bjorn_o 0 Postad 14 Februari , 2008 Nån som vet vad det kostar att installera DEFA Tracking? Eller kanske något annat söksystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 14 Februari , 2008 Kolla här http://www.sodermontage.se/default.asp?what=default Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 15 Februari , 2008 Ojdå 12000:- var dyrt då är inte aktuellt för mig. Det borde finnas något billigare. Jag skulle vilja ha det för att sänka premien och för att få larm om batterispänningen och givetvis i preventivt syfte mot stöld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 15 Februari , 2008 Säkerhet. Spårlarm löser allt fler stölder. I nästa nummer av tidningen PB så har de testat tre system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 15 Februari , 2008 Dett finns ju Redknows larm det kostar 4990:- å där får du reda på position om batteriet är ok, Har detta larm själv sänkte premien kraftigt å beroende på vilket bolag du har så kan man få 1500:- i installations bidrag. Gå in på http://www.axtech.se/ Å sen såg jag på mässan attt det fanns ett nytt larm det vara lite billigare än Redknows larment man jag vet inte vad försäkringsbolagen säger om det. http://www.mobwatcher.com/naveye/docs_pdf/pressrelease_0800131_knowsit.pdf Det som är bar med dessa två larem är att man kan koppla in många funtioner. Tex IR Sensor, Brandvarnare, Vattennivåvakt, relä så man kan starta värmare eller kylskåp eller vad man nu skulle vilja starta innan man kommer till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 15 Februari , 2008 Finemang!5000:- känns bättre Är du nöjd med din redknows? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 15 Februari , 2008 Jo jag är jätte nöjd både jag å far har redknows larm i båtarna. Det enda om är att du inte får batterispäningen det står bara att den är ok. Lätt å sätta in själv med, inga dyra månadskostnader utan man tar ett kontant kort å laddar det med 100:- om året bara för annars tänger dom ner kortet. Tele2 har gratis kontantkort bara å beställa på https://webbutiken.tele2.se/p-order/mobileprepaid/default.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Februari , 2008 Varför inte köra med det här? http://friendfinder.telia.se/ Det är i stort sett gratis. En gammal uttjänt mobiltelefon som inte längre används, ett Telia refillkort och en tolvvoltsladdare är allt som behövs. Koppla in laddaren så att telefonen har konstant laddning. Göm den någonstans i båten i påslaget läge, klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 15 Februari , 2008 Problemet med denna tjänst är väll at du inet får någon premie sänktning av försäkringsbolagen. Och att man inte kan larma dörrar med magnetkontakter eller hela båten med IR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 15 Februari , 2008 Någon som vet hur hög precisionen är på friendfinder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Februari , 2008 Som sagt, det är ju egentligan bara en kul grej för att på ett ungefär se var ens kompisar befinner sig, inget egentligt spårsystem. Men om någon snor min båt och drar iväg med den så kan jag följa den på nätet med en hyfsad precision. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 15 Februari , 2008 För mig rör tankana sig mer om en moped som står på ett aldeles för dåligt övervakat ställe, men principen är densamma. Går inte lägga en massa tusenlappar för att ha koll på något som inte kostar många tusenlappar, men en gammal mobiltelefon offrar jag gärna på det - så länge det går spåra tillräckligt precist. En kilometer fel i ett villaområde skulle ju tyvärr inte vara så extremt stor hjälp... Edit: registrerade mig och sökte efter min egen mobil. Enligt sökningen var jag ca 200m härifrån, så det duger väl för att veta vilket område man finns i i alla fall. Ska väl testa vidare lite sedan. Senast ändrad av Flummo | 15 februari 2008 | 16:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 17 Februari , 2008 Tänkte först använda Friendfinder för att visa vännerna vilken rutt jag tar och vilken natthamn jag ligger i (så kan jag få trevligt sällskap), men positionen den ger är väl basstationens position och det finns ju inte så många bland kobbarna... Är det vanligt med den hemliga (fula) abonnemangsavgiften bland söksystemen? avgift för kontankort köper jag, men i övrig vill man undvika dessa löpande kostnader när man redan köpt produkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Februari , 2008 Kollade med en säljare för Redknows på båtmässan (i Gbg), hade inga löpande kostnader annat än ett kontantkort (valfri operatör) laddat för SMS. Mobilsvar avstängt och nummerpresentation påslagen. //Ulf Senast ändrad av ulfa | 17 februari 2008 | 21:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 18 Februari , 2008 Sattsa på Redknows det är ett komplet larm har det du behöver. En sak som är bra tycker jag är vatten larmet det har jag monterat in i min då behöver man inte vara orolig för att bälgarna eller genom förningar skall gå läck när man inte är i båten. Det kostar 100:-/år för Redknows larmet för det är det minsta man kan fylla på kontantkortet. Fyller du inte på en gång om året så stänger tele levrantören av det. INGA mer avgifter än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 18 Februari , 2008 Vad kostar Mobwatcher?? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 19 Februari , 2008 Kanske blir redKnows. Nån som vet om nya har eget batteri? Jag har inte tillgång till landström och det är inget vidare om batterierna laddas ur... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 19 Februari , 2008 Redknows larmen har inbyggda batteri men det tar det bara ström av om späningen brytts. Men jag har ingen landstöm å det drar inte ur något som man märker har även battman så jag kan ha kol på hur mycket ström jag förbrukar. Larmet går ner i något slagts vilo läge efter en stun då drar det nästan ingen ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 19 Februari , 2008 50 mA tror jag mässkillen sa. Ska man intre dra ur mer än 50% på ett 75A batteri så blir det väl 1480 tim eller 61 dagar (i teorin). Så får man hoppas att startmotorn orkar runt sedan... Se broschyr: http://www.axtech.se/index.cfm?ID=50&vs=50&vss=50 Där står det 20-80 mA. http://www.axtech.se/index.cfm?ID=50&vs=50&vss=50\'> Senast ändrad av ulfa | 19 februari 2008 | 19:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 4 April , 2008 Mobwatcher (eller naveye trackit som produkten heter) kostar ca 3000. Men lite lurigt är det att säga så eftersom det inte finns någon på marknaden. De s k återförsäljarna känner inte ens till produkten. Sammanställning: Naveye: Finns ej på marknaden!! Funktionerna är för dåliga (ny produkt - risk för buggar), verkar dock vara enkel att installera. Redknows: Funktionerna är för dåliga (precis som naveye), för stor, för dyr. Defa tracking: Fick offert på 2500:-, men med årsavgift på 500, för stor, ordinariepris på 6000:- är för dyrt. Finns det någon här inne som har erfarenhet/kunskap om något söksystem som uppfyller kraven nedan (nu är jag sur för alla produkter jag stött på hitills är rent skräp)? Krav: Prio 1: Ingen abonnemangsavgift Liten!! Eget batteri (inte bara för back-up), som håller i minst 6 månader. Om batteri saknas: Möjlighet att kolla batterispänningen (ej som naveye eller redknows som larmar då spänningen blir lägre än 6 resp 10 volt - då är det liksom försent).. Pris max 4000:- Prio 2: När gps signal ej fås, så gå automatiskt över till gms-nätet. Enkel att installera. Senast ändrad av bjorn_o | 04 april 2008 | 17:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 552 Postad 4 April , 2008 Hej Testade FriendFinder häromdagen och blev mycket imponerad av precisionen. Visserligen var det inom tätbebyggt område där det förmodligen finns flera basstationer som kunde pejla positionen men jag fick en prick på en karta som var ca 25m i diameter och den var placerad ca 50m från min verkliga position. Ska bli spännande att kolla den i lite mer glesbyggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 April , 2008 Utvecklingen går ju framåt på vissa bitar, så det tar nog inte altför många år innan den produkten dyker upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 15 November , 2008 Jag har forskat runt lite på internet och diverse båtmässor angående stöldlarm. Nu börjar ju dessa att bli riktigt prisvärda enligt min mening och det är ju jättebra. Dessutom verkar de ha krympt i storlek så att man lätt skulle kunna gömma ett larm, tex i ett innertak eller i en jetski eller utombordare. Om alla båtägare monterade in stöldskydd i form av söksystem så tror i vart fall jag att båt och motorstölderna skulle minska. Till följd av detta borde också försäkringspremierna reduceras och detta skulle gynna alla båtägare!? Som jag ser det så finns det två producenter som dominerar i Sverige idag, Red knows från Axtech och Naveye från Aqualiv, den senare har visst hetat Mobwatcher tidigare? Finns det några erfarenheter här på MG av dessa fabrikat? Är det någon som har sett ett test där man jämfört deras pris och prestanda? Finns det möjlighet för tjuvar att störa ut GSM-sändaren i larmet? Klarar larmet att sända/ta emot genom ett plåttak, tex i en skåpbil? Jag hörde av en annan tillverkare som använde VHF-bandet för att, genom krysspejling, spåra båten, att detta är det bästa. Detta är något som jag hoppas alla båtägare engagerar sig i. Jag tror vi har chans att, i det långa loppet, få lägre kostnader för vårt båtliv och dra de nesliga marinkleptomanerna vid näsan! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 15 November , 2008 Jag har Redknows i min båt och är tok nöjd. Kan ringa och få positionen och larm status av/på , även larma av/på och ringa och lyssna på vad som händer i båten. Det går även att lägga in telnr. som larmet skickar sms till om jag trycker på en sos knapp så får anhöriga ett sms med position. Dock så valde jag det endast för att det inte var någon löpande avgift det var det som var viktigast för mig. Jag kom på en nackdel... jag måste ha batterierna i båten på vinterförvaringen annars är ju larmet ej igång... Lite tråkigt men det får gå, kan komma åt o ladda någon gång då och då. Senast ändrad av All_to_slow | 15 november 2008 | 23:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 16 November , 2008 Har monterat Nav Eye Knowsit i vår båt (i grunden samma larm som redknows) fungerar utmärkt. GSM sändaren fungerar under plåttak eller i en bil , men GPS en kan få problem, men det gäller ju för alla fabrikat. VHF pejl fungerar på larm som har dessa, men då får du oftast betala en månadsavgift. Går ju även att triangulera en GSM sändare, men vag vet inte i vilken utsträckning det är tillåtet. Kan ju alltid använda ett abbonemang med friendfinder eller motsvarande så har man extra säkerhet. Billigaste från Nav Eye ligger runt 2,300:- moms. den är stor som ett cigarett paket. Monteringen är enkel och behöver inte utföras av fackman (men det rekomenderas att man har viss elkunskap) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser