Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
SilverFox470

Sjösatte igår, idag kom isen...

Rekommendera Poster

Hej sjösatte igår min silver fox (aluminiumbåt), idag har det lagt sig ca 1 cm is, TYPISKT!

Något man skall tänka på när det gäller is runt båten?

Erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är inget proffs på båt i is men jag tar upp min styris ganska sent på hösten och då försöker jag se till så motorn ligger i sjön (=inte upp-tiltad) så den inte får isproppar.

En al-båt klarar nog isen alldeles utmärkt om man kan tåla lite skrapmärken i sidorna.

Simma lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Is runt båten ska man se upp med, speciellt isberg.

Se hur det gick för Titanic

/Roland\Surprised\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som föregående sa, om du har växelhuset ovanför vattenlinjen och det har läckt in fukt e.x. så fryssprängshuset, det vet du säkert. Proppen i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du märkesbroder!

Jag som du tyckte också att våren var kommen och sjösatte samma dag, fint men en smula bistert i luften under premiärturen.

Dagen efter kom Kung Bore på besök och har mer eller mindre kamperat här de senaste veckorna, dock så drar han sig tillbaka nu så helgen blir nog bra.

Ett aluminiumskrov är tåligare en ett dito i glasfiberplast och några centimeter is tål det utan vidare. Om isen ligger en längre tid och vattenstånd och väder växlar får man räkna med repor längs islinjen, men några repor i ett aluskrov är ju å andra sidan inte hela världen, eller hur. Hur som helst så tror jag att du kan sova lugnt så här års och det blir sannolikt ingen synlig påverkan alls.

Vettiga tips om motorn har du redan fått.

post-10001285-1394235405,3036_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, ja vintern har ju kommit tillbaka ordentligt sista veckan med decimetervis med snö och is här på V-kusten. Men imorgon skall det vända så då blir det en tur på havet. Kanske första riktiga vårturen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åker båt året runt för att komma till fastlandet och har alltid bestraffat min båt med att till slut låta den frysa fast. Alltid med propellern i. Jag har aldrig haft några problem med skrovet (aluskrov), oavsett istjocklek. En gång på tio år har isen tryckt till riggen under islossning. I övrigt har allt funkat, trots min elaka behandling. 

Den tunna, eventuella, vårisen liksom första höstisen är utmärkt för att skrapa ren båten på undersidan :-) Det är bara själva propellern som inte är lika förtjust i is.

Som svar på din fråga; oavsett vilken typ av båt du har kan du (i princip) vara lugn så länge isen inte är tjockare än att du kan gå på den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...