Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
AudiRS6

Första starten efter vintervilan

Rekommendera Poster

Hej!
Äger en ryds 550Gt med tillhörande Evinrude 115hk (II-takt), båda av årgång 92.
I höstas då jag stoppade om båten och motorn hade jag det väldigt stressigt. När det gäller konserveringen av motorn hann jag byta Växelhusolja, konservering av motorn samt att sötvattensköra den. Jag bytte dock aldrig bränsle eller oljefilter. Bränslefiltret köptes nytt i Augusti men bör kanske bytas endå?

Hursom, nu undrar jag, vad bör jag göra innan jag sötvattenstartar den för första gången uppe på land? Behöver jag byta filter? Behöver jag tänka på något mer?
Mvh/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har gjort det som har störst betydelse och jag tror inte att det blir några problem att starta motorn i vår.

Töm flottörhusen och pumpa gärna fram lite frisk bensin innan du stänger dräneringarna. Jag skulle glatt ha kört vidare ,med samma filter, De åldras inte och kan precis som stiften oftast användas flera år. Jag har ett förfilter/vattenavskiljare som tar det mesta av skiten.

Om du tömde husen redan i höstas så är det bara att pumpa upp trycket och starta.

Innan vintervilan brukar jag köra på 10 % inblandning från separat tank. Detta ger ca 12 % in i cylindrarna.  Betydligt enklare an att försöka spruta konservering i 6 förgasarhål samtidigt. Den bensin som blir kvar späder jag till 2 % och starta på våren med denna tills jag hunnit konstatera att separatsmörjningen funkar. Allt detta görs med spolmuff inkopplad. Det som blir kvar kan man slå  tanken så att man kan starta med någorlunda ny bensin våren därpå.

Sen finns det en del annat att fixa också, t-.ex. trycka i fett i alla smörjniplar. Gör detta på hösten nästa gång.

Senast ändrad av guestsson | 15 februari 2008 | 00:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde även fetta in propaxel, fräscha till stiften samt göra en snabb optisk översyn samt byta filtren.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande fråga är om en inombordare: Har saltvattenkylning och använder då också spolmuff på land. Nu är motorn fylld met konserveringmedel som jag tänkte tömma först med dräneringsrör. Därför att jag inte vill att de spolas ut på parkeringen utanför. Om motorn då är tom på vatten och man startar så tar det en liten stund innan nytt vatten har hunnit komma fram. Skadar det?

Christophe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!
Ska smörja nipplarna och proppelaxeln nästa höst, de lovar jag. Bör jag fetta in något av detta nu på våren?
Nu ligger det till på så sätt med bensinen att den har lämnats orörd. Jag har inte tömt flottörhusen. Bör jag göra det nu innan jag startar och därefter pumpa fram ny bensin, eller är inte det ett krav?
MVH
Marcus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här tror jag \Undecided\

Det korta svaret är: Nej, det skadar inte (motorn).

Motorn (vid tomgång eller strax över) blir i normalfallet långt ifrån så varm att den behöver kylas över-huvud-taget förrän efter någon eller några minuter.

Det viktiga i ditt fall är att :

1) se till att impellern fär vatten relativt fort, den klarar inte att köras torr särskilt länge.

2) ha koll på avgastemperaturen, har du som jag (i gamla snipan) gummislang och/eller plast-ljuddämpare i avgas-systemet så tål dom nog inte särskilt lång tid utan kylvatten i avgaserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörj med fettspruta i nipplarna och fett på propaxel innan du sjösätter.

Rengör också offeranoderna.

Bensinen behöver du inte göra något åt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De ska helt klart smörjas in då, tack så mkt!
Offeranoderna, vad är det?

Mvh/ Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...