Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
BMoon

Storlek på trimplan

Rekommendera Poster

Blir inte riktigt klok! Hade tänkt o köpa Bennet trimplan till båten men fattar inte vilken storlek jag egentligen ska ha på dem. Virrvarr så det står härliga till.

Båten är ju 18' och då är det rekommenderat med trimplan som är 12 breda enligt produkttexten till trimplanen. När man sedan läser om hur man beräknar storleken på plåtarna så står det att bredden på trimplanen i tum ska vara samma eller mer än båtens längd i fot. Ska man gå efter det så ska jag ju köra 18 breda trimplan och inte 12.

För att sedan vela till det ännu mer så kan ju trimplanen vara olika långa (utsticket från akterspegeln), 9 eller 12. 9 verkar ju vara vanligast men när ska man då ha 12?

Om jag nu kör 12 breda så får de ju fint plats mellan de där fenorna i skrovet på V-bottnen men tar jag 18 så kommer trimplanet att gå över/förbi en sån där ribba. Spelar det någon roll?

Någon som känner sig manad att reda ut lite trimplansproblematik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 12 räcker gått åt din båt.9 utstick räcker också.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anade nästan det, men då vet jag. Tackar så mycket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma funderingar so Du! Åker från Östersund till  Båtmässan den 4 mars...för att sätta sprätt på 10 kanske 20 papp skit samma. Trimplan ska jag ha å tänker nog köpa Lenco el.

för att slippa olja o.s.v. Du köper Bennet är dom bättre? Eller hur snackar Du...jag vet ingenting ...har en nybyggd kabinbåt 23 fot med en 140 suzuki där bak. Den går som f-n.

Men är lite seg i starten när jag ska dra mina barnbarn på vattenskidor. Men mest trollingfiskar jag med båten som är en pärla. Hör av Dig om Du har tid?

Min mail     ewert.marcusson@telia.com

Kul med lite ideutbyte!!!

Hälsningar

EWERT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...