Dunkelfink 0 Postad 16 Februari , 2008 ska låta bygga en fast tank i rostfritt på ca 100-120 liter. men skulle behöva lite råd å tips angående anslutningar, vad behövs för anslutning av bränslemängdgivare (eller vad det heter), och om det är någon viktig detalj att tänka på vid tillverkningen. PS. jag ska anlita en svetsfirma för jobbet och de får svetsa dit eventuella stosar och anslutningsdetaljer, men jag behöver veta vad som behövs. Tack på förhand / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 16 Februari , 2008 Påfyllning med rör som går långt ned för att förhindra att bensinen ångar vid påfyllning, Ordentliga stosar (dubbla motvända slangklämmor är klart att rekomendera/krav), avluftning, röret till bränsleförsörjningen skall sluta en bit ovan botten så du inte får med vatten och skräp, samtliga anslutningar på ovansidan, en tilltagen och ORDENTLIGT tätad manlucka kan vara att föredra (där monterar du även tankgivaren). Använd huvudet så ska du se att du får en fin tank, gå gärna upp en dimension på plåten istället för tvärtom.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 16 Februari , 2008 mm, men hur montera man då en tankgivare ? , den ska väl skruvas fast, eller ska den gängas ner i nåt fäste som man måste svetsa dit först?, och vad menar du med att röret ska gå långt ner så det inte ångas ? tanklocket sitter ju där det sitter uppe på akterdäck (eller vad det heter), så ett rör direkt från den anslutningen raka spåret ner till tanken då eller? det har suttit en fast tank i den tidigare, men förra ägaren tog bort den när givaren slutade fungera det är en örnvik 530 Ht -78/-79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Februari , 2008 anslutning mm kan vara lättast att ha samlade i manluckan. annars är det väl bara och måtta upp det hela och bocka till en plåt, vill du komma billigare undan så kör med vanlig plåttank som etsgrundas utvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 16 Februari , 2008 hmm, jag kanske är kass på att ställa rätt frågor, vad vet jag. men jag skulle vilja veta vad som behövs för att få dit bränslegivaren, tänkte köpa grejerna på hjertmans i sundsvall av enkelhetsskäl, trorjag hajjat det där med manlucka nu, och att man ska försöka placera alla anslutningar i själva luckan, det låter smart tycker jag då man kan komma åt att göra rent å dränera om det behövs, att det blir billigare och enklare att byta något om det skulle haverera. sugrör (framledning för bensin) avluftning från tanken soppagivare påfyllnadsrör behövs det något mer på en tank ? och spelar det någon roll hur jag drar röret från tanklocket, eller kan det vara i princip fritt fall ner i tanken?, hade för mig att jag läst nånstans om explotionsrisk vid tankning... statisk elektricitet m.m det är en utombordare (om det gör någon skillnad) Senast ändrad av Dunkelfink | 16 februari 2008 | 13:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 16 Februari , 2008 Jag höll på att glömma skvalpskott, Själva påfyllningsröret skall alltså gå ned i botten av tanken dvs sluta ungefär 2cm ovan botten. Jag har inte hållit på med nya atnkar och vet därav inte hur infästningen för givare ser ut idag, de jag sett sitter i manluckan och skruvas fast med bultar. Om jag var du så skulle jag kollat upp vilken tankgivare som fungerar bässt för din tank och byggt därefter.//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 16 Februari , 2008 någon som vet hur långt från botten sugröret ska avslutas ?, hur nära törs man gå ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Februari , 2008 Hej, jag rekommenderar att du INTE har sugröret en bit från botten eftersom det då samlas vatten och orenheter på botten och en dag vid dåligt väder lossnar detta skräp och når sugröret med motorstopp som följd, vilket du garanterat inte kommer att gilla! Istället ska VARJE LITEN VATTENDROPPE och VARJE LITET SKRÄP OMEDELBART SUGAS UPP och istället hamna i filtret, eftersom det är MYCKET lättare att byta filter än att göra tankrengöring ute på havet. Alltså, placera sugröret så långt ner i nedre hörnet av tanken som möjligt, då får du ALLTID RENT BRÄNSLE!!! Tro mej, jag har jobbat mycket med tankar! Vidare föreslår jag att du slopar manluckan eftersom den gärna läcker och du har inget behov av att kunna öppna tanken eftersom där INTE FINNS NÅGOT att göra rent! Bränslemätaren av wema-typ behöver en gängad ring NÄST! på insidan av tanktaket, så se till att den kommer dit innan tanken färdigsvetsas. Det behövs ett hål på Ø 43 mm för den, och för påfyllningen Ø38 mm, sugröret Ø10 eller 8 beroende på vad du har för anslutning idag. Luftningen gärna Ø12, och tänk på att ALLA ANSLUTNINGAR SKA SITTA PÅ OVANSIDAN! Det är ett krav som försäkringsbolagen ställt, därtill också en anslutningsmöjlighet för jordningskabeln som ska förbinda påfyllningsanslutningen på däck med tank och motor för att avleda statisk elektricitet, MYCKET VIKTIGT! Beroende av tankens form bör du oxo ha skvalpskott i tanken, det rör sig ju om stora vikter som skvalpar omkring och risk för materialutmattning finns, men se till att dessa skott blir svetsade på båda sidorna, annars vickar dom loss, punktsvetsning ska du inte godkänna där. Plåttjocklek 1.25 -1.5 mm beroende av formen på tanken. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 16 Februari , 2008 Äntligen info jag blev hjälpt av, tack för beskrivningen, det här med att påfyllnadsröret ska gå ner i tanken då ?, och avslutas 2 cm från botten, och alltså om jag fattar det hela rätt så spelar det ingen roll att påfyllnadsröret går rakt ner i tanken utan kringelkrokar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Februari , 2008 Helt rätt, bränslets väg från pistolhandtaget via slangen ner till tanken är ju ändå AVGASANDE, så därför spelar det ingen roll alls, normalt slutar inloppen i tanktaket. Vad sugröret beträffar så kan det gärna gå i krökar, det viktigaste är att mynningen hamnar rätt, max 5 mm från botten, på lägsta stället i tanken. En viktig sak jag glömde är att få fastsättningsöron på tanken så den sitter rejält fast, kommer en hundrakilostank lös så kan stora skador uppstå! Var sen oxo noga med att INTE låta tanken ligga dikt an mot botten i båten utan några gummiremsor emellan, då kan skavsår uppstå då glasfibertoppar gnager sig igenom plåten med läckage som följd. Du gjorde ett bra val som ville ha rostfritt och inte aluminium! Jag såg en gång en båt som hade al-tank som var läck, det stod 15 cm bensin på durken! Ingen trevlig upplevelse, rena turen att inte allt flög i luften. Senast ändrad av HenrikGbg | 16 februari 2008 | 18:58 Senast ändrad av HenrikGbg | 16 februari 2008 | 19:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 16 Februari , 2008 Hallå där!!!! Bara en fråga. Ni pratar hela tiden om rostfritt, är det så efter vad jag har hört så skall man ha rostfritt syrafast, eller har jag fel? //janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Februari , 2008 Inte HELT nödvändigt men syrafast har ju längre hållbarhet men är rätt mycket dyrare. Det beror ju oxo på var man har båten, -i saltvatten eller sötvatten, det är den salta luften som är frätande, och om tanken ligger på något absorberande mkaterial så blir det gärna frätskador där, -ÄVEN på syrafast! fast inte lika snabbt som på icke syrafast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mcbnb 0 Postad 26 April , 2008 Hej, Jag har en rostfri tank där det finns jordanslutning mellan tank och tanklock, men inte mellan tank och motor. Jag hittar ingen naturligt ställe att fästa en jordkabel i tanken som jag sedan drar till motorn (B20). Har någon ngt bra tips hur man fästa jordkabel i tanken? Kan man löda fast den? mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 April , 2008 varför kan du inte fästa jordkabeln i samma punkt som den du redan har mellan tanklock och tank. Den kabeln är ju fäst i tanken antagligen i en skruv eller ett litet öra . Alternativt drar du en slangklämma runt ett rör på tanken (nedanför slangen) och klämmer in en kabel mellan rör och slangklämma. Per Senast ändrad av oceanis | 27 april 2008 | 11:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 27 April , 2008 Fäst kabeln i luftröret med en slangklämma, det är enklaste metoden. Alternativet är att använda en av skruvarna till tankmätaren, om det är en som har kontakt med godset i tanken och inte sitter i en plastring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2008 Ett bra sätt att få iväg skräpet innan det blir bottensats! Nu är det inte diesel men där borde det vara ännu viktigare med vattnet som då hamnar i vattenavskiljaren istället för att ligga kvar och bli slemproppar. Slempropparna är ett effektivt sätt att täppa för bränsleröret från tanken. Bäst vore med tankutlopp direkt nedåt vid lägsta punkten. Men ofta går det inte av andra skäl. Tanken ligger mot skrovbotten t.ex. Hade jag haft utloppsrör på lägsta punkt hade jag sannolikt sluppit två soppastopp i somras med två olika båtar. Slempropp från dieseltanken i båda! Skiten ska genast iväg till grovfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 27 April , 2008 Om du ändå ska bygga en ny tank så försök att sätta dit något i röret som stoppar bränsletjuvar.... / Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 10 Maj , 2008 Nu har jag äntligen fått ner den nya tanken i båten , efter vissa kapningar i båten så är den där iaf men nu till nästa fråga, jag köpte även en ny däcksförskruvning för påfyllningen, i den sitter det en vire med fjäder på , är den endast till för att hålla tanklocket kvar så man inte dräller ner det i vattnet? alltså , viren sitter mellan locket och själva förskruvningen. sen så fanns det ingen given plats för att ansluta jordfläta uppe vid däcksförskruvningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser