Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
FireWolf

Vad bestämmer Marchfart?

Rekommendera Poster

När man skriver vad marchfarten är på en båt, vad är det då man utgår ifrån? Är det lägsta bränsleförbrukning per sjömil eller något liknande?

 

Senast ändrad av FireWolf | 15 februari 2008 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika motorer har ett rekomenderat varvtal , som på min V8 bör man ligga mellan 3000-3500 på varavräknaren .

 motorn mår bra i dom varvtalen , sen får man fundera på hur båten uppförsig  !

Även båten har ''sitt liv'' .. så hur min tankar är om detta fenomen marshfart

är en kombi av motorvarv och båtuppförande .

 

Jag skiter fullständigt i om båten drar si eller så L /nm , så tänker jag !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Konstigt att du skiter i hur mycket din planade båt drar då detta brukar förknippas med marchfart. Marchfart trodde jag va när båten/pråmen/kanoten o.s.v förbrukar minst energi/sträcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt ? ... ja ,kanske de. 

JAG tycker ändå att ''när båten känns bra'' är en mer betydande faktor för mig .

 Rätt eller fel ?? .. så resonerar jag !

post-11345-1394235344,1066_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo .. motorvarvet och båtens uppträdande  i en behaglig kombination !

 

Så enkelt menade jag , ingen vetenskap på hög nivå utan bara en känsla !

 

OK ? ..eller

post-11345-1394235344,1252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med marchfart menas att det är den fart då båten ger dig sin optimala prestanda = Mest fart för minsta förbrukning.

 

Om du berättar lite vad du har för båt/motortyp/prop/vikt så kan någon här säkert ge dig en hint om var just din marchfart ligger.

 

Som någon nämmde tidigare så ligger många båtar i march runt 3-3.500 varv per min. Det finns formler för hur man räknar ut marchen och det kan en seriös handlare eller mek enkelt förklara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det inte så att marchfarten är 75 procent av max motorvarv och att båten då får sin hastighet efter rådande sjö?

 

/ Christophe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att ordet marsh är var och ens egen uppfattning om ''lagomfart'' ..

 

(Lite som att lunka i 100km /timmen på en vanlig 90 väg .. )

 

Och detta med att hitta  ören hit eller dit på soppaförbrukning , är bara bonus !

 

 

post-11345-1394235350,3962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marchfarten eller rekomenderat varval vid marschning borde det heta,marchvarvet är vad fabrikanten rekomenderar med åtanke på förbrukning fart osv.

Om man använder sig av en mätare så ser man hur fel man ofta har.

Ofta tycker man att en båt som gör ca:35knop ligger kanon på 3000 varv mellan 20-24 knop på march, men tittar man på ex förbrukningnen så kan det vara så att per distans så drar den mer en 1 liter mer en om man legat på 3800 varv och gjort 27-28knopper distans.

 

Det är värt att installera en förbrukningsmätare det kostar runt 1500:- för mätaren och det kan göra att många kan åka mer och längre med sin plånbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja håller med dig, hade en förbrukningsmätare på in gammla 7.4 L V8.  Har färdator och flödesmätare på dagens 4.2 L diesel. Merc/cummin

 

Man hittar snabbt optimala varvtal. Men det är alltid bra att veta hur man ska göra om man inte har dessa hjälpmedel.

 

Själv varvar jag 3.200 och drar 47 L timmen och det verkar vara optimalt. Spegel på sjön och båten är normalt lastad så kan man få upp farten 1 eller 1.2 knop för samma liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ta udde ur denna diskussion så kan man fråga , hur många har installerat en flödesmätare ???

 

har man ingen så vet man inget om just dl/nm hit eller dit utan man har kanske en aning

 om förbrukningen !

 

Därför är en känsla om motorvarv och båten uppträdande en lämplig kombination !

Så får förbrukning vara där efter .

Vill man veta vart dl tar vägen så måste man köpa en del teknisk apparatur .

 

-TJAAAATAAA!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är lite roligt att veta när man kör som snålast.

Exempel:

Jag har numera en bränsleflödesmätare men innan jag hade det kunde jag svära på att båten måste gå snålast vid ca 20 knop.

Men sen när jag hade bränsleflödesmätare så visade det sig att mest ekonimiska fart var 25 knop. Det hade jag nog aldrig kunnat förstå genom att bara lyssan på motorvarv å så.

En annan sidoeffekt av bränsleflödesmätaren är att jag vet på litern när hur mycket bränsle jag har kvar i tanken.

Men som alla elektriska/mekanska prylar kan den gå sönder förstås, men så länge den funkar är det en jäkligt bra manick.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man titta på bränsleeffektivitet skulle man välja ett varvtalsområde där motorm ger högsta vridmomentet. Sedan beror det ju på båten också. Men förbrukningskurva har sin minimum vid högsta vridmomnetet.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ungefär samma efrenheter som tidigare sagda. Man trodde man hade bra koll på varv men med flödesmätare blev det bättre. Mycket bättre. Jag sparade massa soppa första sässongen med mätaren.  Visst de visar kanske inte 100% korrekt men % räknat så ser man skillnaden mellan varven mycket bra. Jag kör mellan 200-400 maskintimmar per sässong och den sässongen jag lyfte i flödesmätare fick jag en förbättring med 3% det är rätt mycket. utslaget på hela sässongen.

 

 

Eftersom bränsleförbrukning och miljö hänger sammmam så tycker jag det är högaktuellt med så mycket kontroll som möjligt. Kanske därför fler och fler fabrikat leverara både inonom och utombordare med  flödesmätare och färdatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som skriver i den här tråden är såklart inte dummare än att vi förstår att man kan googla och söka wikipedia. Men om du tror på allt du läser dig till där så blir npog din verklighetsuppfattning väldigt skev jämmfört med de som vill integrera med andra människor för att skapa erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Även på wikipedia så verkar det lite luddigt med vad det egentligen är!

Det verkar som att man kan bestämma marchfarten själv utifrån vad man tycker är viktigast, bränsleförbrukning, hastighet, underhåll m.m.

 

 

 

Senast ändrad av FireWolf | 01 mars 2008 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta reda på den exakta ( formeln ) för det finns det en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...