Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Uppblåsbar flytväst

Rekommendera Poster

Har börjat tröttna på min flytväst. Den är svart(=varm) och den har en tendens att bli väldans kort i ryggen(=obekväm). Har börjat snegla lite på en uppblåsbar flytväst. Testade en på båtmässan och tyckte det kändes rätt så trevligt. Har tidigare erfarenhet av Baltic så lär bli en sådan igen.

Satt och kikade i Seasea-katalogen och hittar iaf tre olika modeller.  Baltic Winner, Delta och Argus. Någon verkar ha grenrem, någon är tvåfärgad, nån automatblåsning och någon manuell. Fattar kort sagt inte riktigt skillnaden. Argus verkar ju vara värstingen!

Vilken väst rekommenderas?

Vad innebär sele?

Hur fungerar det med uppblåsningen, kan man platta ihop dem o montera en ny patron när det blåst sig?

Har de som det står automatisk uppblåsning på även manuell?

Senast ändrad av BMoon | 14 februari 2008 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen större erfarenhet av uppblåsbara, men är du ute efter något smidigt, kolla på bilden!

Jag som jolleseglare kan rekommendera en sådan väst starkt! (Har använd den i 7 år, för all sorts aktivitet på vattnet: Vattenskidor, båtkörning, segling o.s.v.)

post-10000859-1394235342,853_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå

Känner igen det där. Svettigt om ryggen på sommaren och ibland sticker den upp mot halsen när man sitter ner.

Jag önskade mig (och fick) en uppblåsbar i julklapp.

Jag valde en Baltic för att den satt skönt. Provade några andra märken också men för mig kändes Baltic bäst. Jag valde en utan ögla på framsidan (=sele?). Är säkert bra om man ska winchas upp i en segelbåt eller så men i vår motorbåt finns ingen winch så man måste upp via badbryggan.

Jag fick rådet att välja automat-uppblåsning. Manuell uppblåsning rekommenderades endast till fördäcksgastar eller liknande som jobbar med kraftigt överbrytande sjö.

Min har inte grenrem. När den blåser upp sig blir det en kraftig krage runt halsen som inte glider upp så lätt sa de i affären. Skönt att slippa tänkte jag!

När den har blåsts upp en gång måste man byta patron och sensor och det går utmärkt (enligt bruxen) att släppa ut luften och platta till den och få in den under skalet igen.

Baltic gick för något år sedan över från skal som var ihopsatt på sidorna med kardborre till dragkedjor. Det verkar mycket bättre men man kan ju undra hur det blir när patronen löser ut. Går dragkedjan att återförsluta sen? Ska gå enligt tillverkaren men det får man väl se.

Ser fram mot en sommar där jag kan välja att ha en luftigare flytväst på mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry palla inte läsa allt. Själv har jag bara erfarenhet av SOLASklassade västar (dvs dubbla kanaler, dubbla patroner samt andra extra säkerhetsåtgärder vilket bidrar till extra tyngd och storlek).

Grenrem bör du ha då västen sitter betydligt bättre och säkrare. På patronen sitter en (tror jag) kniv vilken klipper hål på patronen vid vattenkontakt, detta ressulterar i att västen blåses upp, det kan ibland strula så kolla om den går att blåsa upp manuellt (via snöre) samt genom att blåsa upp den för egen maskin. Patronen gängas bara ut efter aktivering, sedan viker du ihop västen och monterar en ny patron.

Det bässta är att du åker till Seasea och provar samt frågar dig fram, nu i mässtider kan det vara värt att vänta någon vecka på mässrabatterna ;)
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grenrem och ögla fram att fästa livsele i är ett måste oavsett vilken typ av väst man har.
Man kan ju bli överraskad av dåligt väder och behöva hålla sig ombord även om man måste ut ur hytten och jobba om något krånglar.
Med ögla och grenrem kan man bli ombordwinchad av en snäll segelbåt som plockar upp en om man ramlat överbord också även om man är vis sämre medvetande.

Vi har vanliga Baltic-seglarvästar för den vet man att den fungerar. En uppblåsbar kan man inte lita till 100% på.  Dessutom kan man klä av och på sig värmeplagg ovanpå västen om vädret växlar. Har man en uppblåsbar måste man ta av den om man ska sätta på sig mer kläder för den måste alltid vara ytterst.
Det finns fall där man har satt på sig jackan utanp västen som blåsts upp och nästan orsakat kvävning då den inte fått plats att utvidgas utåt vid jackkragen.
Läskigt tycker jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kör själv med en Baltic upplåsbar som har automatisk uppblåsning samt manuell.

Är kanon nöjd, då jag upplever den som mkt smidig.

(Har den även utanpå fiskeoverallen när det är riktigt kallt i vattnet)

//Iggy

\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns också ett engelskt fabrikat, ett av de största i Europa, Crewsaver, som har en automatisk räddningsväst, med både grenband (dubbla) och ögla att fästa lina i. Den västen är automatisk, manuell samt uppblåsbar med mun. Den blev av tidningen Parktiskt Båtägare 2006/6 bäst i test. Är också någon 100-lapp billigare än Baltic.

Senast ändrad av asphen | 15 februari 2008 | 14:17

post-6714-1394235343,7615_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat några olika uppblåsbara västar men aldrig köpt någon eftersom jag tycker flertalet hänger på nacken. Vet från andra plagg att det brukar leda till huvudvärk. Så om någon har positiva erfarenheter från en modell som är konstruerad så den inte belastar nacken är jag intresserad.

Senast ändrad av Dea_F23 | 15 februari 2008 | 18:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag använt en tung SOLASväst vilken låg emot nacken. Visserligen använde jag den aldrig mer än 2h åt gången samt med seglarjacka utan att uppleva det allt för påfrestande för nacken.

Det där med att uppblåsbara västar är läskiga vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om... Att ta av sig västen om man skulle vilja ta på sig en jacka är inte på något sätt tidsödande eller jobbigt då de är smidiga att hantera (i vart fall i jämförelse mot vanlig räddnings eller seglarväst). Om man förutsätter att västen nu löser ut som den skall samt är påsatt på riktigt sätt, så vill jag nog snarare påstå att de är säkrare/bättre än en seglarväst. En uppblåsningsbar väst har nackkrage vilket vänder personen åt rätt håll vilket inte en seglarväst gör. Det finns självklart för och nackdelar med allting men uppblåsningsbara västar är inte så tokiga som många verkar tro...
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog bli en uppblåsbar. Kollade som sagt var in dem på båtmässan i Gbg och får la se om jag hittar några bra priser på mässan i Sthlm sen.
Har läst lite gällande att de inte har blåst upp sig, verkar bero på bristande underhåll. Att patronen laddat ur sig på ett eller annat sätt. De verkar ju dock ha någon indikator som hjälper en hålla koll på det.

Annars är ju största fördelen som får mig intresserad för dem att de blir smidigare än en vanlig väst. Tycker ofta flytvästen glider upp på ryggen och även känns otymplig och ivägen när man sätter sig ner ibland. De med sele verkar ha två band bak i ryggen samt metalspänne ifram så blir ju lite stabilare också. Men ska som sagt prova ut och se om man hittar några lite bättre priser när det blir dags för nästa mässa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måsen!! med stora frigolitblock och jättekrage, visselpipa, brandgul.

Det skall man ha om man inte vill drunkna.\Innocent\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baltic winner zip har fleze i kragen. Vilket gör det bekvämare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har använt Baltic Winner Auto i 2 säsonger. Är underbart skönt att ha öppen rygg. Svalt och smidigt. Har fleece insidan kragen. Har aldrig upplevt att den är tung eller skaver, sitter tvärtom väldigt bra oavsett om man bara har t-shirt eller tröja/jacka. Köpte modellen med inbyggd sele trots att jag har motorbåt (förknippar väl sele mer med segling) för att jag tyckte den satt skönare. Kostade 790kr - inget jag ångrar.

Den motsvaras väl idag av Baltic Winner ZIP. 

http://www.baltic.se/product.asp?prod_id=2&lang=se

//Ulf

Senast ändrad av ulfa | 17 februari 2008 | 21:54

post-2742-1394235351,5751_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt RIVÖ Pro 150 N i 5 år. Den har sele och fleecekrage.

Ganska bekväm. Men finns nog bättre saker idag.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört någon om salttablett som ska påverka utlösnings känsligheten? Stämmer detta? kan man isf välja olika tålighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde inte sagt det bättre själv. Fast har winner zip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vanligst förekommande uppblåsningsmekanismen i Sverige, United moulders, har inte salttablett. De använder en sensor som består av av cellulosa/papper. Naturligtvis är den känslig för förvaring i fuktiga utrymmen och delvis för när man blir översköljd av överbrytande sjö. Jag tror att de flesta andra också använder cellulosa i någon form, det där med salttabletter är mest en myt.
Generellt kan man inte välja tålighet / känslighet på sin väst. Däremot så finns det olika uppblåsningsmekanismer som i sig har olika för- och nackdelar. 
En tålig variant är den som tillverkas av CM Hammar, där sitter det en liten ventil som inte släpper in vatten till utlösaren förrän västen har kommit några centimeter under vattenytan.

Nackdelen med Hammar-mekanismen är att den är betydligt dyrare i inköp och återladdning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att ta på dej en sjöställsjacka mitt under en pågågende kappsegling pga att det börjar att ösregna? Då gör det lite skillnad har jag märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra arg argument om diverse märke/modeller.

Men är det någon som har testat sin uppblåsta flytväst, med att helt enkelt hoppat i vattnet för att se om den funkar??

Skulle va kul att höra era åsikter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provbadat med min gamla slitna Baltic Winner 150.
Man kommer ungefär lika djupt under ytan som när man hoppar i med en väst med fast flytmedel. När flytlungan väl är uppblåst är den stenhård. Det kan även vara lite irriterande med slangen till den manuella uppblåsningen, den hamnar ganska nära ansiktet.
I sjögång kan jag tänka mig att det är lite besvärligt att simma till en badstege och klättra upp, ett tips är att tappa ur hälften av luften ur västen så blir den lite smidigare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet hur CREWSAVER 150 N AUTOMATIC är? Jag kan köpa en sådan till ett bra pris genom båtklubben men den ser inte alls bekväm ut i nacken. Någon som provat en sådan?

post-22587-1394235397,2177_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...