marbleman 0 Postad 14 Februari , 2008 Hej!Jaha, om nåra månader är det sjösättning. Det är ju tamef-n otroligt att vissa ska vårrusta på rampen, alltså koppla i batterier, lägga i dynor, kasta förra årets soppåse på backen, ååh, rutorna behöver ju putsas osv.. Se till att båten är klar för sjösättning när det är dags!! Jag har båten på trailer och sjösätter året om så det blir några gånger man får köa i onödan på våren när man använder en populär ramp typ kananrampen i hässelby, Stockholm. Sen borde ju berörda personer se till att de har en något båtvan person med sig som kan ta hand om båten medans bil och kärra ska parkeras på den avlägsna parkeringen istället för att någon står som ett fån med tampen i handen och urskulda sig med att jamen, jag kan inte köra båt. Det kan man ju även fundera på ur sjösäkerhetssynpunkt och vid sjukdomsfall på sjön. Nä, i med backen å puttra ut så att nästa kan sjösätta. Det är ju skrämmande å se hur okunniga vissa är, tex, fel trailer, fel dragbil, förstor båt osv. Bevittnade vid två tillfällen förra året hur folk totalhavererade sina trailers så illa vid upptagningen att färden fick lösas på annat sätt. Ta med nån som vet hur det ska gå till. Detta vänder sig till personer som känner sig träffade, övriga kanske ler lite igen kännande, vad vet jag... Skärpning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 14 Februari , 2008 Gäsp... Jag är förkyld och är det är också jobbigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buffy 0 Postad 15 Februari , 2008 he he ja det kan se rätt kul ut ibland. Stötte på en idiot förra året som anlände med sin nya båt och trailer. Istället för att vincha ner båten från trailen så lossnade han handsken från dragkullan.... Helt otroligt, ni skulle sett det. Va händer?? Hela paketet rullar ner i en jävla fart. Skulle gärna haft detta på film. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 15 Februari , 2008 Var det Alf_Von_Sil?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 16 Februari , 2008 hahaha. Sånt tiger man om i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Februari , 2008 Det kanske var Buffy själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 16 Februari , 2008 Hej Såg något fast tvärtom!! Jag skulle rulla ned min när jag såg att det stod ett äldre par (70 ) framför mig i kön. De skulle ta upp sin båt på kärran . Nu slog fördomen till, herregud en tant och farbror med stor båt (tror det var någon form av ARVOR) och en stor trailer detta kommer att ta tid och väntan blir lång. Jag vet att det låter fördomsfullt men när man är 70 rör man sig oftast inte som en Gazell. Hursomhelst gubben går ut på bryggan och tar ett vigt kliv rakt in i båten medans TANTEN backar bakåt med trailern i snabb och god fart...klockrent rakt ned på rampen. GUBBEN kör i aldeles lagom fart mot ramp och trailer samtidigt som TANTEN tar ett par steg ned med wiren och kopplar båten. GUBBEN kommer ur båten med två koppar kaffe och elvinschen gör jobbet. Säkert, rappt och proffsigt. På med två spännband och upp och iväg. Själv stod jag med fågelholksmun och darrade lite på manschetten när jag själv skulle backa ned båten. En del är nybörjare och några har haft båt i över 50 år. Så är det bara. Kul var det iallafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 16 Februari , 2008 När jag skulle lägga i min båt förra året så fick vi knappt av den från trailern. Det bakre gummihjulet är kasst så vi var tvugna att trycka hårt. Men i kom den tillslut! Senast ändrad av FireWolf | 16 februari 2008 | 12:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 16 Februari , 2008 stockholmsproblem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 16 Februari , 2008 Bonne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 16 Februari , 2008 Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste det där. Roligt skrivet och speciellt scenario. Jag kan bjuda på en rövare där jag själv spelar huvudrollen. När jag var 16 köpte jag och pappa (min) första båt. Den finns i min sjöbod, Crescent 535 DC. När jag under sommaren då jag fyllt 18 tagit upp den ur fryken för att utföra..hrm...vissa plastarbeten och var klar, var det dags att sjösätta. Glad backade jag in bilen på uppfarten och min kompis krokade i handsken. När han kom in i bilen frågade jag om han fick på handsken ordentligt, jajjemän, det var klart! Vi rullade ut från det lilla villaområdet och när svängt ut på 70 vägen kom backen som sluttade lite nedför. Vi hade solglasögon på och var mycket tuffa tyckte vi, Rutan nere på bilen och kromade armbogar. Plötsligt hördes ett litet dunk och jag kollade backspelgeln för att se hur båten hade det där bak. Till min förskräckelse upptäckte jag att jag inte längre hade någon nypolerad båt där bak. Ögonen var stora som fotbollar när hela ekipaget susade förbi oss på styrbodsidan rakt över i fel körfällt. Det känndes som en evigehet innan hela skiten rullade ut på det hyfsat plana gräset bredvid vägen och trailern borrde tjurigt ner sin med nosen. Inga skador på något eller någon. Idag är jag föredetta yrkesförare och har haft båt i 10 år. Jag är ordf på en båtklubb i sthlm. Varje vår, vid varje sjösättning hjälper jag medlemmar med sjösättning, ibland vill man sucka, men då tänker jag tillbaks på den där Juni dagen i värmland...Aaah. Det var tider... PS. Jo jag vet att det inte finns några grund i fryken, nej jag vill inte berätta vad som hände med skrovet D.S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 16 Februari , 2008 I min hemmahamn är det populärt att trollingfiska. Här proppar det igen ganska rejält framåt kvällningen när de flesta ska traila hem. Här händer det ofta att fisken dokumenteras med kameran just vid rampen innan båten tas upp. Detta tar en stund och är inte alls omtyckt av de som finns bakom som väntar på sin tur att traila upp båten. En del ska bära iland all tänkbar bråte innan båten tas upp. Nej, det är bättre att traila upp båten direkt och sedan kan man plocka ur grejer och plåta ev. fisk. Då går upptagningarna snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser