Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
kvasthilda

Suger gamla plastbåtar åt sej vatten?

Rekommendera Poster

Någon som vet hur många procent vatten som ett glasfiberarmerat skrov kan ta upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Någon som vet hur många procent vatten som ett glasfiberarmerat skrov kan ta upp?

Procent av sin vikt, eller procent av sin yttermåttsvolym?

Jag har ingen aning men skulle bli förvånad om det handlar om mer än ett par procent för en korrekt utförd laminering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke som slog mig.

Var i min bod och städade idag. Brukar förvara min bohusjulle där - fast de senaste fem vintrarna har den stått i mitt garage pga det arbete jag gjort med den i omgångar. Hittade några glasfiberskivor. 

Det hade varit intressant att ta en skiva, väga den och hänga ner den i sjön tex under vintern. Sen väga den när man tagit upp den igen och gjort den ren från ev beväxtning.

Skivorna har nog många år på nacken - avfall från nåt av våra plastbåtsvarv. 

Frågan är skall man ta dem precis som de är - med gelcoat på ena sidan - eller skall man slipa bort gelcoaten, så att man frilägger glasfibertrådarna!? Eller kanske ta en skiva av varje!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att de blir mättade med vatten på ganska kort tid. Tror inte de behöver vara i en hel vinter. Enklast vore att väga dem innan, och sen väga dem kanske var tredje dag efter det. Om vikten ökat vid första tillfället men sen är samma vid varje följande mätning kan man utgå från att inte mycket mer kommer att hända. Om vikten däremot fortsätter att öka vid varje mätning kan man låta skivan vara i längre och mäta med glesare mellanrum tills man ser att det planar ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också det handlar om ett par procent - förutsatt att allt är gjort som det ska. 

Tommy; varför inte testa?

Har du lust, tid och ork - kör!

Håller med om att vägning innan är bäst; det lär vara garanterat torrt om den legat i förrådet, då får man noll-vikt. Jag tror att det inte spelar någon roll om du har gelcoat på ena sidan, det tar nog bara lite längre tid för plasten att bli mättad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hämtade hem en av de plastskivorna jag hittade i min bod igår. Den som var mest lämpad.Den var ganska stor, så jag tror jag kapar den på mitten och slipar den ena ren från gelcoat. 

Sen får jag väl väga dem och hänga ner dem i sjö över vintern.

Fast det hade kanske gått lika bra att lägga dem i en balja med färskvatten i garaget!?

Då hade man ju haft bättre koll på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du tänkt att väga den. Det är inte så lätt att mäta vikt med 1% noggrannhet, särskilt inte med flera månaders mellanrum. 

Till att börja med måste nog vågen vara vid samma temperatur. Sen måste du undvika beväxning på plasten. Kanske bättre med gelcoat då, då är det ju lätt att tvätta av eventuell beväxning. Sen ska den väl bli torr på ytan innan vägning (eller både och).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, AndW säger:

Hur har du tänkt att väga den. Det är inte så lätt att mäta vikt med 1% noggrannhet, särskilt inte med flera månaders mellanrum. 

Till att börja med måste nog vågen vara vid samma temperatur. Sen måste du undvika beväxning på plasten. Kanske bättre med gelcoat då, då är det ju lätt att tvätta av eventuell beväxning. Sen ska den väl bli torr på ytan innan vägning (eller både och).

Jag har en digital paketvåg som kan väga upp till ca 10 kg - om jag nu kan hitta den. Annars får det väl bli den analoga hushållsvågen.
Kommer att dela skivan i två delar och slipa den ena ren från gelcoat och sen sätta dem i en plastspann med lock - sån som är avsedd för utedass. Sen får det hela stå i (varm)garaget.

Skivan är ca 5 mm tjock och har nog legat i min bod i 20 år.

Skillnaden i vikt blir nog inte så stor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört någon gång att en båt kan öka i vikt ca 1% om året på grund av vatteninträngning i laminatet, sant eller inte har jag inte en aning om

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns inte troligt att båtens vikt kan öka med 1 %/år.

Det är rimligt att plasten absorberar1 volym-% vatten sammanlagt.

Det blir inte många kilo!

Vi köpte en elektrisk avfuktare förra hösten och det är väldigt mycket vatten inuti båten märker man. Det är säkert minst 50 liter vatten som torkas ur.

Vi som använder unerhållskrävande batterier har nu närmast obegränsad tillgång till destilerat vatten.

Det blir spännande att se resultaten av Thallathas vattenabsorptionsförsök.

Om det inte är för sent föreslår jag att du -Thallatha - delar skivan i tre delar och behåller en torr som referens vid vägningen. Då slipper vi kanske en diskussion om hur rätt vågen visar före resp. efter. Då kan du jämföra mot den torra referensbiten med vilken våg som helst.

Du kan ju förresten ta vilken referens som helst som har ingefär samma vikt som testbitarn. En plåtbit lär ju inte ändra vikt, det gäller bara att spara den och sedan hitta den när det är dags att väga.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mackey säger:

- - -

Vi köpte en elektrisk avfuktare förra hösten och det är väldigt mycket vatten inuti båten märker man. Det är säkert minst 50 liter vatten som torkas ur.

Vi som använder unerhållskrävande batterier har nu närmast obegränsad tillgång till destilerat vatten.

- - -

Mackey

Har du ordentligt lufttätt så du inte håller på att försöka avfukta hela världsrymden?

50 liter vatten är 5 st 10 litershinkar.... Det är väldigt mycket vatten om du skulle hälla ut det i kölsvinet!

Jag har en avfuktare i garaget som startas och får gå 2-3 timmar om bilen är blöt eller snöig när den ställs in. Trots rätt mycket snöslask under skärmarna ibland så produceras det långt ifrån 50 liter från min avfuktare under vinterhalvåret (samlar dräneringen i dunk som sedermera hälls i avloppet om det inte behövs till annat). Avfuktaren har bra effektivitet för bilen är alltid snustorr efter en natt inomhus.

PS: Jag använder aldrig kranvatten när jag blandar glykol till motorn. Det blir garanterat mindre beläggningar i motorn av pannsten, andra mineraler o salter med avfuktarvattnet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey:  det är inte petitesser, det ärsvårt att mäta små relativa skillnader av nästan alla storheter. En stabil referensvikt är nog bra förslag. Däremot rostar plåt och blir då tyngre. 

Jag tror temperaturen kan vara en viktig faktor. En fjäderbaserad våg borde visa högre vikt vid högre temperatur (upptagning) än låg temperatur (sjösättning). Själv är jag skeptisk till att laminatet skulle suga vatten. Kanske några lager mjuk bottenfärg, däremot.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Mackey säger:

Det känns inte troligt att båtens vikt kan öka med 1 %/år.

Jag trodde att anledningen till att man från och till får höja vattenlinjen på en gammal båt, beror på allt skräp man plockar ombord och kompletterar sin utrustning med. :P

59 minuter sedan, Mackey säger:

Det blir spännande att se resultaten av Thallathas vattenabsorptionsförsök.

Om det inte är för sent föreslår jag att du..........................

Nej det är inte för sent. 

Som du vet, brukar jag aldrig ha så brått. :ph34r:

Har inte gjort något mer än hämtat hem skivan - innan vi åkte till Karlstad.

Har ju så lite att göra, så jag måste dryga ut min tid med lite extra arbete. Här håller jag just nu på att bygga en grind i ett plank. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Lintott säger:

Har du ordentligt lufttätt så du inte håller på att försöka avfukta hela världsrymden?

50 liter vatten är 5 st 10 litershinkar.... Det är väldigt mycket vatten om du skulle hälla ut det i kölsvinet!

...

Världsrymden är rätt tor vad jag förstår...;)

... men det är inte mitt fel.

Ja, allt är stängt, men inte tejpat.

Trasor tätar glipor mm.

Den stora mängden vatten kommer inte från luften.

Säg att båtens volym är 40 m3.

Vid 100 % relativ fuktighet och 10 C innehåller luft ca. 10 g vatten per m3.

Vi torkar till ca 50 % relativ fuktighet.

Då har vi cirka 2 dl vatten som kommer från den luften så även om hela båtens invändiga luftvolym byts ut flera gånger dagligen så är det inte från luften huvuddelen av vattnet kommer.

Jag kan ha överskattat volymen vatten något - kanske är mera ca. 50 liter än minst 50 liter - eftersom jag inte aktivt mätt vattenmängden.  Det skulle vara intressant att höra hur mycket vatten andra torkar ut ur sina båtar när allt är kvar i båten; dynor, kläder, övriga textilier, segel, böcker, mm, mm.

Nu är vi en bit ifrån ämnet, men det jag tänker är att det är mera annat som gör att båten är lite tygre på hösten, inte att laminatet sugit upp en massa vatten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, AndW säger:

Mackey:  det är inte petitesser, det ärsvårt att mäta små relativa skillnader av nästan alla storheter. En stabil referensvikt är nog bra förslag. Däremot rostar plåt och blir då tyngre. 

Jag tror temperaturen kan vara en viktig faktor. En fjäderbaserad våg borde visa högre vikt vid högre temperatur (upptagning) än låg temperatur (sjösättning). Själv är jag skeptisk till att laminatet skulle suga vatten. Kanske några lager mjuk bottenfärg, däremot.

Jag menar absolut inte att et är en struntsak att få fram en korrekt viktförändring, därav förslaget ned referensvikt.

Om Thallatha förvarar plåten någorlunda torrt så tror jag inte att rosten kommer att äventyra referensvikten.

Jag tror som du att det är väldigt lite vatten som tas upp av laminater.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört någon gång att en båt kan öka i vikt ca 1% om året på grund av vatteninträngning i laminatet, sant eller inte har jag inte en aning om.

Arne Olse'n skriver i en artikel 2011

citat:  Alla båtar suger upp vattenmolekyler under säsongen. Träbåtar tätas ju till och med genom att materialet suger upp vatten och sväller. Även en plastbåt tar upp vatten, det kan röra sig om ett par hundra kilogram på en 30-fotare. Slut på citat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall talar den citerade artikeln emot sig själv. 

Om vi tar en 30-fotare från 70-talet, t ex Scampi, så väger den 3.300 kg. 1.300 kg av dessa är en järnköl, och vi kan nog utgå från att den suger försumbart med vatten. 

Om vi sedan antar att de återstående två tonnen som utgör skrov, däck, inredning och rigg fördelas 50/50, dvs 1 ton är skrov, och att båten suger vatten hela vägen till relingslisten så blir slutsatsen att:

- Om skrovet suger 1% så suger det 10 liter vatten. Känns inte orimligt. 

- Om skrovet suger ett par hundra kilo, så suger skrovet 20% vatten. Jag vågar påstå att det skrovet inte är helt friskt...

Notera nu att jag bortsett från direkt trasiga båtar så som t ex båtar med läckande sandwich-skrov. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Peter, jag tycker också att det låter mycket. Men som sagt jag har inte en aning, man borde kanske vara fysiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, vega1959 säger:

Ja Peter, jag tycker också att det låter mycket. Men som sagt jag har inte en aning, man borde kanske vara fysiker.

Nja; här handlar det om hur mycket ”luft” det finns i ett material, och ifall det kan ersättas med vatten.

Ganska basic, någon fysiker behöver man inte vara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde inte vara så svårt att mäta volymen av en bit "plast" och sen väga. Vet man ungefär hur förhållandet mellan glasfiberväv och polyester var vid tillverkningen, och man vet densiteten för respektive komponent, då går det att räkna ut hur mycket en viss volym borde väga. Mellanskillnaden utgörs av hålrum inom volymen. Det sätter en övre gräns för hur mycket vatten som kan finnas inne i plastbiten. Men i praktiken är det bara så tunna hålrum att kapillärverkan blir påtaglig som kan hålla kvar vatten. Större "gropar" eller "rör" inne i plasten kommer att tömmas på några sekunder efter upptagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Lintott säger:

Jag kör också avfuktare på hösten. Det blir en hel det vatten, typ några pytsar.

På förekommen anledning:

Hink används av skurkärringar.

Spann används av bönder.

Pyts används på båt.

/språkpolisen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...