FireWolf 0 Postad 15 Februari , 2008 När man skriver vad marchfarten är på en båt, vad är det då man utgår ifrån? Är det lägsta bränsleförbrukning per sjömil eller något liknande? Senast ändrad av FireWolf | 15 februari 2008 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 15 Februari , 2008 Tjena, Finns massor skrivet här på forumet om detta, bara att använda sökfunktionen! Ett exempel : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=179875 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Februari , 2008 Olika motorer har ett rekomenderat varvtal , som på min V8 bör man ligga mellan 3000-3500 på varavräknaren . motorn mår bra i dom varvtalen , sen får man fundera på hur båten uppförsig ! Även båten har ''sitt liv'' .. så hur min tankar är om detta fenomen marshfart är en kombi av motorvarv och båtuppförande . Jag skiter fullständigt i om båten drar si eller så L /nm , så tänker jag ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 15 Februari , 2008 Tjena, Konstigt att du skiter i hur mycket din planade båt drar då detta brukar förknippas med marchfart. Marchfart trodde jag va när båten/pråmen/kanoten o.s.v förbrukar minst energi/sträcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Februari , 2008 Konstigt ? ... ja ,kanske de. JAG tycker ändå att ''när båten känns bra'' är en mer betydande faktor för mig . Rätt eller fel ?? .. så resonerar jag ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 15 Februari , 2008 Aha, men skrev du inte en kombi av.........? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Februari , 2008 Jo .. motorvarvet och båtens uppträdande i en behaglig kombination ! Så enkelt menade jag , ingen vetenskap på hög nivå utan bara en känsla ! OK ? ..eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 16 Februari , 2008 tack för svaren...de var lite blandade men får ta och kolla på länken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 16 Februari , 2008 Med marchfart menas att det är den fart då båten ger dig sin optimala prestanda = Mest fart för minsta förbrukning. Om du berättar lite vad du har för båt/motortyp/prop/vikt så kan någon här säkert ge dig en hint om var just din marchfart ligger. Som någon nämmde tidigare så ligger många båtar i march runt 3-3.500 varv per min. Det finns formler för hur man räknar ut marchen och det kan en seriös handlare eller mek enkelt förklara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 16 Februari , 2008 Är det inte så att marchfarten är 75 procent av max motorvarv och att båten då får sin hastighet efter rådande sjö? / Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Februari , 2008 Jag tror att ordet marsh är var och ens egen uppfattning om ''lagomfart'' .. (Lite som att lunka i 100km /timmen på en vanlig 90 väg .. ) Och detta med att hitta ören hit eller dit på soppaförbrukning , är bara bonus ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 17 Februari , 2008 Marchfarten eller rekomenderat varval vid marschning borde det heta,marchvarvet är vad fabrikanten rekomenderar med åtanke på förbrukning fart osv. Om man använder sig av en mätare så ser man hur fel man ofta har. Ofta tycker man att en båt som gör ca:35knop ligger kanon på 3000 varv mellan 20-24 knop på march, men tittar man på ex förbrukningnen så kan det vara så att per distans så drar den mer en 1 liter mer en om man legat på 3800 varv och gjort 27-28knopper distans. Det är värt att installera en förbrukningsmätare det kostar runt 1500:- för mätaren och det kan göra att många kan åka mer och längre med sin plånbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 17 Februari , 2008 Ja håller med dig, hade en förbrukningsmätare på in gammla 7.4 L V8. Har färdator och flödesmätare på dagens 4.2 L diesel. Merc/cummin Man hittar snabbt optimala varvtal. Men det är alltid bra att veta hur man ska göra om man inte har dessa hjälpmedel. Själv varvar jag 3.200 och drar 47 L timmen och det verkar vara optimalt. Spegel på sjön och båten är normalt lastad så kan man få upp farten 1 eller 1.2 knop för samma liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 17 Februari , 2008 Att det ska vara så svårt. Wiki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Februari , 2008 För att ta udde ur denna diskussion så kan man fråga , hur många har installerat en flödesmätare ??? har man ingen så vet man inget om just dl/nm hit eller dit utan man har kanske en aning om förbrukningen ! Därför är en känsla om motorvarv och båten uppträdande en lämplig kombination ! Så får förbrukning vara där efter . Vill man veta vart dl tar vägen så måste man köpa en del teknisk apparatur . -TJAAAATAAA!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2008 Men det är lite roligt att veta när man kör som snålast. Exempel: Jag har numera en bränsleflödesmätare men innan jag hade det kunde jag svära på att båten måste gå snålast vid ca 20 knop. Men sen när jag hade bränsleflödesmätare så visade det sig att mest ekonimiska fart var 25 knop. Det hade jag nog aldrig kunnat förstå genom att bara lyssan på motorvarv å så. En annan sidoeffekt av bränsleflödesmätaren är att jag vet på litern när hur mycket bränsle jag har kvar i tanken. Men som alla elektriska/mekanska prylar kan den gå sönder förstås, men så länge den funkar är det en jäkligt bra manick. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 18 Februari , 2008 Om man titta på bränsleeffektivitet skulle man välja ett varvtalsområde där motorm ger högsta vridmomentet. Sedan beror det ju på båten också. Men förbrukningskurva har sin minimum vid högsta vridmomnetet. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 18 Februari , 2008 Jag har ungefär samma efrenheter som tidigare sagda. Man trodde man hade bra koll på varv men med flödesmätare blev det bättre. Mycket bättre. Jag sparade massa soppa första sässongen med mätaren. Visst de visar kanske inte 100% korrekt men % räknat så ser man skillnaden mellan varven mycket bra. Jag kör mellan 200-400 maskintimmar per sässong och den sässongen jag lyfte i flödesmätare fick jag en förbättring med 3% det är rätt mycket. utslaget på hela sässongen. Eftersom bränsleförbrukning och miljö hänger sammmam så tycker jag det är högaktuellt med så mycket kontroll som möjligt. Kanske därför fler och fler fabrikat leverara både inonom och utombordare med flödesmätare och färdatorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 18 Februari , 2008 Vi som skriver i den här tråden är såklart inte dummare än att vi förstår att man kan googla och söka wikipedia. Men om du tror på allt du läser dig till där så blir npog din verklighetsuppfattning väldigt skev jämmfört med de som vill integrera med andra människor för att skapa erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 1 Mars , 2008 Även på wikipedia så verkar det lite luddigt med vad det egentligen är! Det verkar som att man kan bestämma marchfarten själv utifrån vad man tycker är viktigast, bränsleförbrukning, hastighet, underhåll m.m. Senast ändrad av FireWolf | 01 mars 2008 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 3 Mars , 2008 Jag ska ta reda på den exakta ( formeln ) för det finns det en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser