Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
stortriss_hej

Varför bygger man inte en uppföljare till Stortriss mK II?

Rekommendera Poster

Jag har funderat på varför man inte har sattsat på att ta fram en nyare modell av stortrissen som då byggs på löpande band till billiga priser. En billig, lättsköt, lättseglad och perfekt ungdomsbåt. Eller finns detta redan?

 

Stortrissen byggdes väl i 2500 ex? Då sålde den ju Jävligt bra. Denna båt är ju även populär i Danmark. Så kunnde man bara ta fram en liknande segelbåt till ett bra pris, så skulle denna nog kunna sälja i lika många ex i norden tror jag.

 

Vad tror ni om detta? Har jag rätt eller fel? Är det möjligt att ta fram en billig, populär och lätsseglad båt i detta nu?

 

Skriv vad ni tycker, är tacksam för DIN åsikt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens situation så är en stortriss för liten. I varje fall för de som köper nytt.

Dock så finns det självklart folk som köper små båtar också men det är inget större segment, de flesta som köper nya små båtar köper snabba tävlingsbåtar.

De flesta etablerade båtproducenternas båtserier börjar ju från ca 30 fot och ökar stadigt.

 

Billiga nya båtmärken känns det som att det poppar upp varje dag. Om man kollar så kommer ju bla polska båtar med stormsteg framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de fasta kostnaderna för båtägandet har blivit så höga att om man har råd att betala dem, så har man även råd med en lite större båt än en stortriss, om det ändå handlar om nya båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nybyggd Stortriss skulle kosta minst 200.000, troligen mer.

En begagnad kan du få för 8.000. De står på land överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just här ligger problemet. Det är för stor skillnad mellan beg och ny. Varför det är så billigt med den begagnade stortrissen är dessutom som många säger - den är för liten. De som vill ha liten båt har troligen redan en. Småbåtsmarknaden är mättad när det gäller segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..bara en undran , finns det kunder till en StorTriss  år 2008 .

 

Jag tror att den har gjort sitt , finns massor av utveckling sedan den tillverkades !!

 

 

JCC

post-11345-1394235350,2566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller mer alla! båten är för liten och jag tror heller inte att båten skulle sälja bra! Jag har hittat en båt som är jämförbar med stortrissen fast i nyskick. Fabola Campus (6.6) men den är rätt dyr för att vara så liten, seglings klar kostar den (127.000 kr).

 

Men tanken på att ta fram en ny och modern Stortriss är ändå intressant även om den inte skulle sälja bra.

 

Du som skrev att det börjar komma nya polska båtar på marknanden skulle du vilja vara snäll och skicka en länk men något märken är du snäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart.

här har du ett polskt båtmärke

http://www.delphiayachts.se/

 

finns fler, jag läste en artikel någonstans om polska varv men nu hittar jag den inte. Återkommer med den om jag hittar den.

 

edit

hittade ett till polskt båtmärke. kanske inte så kul för de flesta som vill ha segelbåt men kanske en blivande konkurent till MacGregor.

http://www.balux.se/

obs detta är den svenska återförsäljaren som även säljer MacGregor

 

Senast ändrad av Niclas_swe | 18 februari 2008 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den billiga stortrissen kostade 1979 endast 30.000:-, hur mycket pengar kan det tänkas vara idag? (Källa sailguide)

 

Jag skulle gissa att det motsvarar runt 200.000:- idag?

 

En intressant iaktagelse är att 1976 kostade Maxi 68:an 38.000:-. Så från slutet av 70-talet har stortrissen gått från 30.000 till 10.000, och Maxi 68:an är idag värd vad den kostade ny. Min teori är att stortrissen helt enkelt är för liten och därför har folk förlorat intresset för den och den har minskat i värde. Maxi 68:an är därimot användbar och har hållit sitt pris.

 

Jag rekommenderar starkt Stortrissen till alla nya seglare då jag anser att det är extremt mycket båt för 10.000 idag.

 

/Per

 

PS. som fotnot tjänade min mor 2000:- i månaden före skatt ~1976, som labbtekniker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

30 000 kr 1979 motsvarar idag 101 067 kr och inget annat. Din mammas månadslön var  9142,55 kr före skatt räknat i dagens värde.

 

38 000 kr 1976 motsvarar 173 708 kronor idag

 

Bara så att ni vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissen är en mycket bra båt för så lite pengar och skulle göra sig utmärkt i dagens marknad. Möjligen skulle man kunna göra den aningen större så att den passar lite större människor också. Priset och enkelheten skulle gjort segling tillgänglig för fler människor, det skulle breddat sporten och ökat intresset. Utan stortrissen skulle aldrig jag som student kunna vara båtägare och det hade varit väldigt ledsamt.
/Lisa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag började segla på gamla dar och efter en del botaniserande skaffade jag en Stortriss p. g. a. de förnuftiga råd jag fått och tack vare en lycklig omständighet. Som novis beträffande segling hade jag en del funderingar om segling och segelbåtar och skaffade en hel del teoretiska upplysningar i ämnet. Att Stortrissen är en mycket behändig och kapabel farkost fick jag ganska snart klart för mig och att man kan skaffa den för omkring 10 tusen kronor gör den helt outstanding som första segelbåt. Om man sedan skaffar nya segel i stället för de vanligtvis utseglade originalseglen, en kostnad på ca: 8 - 12 tusen kronor har man för runt 20 tusen kr en liten skuta som ger mycket seglingsglädje. Tack vare nya segel fungerar den som den är avsedd att göra och den av många upplevda irriterande lovgirigheten kan ganska enkelt balanseras genom en vettig segelföring och skotning. Eftersom jag seglar ensam fungerar denna lilla båt även för lite längre seglatser och övernattningar om man anpassar kraven till omständigheterna. Jag har gjort en hel del förbättringar som underlättar segling och Stortrissen fungerar ypperligt för mina behov och jag kan bara rekommendera den till dem som för en ringa penning vill uppleva seglingens tjusning. Den kommer förmodligen aldrig att bli någon semesterbåt för familjen men det är heller inte avsikten.

Att Stortrissen inte är en modern båt förtar inte seglingskänslan eftersom de fysikaliska regler som ligger till grund för vinddrivna farkoster fortfarande är desamma. 

 

Att det i dagens läge inte kan byggas en Stortriss mk III till vettigt pris är väl helt klart men det vimlar av torrsatta Trissar på de flesta båtuppställningsplatser och marinor (och lador och bakgårdar) som borde ges en värdigare tillvaro. Jag kan bara uppmana ägarna till dessa att se till att de kommer ut på böljan i egen ellar någon annans regi. Eftersom det tillverkades drygt 2000 Stortrissar torde det finnas ganska många tillgängliga för dem som fått klart för sig vilken liten okomplicerad och kapabel nöjesmaskin det är. Ut och leta!!

 

Tack och lov sitter inte seglingens tjusning i antalet fot eller knop utan att man enbart med vindens hjälp kan ta sig dit man önskar, ett faktum som i dessa miljömedvetna (-hysteriska) tider borde appellera till betydligt flera båtåkare.

 

Hälsningar

Tjt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din jämförelse med Campus är utmärkt; konceptet är liknande. Jag har byggt om en hel del båtar och funderar på varför folk är så rädda för att ta fram vinkelslipen och plasta lite. Stortrissen har god bärighet i aktern varför endast fören behöver rätas ut. Vi har bland annat tagit fram en form för ett nytt förskepp till Maxi 77. Den fick 50 cm extra vattenlinje och ett väldigt modernt utseende.

Vidare är Stortrissen förhållandevis lätt byggd varför det säkert går att få fart på den. Naturligtvis skulle den må bra av mer segel.

Kölen är ett annat problem men också där är det lätt att modifiera p g a de ringa dimensionerna. Stortrissen är osänkbar varför man faktiskt skulle kunna riskera att kappsejsa om man vill minska lite. Ett förslag är att använda kölplattan som bas och låta en smidesverkstad svetsa på en meter av en sk körplåt; ta fram en bra NACA-profil på 40 cm och köra vinkelslip i två timmar. Den skulle väga knappt 100 kg.

Slutsatsen är att man kan få till en väldigt trevlig liten båt genom att lägga kSEK 20-30 på en Stortriss. Med ett inköpspris på kSEK 10 blir det väldigt mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....och en till. Eventuella upphovsrättsliga klavertramp för bilderna kan jag bara be om ursäkt för.

post-10002607-1394235460,0373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...