Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
PCP-Roger

Uppgradera turbo på VP 41 B- erfarenheter?

Rekommendera Poster


Ska byta ut turbon på min VP 41B till den uppgraderade versionen, vore kul att höra från någon som gjort det om hur ni upplever skillnaden -om det nu blir någon.
Anledningen till att jag ska byta är att jag behöver lite mer bottendrag i motorn då båten ( Nimo 260 Fly ca. 3.500 kg )är ganska trög att få ur sjön. När den väl planat upp så går den fint med 41án men skulle som sagt behöva lite mer vrid i botten.
Vad tror ni- löser turbobytet mitt problem? 
Roger 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppgraderingsturbon på min 41A. Den fungerar exakt som seriösa återförsäljare beskriver, dvs den ger dig mycket mer kraft från botten. Jag hade inga problem med accelerationskraft före bytet men upplever ändå motorn som oerhört mycket piggare efter.

 

Turbon ger dig däremot i-n-t-e, som oseriösa återförsäljare beskriver det, mer toppeffekt. Trots en höjning av maxladdtrycket med 0.5 bar från min gamla trötta fläkt är toppfarten så nära att det hamnar inom felmarginalen (någon tiondels knop).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du den gamla i och byter till en ny så får du också en nya motor. Det är med andra ord skillnad som på natt och dag.
 
Om den löser dina problem? Ja, och mer därtill. Detta gäller under förutsättning att du har resten rätt. Vår båt är både större och tyngre och går som ett skott efter turbobytet. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju hoppingivande, jag får väl återkomma med en rapport efter sjösättning och provkörning.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser  fram i mot å höra vad du tyckte om det. Har också funderat på å bytta i min har en AQAD31 är för trött ur vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt så kan man byta Turbo till annan modell och storlek på alla motorer. Men det gäller att veta vad man gör, storlekar på turbinhus m.m Sen behöver man inte köpa en turbo hos Penta, det finns andra till nästan halva priset som är lika bra. En turbo är ingen avancerad pryl rent mekaniskt.

Skulle vara intressant och veta om någon därute har bytt till annan turbo på en Tamd40, typ en uppgradering, mer effekt, respons m.m.

http://pics.maunier.org/big_turbo.jpg

Kanske lite stor....haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd dig till Svensk Turboservice. http://www.turboservice.se/

De har dels VP variant, men sen har de andra typer som gör att du kan få ut mer av motorn.

Jag köpte en som var lite vassare till min 31 motor och den var fortfarande billigare än VP. Det är samma stomme, men en annan turbin i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...