marinifierats, skalats av och så klart ökat ordentligt i pris. Och bland dom mindre utombordarna har ju inte så mycket hänt dom senaste 30 åren, undantaget 4-takt och direktinsprutning. Fast det är ju inte direkt båtbranschens uppfinnare som ligger bakom. Den största utvecklingen, som kan tillskrivas båtbranschen, är väl i sånna fall prisökningen...

   

Oj, va negativ jag låter...inte meningen. Fast jag tänder gärna till när det handlar om priser på båtar/tillbehör.

 

Senast ändrad av CraneIsland | 17 februari 2008 | 11:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en artikel för många år sedan om ett klockmärke som skulle introducera en ny ungdomlig klocka.

De bestämde att klockan skulle inledningsvis få kosta högst 200 kr för kunden i affär.

 

Sen räknade de baklänges och kom fram till att de då måste tillverka klocka till ett pris under 10 kr!

Vet inte hur många olika led det är i klockbranchen - men visst kostar det några kronor för varje led. \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Appropå andrahandsvärdet på båtar... Jobbade för ett par år sedan med ett bygga glasfiberbåtar, den populäraste modellen kostar några kronor över 150000 och utrustades oftast med en Honda 90 utombordare för runt 100000kr om jag inte misstar mig. Nu snackar vi inte heller om några snygga eller snabba båtar, snarare ganska grovt tillyxade grejer med relativt dålig finish.

Jag tittar efter dessa båtar på Blocket då och då, och de dyker allt som oftast upp där. 2-5 år gamla och för uppåt 230-240000kr utan någon nämnvärd extrautrustning. Betalar folk verkligen såna summor för begagnade båtar när en månadslön eller två extra istället skulle ge en helt ny båt beställd enligt ena önskemål och dessutom fulla garantier?

 

Senast ändrad av Flummo | 17 februari 2008 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten på gammla båtar är bättre än på nya, det är samma som på gamla bilar, nya volvo bilar är låååångt ifrån att bli kallade för evighetsmaskiner som gammla 1-2-3-4-7-900 serier.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...