spl_sava 0 Postad 15 Februari , 2008 tjena har lite funderingar på det här med att ha skarndäck eller inte,, ska snart köpa en ny DC ,, men många har ju inga skarn däck,, min fråga är om detta är besvärligt eller inte vid tillägning,, jag tycker det känns svårt om man skulle va själv och behöva hoppa ut genom trappan fram hela tiden, plus att då öppnar man ju kapell å dörr så det regnar in,, bara lite tips kanske SAVA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 16 Februari , 2008 Skarndäck är ett skänk från ovan! Jag använder bara skylighten när jag skall stuva,kapellet är stängt (smidigare att fälla inifrån), eller när man är i ruffen och skall upp på fördäck. I övriga fall använder jag skarndäcket då man för det första inte skitar ned alla dynor, det är smidigare än att hoppa upp och ner genom en liten lucka samt att det går snabbare att komma föröver/akterut med öppet kapell. Det du vinner på att inte ha något skarndäck är att du får mer utrymme inuti båten. Om du borde prioritera skarndäck högt eller ej beror helt på hur och var du använder båten. Går du ofta i t.ex. naturhamn själv så är nog ett skarndäck att föredra. Har du däremot lite folk ombord kanske det inte är av samma vikt då det finns mer tid att spela på. Själv är jag inte villig att ge upp skarndäck för att få mer utrymme i båten men ibland får man kompromissa. Lycka till! //Johannes *Edit: Kolla min bild, ett hemmabyggt skarndäck som funkar kanon. Senast ändrad av TenZer | 16 februari 2008 | 01:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 16 Februari , 2008 tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 16 Februari , 2008 Hej Skarndäcket tar ju en del invändigt utrymme, är båten du ska köpa tillräckligt stor spelar det ju ingen roll. Är det en lite mindre båt är det nog bättre utan skarndäck. Tips är att båten ska ha en inbyggd trappa för att komma upp på däcket. Hade själv en utan trappa tidigare och det var klart besvärligt att ta sig upp på däck, köpte en ihopfällbar stege men det var ändå jobbigt och meckigt. Lycka till Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 16 Februari , 2008 Har aldrig haft skarndäck - men med en bra trappa och vettigt kapell så upplever jag inte några problem. Det lilla vatten som kommer in vid regn upplever jag inte som nåt problem. Med en större båt så skulle jag nog vilja ha möjligheten att gå på sidan av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Februari , 2008 Hej, Hade en Hard Top förr och på den var det skarndäck och visst var det smidigt att kunna gå på sidorna om hard topen. Men så fanns ju räcken på taket att hålla sig i också vilket inte lär finnas på en Daycruiser. Har idag sen 5 år tillbaka en Yamarin 5820/58 BR, bowrider (daycruiser fast med sittplatser framför rutan istället för däck och krypin) och den har inga skarndäck. Som nämnts är fördelen att utrymmet blir större inne i båtendå bredden kan ökas inne i båten. Jag har då aldrig saknat skarndäck på min relativt lilla båt (5,73 x 2.20 m) men jag har förstås utrymmet framför vindrutan att snabbt springa fram till och dona med förtöjningslina osv. Men jag kan förställa mig att om man har en bra trapp upp till fördäck på en daycriser går det lika snabbt att nå fören när man skall intill brygga. En daycruiser upp till 7-7,5 meter utan skarndäck kan inte innebära några problem förutsatt att trappan upp till fördäck är bred och smidig att ta sig uppför. Exempel på bra trappa är t ex Yamarin 59DC, 64 DC. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 16 Februari , 2008 Hej Har heller aldrig saknat skarndäck om vi snackar DC. De morderna har oftast som Patrik säger en smidig trappa att ta sig från och till fördäck (backen) resten når du ju från durkytan inne i båten. Problemet med skarndäck på lite mordernare båtar är att de oftast är smala, lite som att gå på lina. Faktum är att jag tycker man tar sig snabbare, bättre och säkrare till fören på en DC med trappa än på en båt med skarndäck (erfarenhet av Jofa 555 och Albin 25) Sedan fattar jag inte vad du menar med att öppna upp och få in regnvatten, hur skulle du kunna komma ut på ett skarndäck utan att öppna ett kapell isåfall. Senast ändrad av bellaragazza | 16 februari 2008 | 10:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 16 Februari , 2008 Skarndäck är bra om de är breda typ Jeanneau 805 Leader annars tycker jag att de äter mer än de gör nytta. Viktigare tycker jag det är med dörr ut till badbryggan och en fast trappa ut till fören. //PA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 16 Februari , 2008 Lennart (bigl) en fråga? Byggde du en fast stege själv? Har precis samma planer som du. Har monterat en däckslucka i vinter. Jag lägger relativt ofta till ensam och då behövs luckan för att snabbt kliva fram i fören. Har aldrig haft en båt utan skarndäck. Ska man vara utan så tror jag att båten måste vara väldigt enkel att ta sig ut föröver, många nyare båtar har ju förnämliga lösningar på det. Anders Senast ändrad av Briggen | 16 februari 2008 | 13:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Februari , 2008 Klart det ska vara skarndäck mitt är breddat och det ger ju det mulliga utseendet på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 16 Februari , 2008 Hej Jag köpte en kort hopfällbar målarstege med 3 el 4 steg, du vet en sån där som blir som ett uppochnervänt V när man fäller ut den. den stod stadigt och fungerade ok. lite jobbigt bara att plocka upp och stuva ner den när den ej användes. Utan den var det besvärligt att ta sig i och ur båten framifrån. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Februari , 2008 På mina båtar (DC) så har jag haft skarndeck , kommar nog aldrig att köpa en båt UTAN !!! Wellcraft 210 SeaRay 220 ChrisCraft 210 Som jag ser det , finns bara fördelar . Om du vill så kan jag börja lista argumenten , men helst vill jag slippa det .hahaha Snyggare med är det också , titta på en Mariha Dc så tyckar jag att det ser bulligare ut utan skarndeck . Smaksak givetvis ! -nyttan är för stor för att vara utan !!!! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Februari , 2008 ..antingen så öppnar man taket på kapellet för att komma ut genom framrutan, eller öppnar SIDAN på kapellet och går ut den vägen .Då behöver man skarndeck !!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 16 Februari , 2008 skarn däck SKA det va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 16 Februari , 2008 När vi köpte vår Fjord så var det jag reagerade på först att det var bra bresa skarndäck mot vår förra. Skulle aldrig köpa en båt utan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Februari , 2008 I Svenska Adademins ordlista finns ordet skarndäck. Jag tror nog det funkar med båda varianterna. Det viktiga är att man fattar vad som menas. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 18 Februari , 2008 Ja Då är vi alltså överens Jocke. Man behöver öppna kapellet för att komma ut och då kan det regna in. Skönt att veta att du inte kan ta dig ut på skarndäck på nåt annat sätt. Hade varit mysko isåfall. Eller så fattar du inte vad jag menade. Grejen var ju att komma ut ur en DC utan att det regnade in?? Jag kommer hur som helst ALDRIG KÖPA EN BÅT MED SKARNDÄCK....ALDRIG!!!!!!!!!!!! Jag HATAR skarndäck..för jag blev skrämd av ett sådant som barn..LOL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 18 Februari , 2008 jaja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser