AudiRS6 0 Postad 14 Februari , 2008 Hej!Äger en ryds 550Gt med tillhörande Evinrude 115hk (II-takt), båda av årgång 92.I höstas då jag stoppade om båten och motorn hade jag det väldigt stressigt. När det gäller konserveringen av motorn hann jag byta Växelhusolja, konservering av motorn samt att sötvattensköra den. Jag bytte dock aldrig bränsle eller oljefilter. Bränslefiltret köptes nytt i Augusti men bör kanske bytas endå? Hursom, nu undrar jag, vad bör jag göra innan jag sötvattenstartar den för första gången uppe på land? Behöver jag byta filter? Behöver jag tänka på något mer? Mvh/Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 Februari , 2008 Du har gjort det som har störst betydelse och jag tror inte att det blir några problem att starta motorn i vår. Töm flottörhusen och pumpa gärna fram lite frisk bensin innan du stänger dräneringarna. Jag skulle glatt ha kört vidare ,med samma filter, De åldras inte och kan precis som stiften oftast användas flera år. Jag har ett förfilter/vattenavskiljare som tar det mesta av skiten. Om du tömde husen redan i höstas så är det bara att pumpa upp trycket och starta. Innan vintervilan brukar jag köra på 10 % inblandning från separat tank. Detta ger ca 12 % in i cylindrarna. Betydligt enklare an att försöka spruta konservering i 6 förgasarhål samtidigt. Den bensin som blir kvar späder jag till 2 % och starta på våren med denna tills jag hunnit konstatera att separatsmörjningen funkar. Allt detta görs med spolmuff inkopplad. Det som blir kvar kan man slå tanken så att man kan starta med någorlunda ny bensin våren därpå. Sen finns det en del annat att fixa också, t-.ex. trycka i fett i alla smörjniplar. Gör detta på hösten nästa gång. Senast ändrad av guestsson | 15 februari 2008 | 00:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 15 Februari , 2008 Du borde även fetta in propaxel, fräscha till stiften samt göra en snabb optisk översyn samt byta filtren.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 15 Februari , 2008 Följande fråga är om en inombordare: Har saltvattenkylning och använder då också spolmuff på land. Nu är motorn fylld met konserveringmedel som jag tänkte tömma först med dräneringsrör. Därför att jag inte vill att de spolas ut på parkeringen utanför. Om motorn då är tom på vatten och man startar så tar det en liten stund innan nytt vatten har hunnit komma fram. Skadar det? Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 15 Februari , 2008 Tack för svaren!Ska smörja nipplarna och proppelaxeln nästa höst, de lovar jag. Bör jag fetta in något av detta nu på våren?Nu ligger det till på så sätt med bensinen att den har lämnats orörd. Jag har inte tömt flottörhusen. Bör jag göra det nu innan jag startar och därefter pumpa fram ny bensin, eller är inte det ett krav?MVHMarcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 Februari , 2008 Så här tror jag Det korta svaret är: Nej, det skadar inte (motorn). Motorn (vid tomgång eller strax över) blir i normalfallet långt ifrån så varm att den behöver kylas över-huvud-taget förrän efter någon eller några minuter. Det viktiga i ditt fall är att : 1) se till att impellern fär vatten relativt fort, den klarar inte att köras torr särskilt länge. 2) ha koll på avgastemperaturen, har du som jag (i gamla snipan) gummislang och/eller plast-ljuddämpare i avgas-systemet så tål dom nog inte särskilt lång tid utan kylvatten i avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 16 Februari , 2008 Smörj med fettspruta i nipplarna och fett på propaxel innan du sjösätter. Rengör också offeranoderna. Bensinen behöver du inte göra något åt nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 16 Februari , 2008 De ska helt klart smörjas in då, tack så mkt!Offeranoderna, vad är det? Mvh/ Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser