nafen 0 Postad 14 Februari , 2008 Jag har en enkel plexiglasskiva som fungerar som dörr ut till badbryggan på min RYDS 568.Nu skulle jag vilja kunna ställa upp den i öppet läge. Jag har köpt en dörrhållare av en modell där ena delen är som en pigg/kil, och den andra delen är som två rullar där kilen ska pressas in i när man ska ha dörren öppen. Varje del ska fästas med två skruvar. Nu undrar jag bara om bästa sätt att montera denna. Om jag drar skruvarna rätt in i friborden resp. plexiglasdörren, förborrar man eller fäster struven direkt i plasten. Finns det risk att topcoaten spricker? Hur gör man bäst hål i ca 1 cm tjock plexiglas. Jag har heller ingen möjlighet att komma åt från baksidan i friborden med muttrar. Kan det annars fungera med någon form av superlim? Som ni förstår så har jag aldrig behövt göra något skruvhål i en båt tidigare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 14 Februari , 2008 Jag är ej säker på vad jag skulle göra, men ifall du tänker limma skulle jag nog rekommendera PL 400 eller något liknande. PL 400 har jag använd flera gånger på mina båtar och det har fungerat utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ramsdal 0 Postad 15 Februari , 2008 i plexit kan du borra med järnborr. i plasten så förborrar du med en borr som har samma diameter som din skruv har utan gängorna, sen så tror jag mera på wurthens limar&tätar än på pl400. lim och tätt är mera segt än pl 400 Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 Februari , 2008 Jag skulle testat limning av båda delarna först, då har man alltid möjligheten kvar att borra/skruva om det visar sig att det inte dög. Nåt två-komponents-epoxi-lim (typ Araldite Extra Strong) borde duga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 16 Februari , 2008 Har en likadan dörr ut till badbryggan på min Nordic 55 och jag har monterat dörrhållare på den. Jag förborrade i gelcoat med ett borr med samma diameter som skruven utan gängor. För att undvika sprickor så fräste jag bort gelcoatskiktet runt hålet med en försänkare. Lade på ett tunt lager Sika 291 bakom och drog åt försiktigt. I plexidörren förborrade jag med ett något grövre borr pga plexin var hårdare och jag var rädd att det skulle spricka. Gick dock mycket bra och skulle inte lita på att limma enbart. //DF90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 16 Februari , 2008 Tack för tipsen. Ja, jag kanske provar med att limma först. Håller det så håller det, annars får jag ta till borren. Ännu en gång, tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser