Funkis 143 Postad 14 Februari , 2008 Tänkte fråga om någon har egna erfarenheter av en elektrisk motor? Ni vet, ut med hela motorn och in med batterier istället. Å så en liten elmotor direkt på propelleraxeln... rätt smutt tänk! Men vem här har redan installerat och är redo att dela med sig av erfarenheter? Finns det hakar att tänka på? Elmotorn har ofta också färre \ hästar \ och då frågar jag mig om kusarna räcker till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Februari , 2008 Sök litet i ämnet på sailguide.com Där har det skrivits mängder om både för- och nackdelar med eldrift samt jag har för mig att några med egna erfarenheter har deltagit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peppelelle 0 Postad 22 April , 2009 Tjenare! Jag skall snart installera en elinombordare i min båt. Jag har en Storfidra och jag har nu slängt ut den smutsiga stinkande Viren jag hade där. Om allt fungerar bra kommer jag att lansera motorn till hösten. Då har jag lite mer kött på benen när det gäller fart, körsträcka, laddning o.s.v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peppelelle 0 Postad 28 September , 2009 har gjort det du snackar om....vad vill du veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 29 September , 2009 HP1030 har seglat upp och ned längs kusten (Malmö-Oslo) nu med elmotor och det verkar funka bra. De har 4 batterier men man bör nog ha 6? Lycka till / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peppelelle 0 Postad 11 Januari , 2010 I våras slet jag ut den gamla stinkande Viren och tvättade och målade hela motorrummet. Sedan monterade jag in en elmotor med en effekt motsvarande 9 hk. 3 st 100 Ah batterier blev bränsletanken. Allt gick över förväntan!!! Motorn går tyst och skön. Inget luktar ombord. Inget att tänka på vid torrsättning. Inget oljebyte. Inget filterbyte. Ingen glykol. Inget slabb med dieselbakterier...underbart!!! Det är så här segling och båtägande skall vara!! Rent tyst enklelt och miljövänligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Januari , 2010 Intressant! Fart och aktionsradie? Dvs om vinden tar slut och man har t ex 15 nm kvar till målet, kommer man dit och hur fort går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Januari , 2010 Ja. Och man skulle vilja veta mer om ditt 'seglingsmönster', alltså, hur länge är du ute, hur ofta tar du landström, om andra strömförbrukare ombord (kyl etc) och vad finns det för laddningsmöjligheter förutom landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Januari , 2010 Då är det väl mer än 12V väl? 12V och 300 Ah blir 4,2 kWh vilket räcker till högst 2,1 kWh om inte batterierna ska ta skada. (Det blir hög ström och batterierna ger lite mindre energi då en del blir värme i batterierna). Med en 3 kW (drygt 4 hk) motor kan man då köra i en dryg halvtimme. Men är det t.ex 48 V 300Ah blir det 4 ggr bättre. Dvs 2 timmar. Hur långt körde du på en laddning? Hur mycket lägre blir framfarten när du seglar och laddar med motor-generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Januari , 2010 Hm. Lite teoretiskt räknande:Strömförbrukning: 9 hk = 9*736W = 6624 W motoreffekt Ström vi full effekt: 6624 / 12 = 552 A Men OK, det går nog bara åt en del av effekten när man töffar fram så sakteliga, säg att man kör på 1/3 av max; 552/3 = 184 ABatterikapacitet: 3 x 100 Ah = 300 Ah dvs 300/184 = 1,6 h till tomt batteri. Fast man bör aldrig tömma mer än till hälften.Aktionsradie: Dvs max teoretisk aktionsradie ca 1 timme med... säg 4 knop = 4 distans Inte så imponerande. Skulle väl behöva minst 3-4 gånger mera. Övriga kommentarer? Edit 1: efter Forgus inlägg; rätt! med högre spänning i batteribanken (= fler batterier) så blir det bättre aktionsradie. Edit 2: Hur blir det med kraften att ta sig ut från en obehaglig lovartskust när man hamnat i fel läge? Senast ändrad av Anders_St | 11 januari 2010 | 16:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Januari , 2010 Steyr har precis kommit med en hybrid http://www.steyr-motors.com/products/pdf/hybrid.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Januari , 2010 Den var snygg! Tyst och välkontrollerat när man smyger in och lägger till i hamn. Motor gående i ekonomiläge med minsta möjliga utsläpp en route. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Januari , 2010 Ja. en elmotor hade varit trevligt, just med ovan nämnda fördelar i åtanke. Nackdelarna överväger fortfarande för mig. Vi behöver mer än ett par timmars aktionsradie. Ska man slå sig ut från ett besvärligt ställe så är det inte säkert att man kommer så värst långt ens på tre timmar. En hybrid hade varit perfekt, särskilt om elmotorn fungerar som generator även under segling med frikopplad propeller, det framgår inte riktigt av broschyren. Med hybridmotorn och en vindgenerator så hade man nog kunnat gå uteslutande på el ca 90% av en vanlig semester. Fint att man dessutom slipper både generator och startmotor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Januari , 2010 Med hybridmotorn och en vindgenerator så hade man nog kunnat gå uteslutande på el ca 90% av en vanlig semester. Hm, du menar att man hinner ladda upp batteriet tillräckligt när man ligger still för det lilla motordrift man behöver in/ut ur hamn? Att ta energi ur fartvinden och driva motorn med är en omöjlig evighetsmaskin... Fint att man dessutom slipper både generator och startmotor... Mja. Du byter två elektriska mackapärer mot en enda kombinerad. Varken bra eller dåligt skulle jag tro. Samma risk att den lägger av som de vanliga prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Januari , 2010 Ja, jag menar att man laddar när man ligger still Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Januari , 2010 Vetus har en idealisk lösning. El eller diesel, laddning när man seglar. http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqgtqp#/page146/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peppelelle 0 Postad 23 Januari , 2010 I somras var vi ute 4 veckor i sträck....härligt. Tog väl landström 2 ggr. Laddar annars när jag seglar. allt var över förväntan....tyst, problemfritt, rent.....härligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 25 Januari , 2010 Bromsar det inte något fruktansvärt när man seglar då? Och låter det inte en del? Vet att om jag lät propelleraxeln snurra vid segling hördes detta tydligt och var sjukt irriterande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Januari , 2010 Jo jag såg att du har 300 Ah batteri att ta av. Vilken spänning är det? Ofta tar man flera batterier t.ex 12V, 100 Ah och kopplar i serie så man får motorns behov t.ex 48 eller 96V. Då blir det 4 batterier för 48V och 100 Ah=4800 Wh eller 4,8 kWh. Hur ser din batteribank ut? Om du t.ex har 300 Ah och 48 V=14,4 kWh kommer du en skaplig sträcka. Har du lite drifttider? Hur länge kan du köra med en viss fart? Vilken fart får du vid laddning? Min lilla erfarenhet med hembyggd generatorsnurra (bilgenerator på gammal utombordarrigg) är att farten blev lägre trots att den inte laddade mer än 12V 5 A. Det är ju inte så många som har erfarenheter att dela med sig men här finns Du! Intressanta frågor för många som går i motorbytestankar. El är ju ekologiskt hållbart speciellt om man seglar in laddningen med eget segel.Nästan för bra för att vara sant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 25 Januari , 2010 Det torde vara bra många faktorer som spelar in. Jag är ingen maskinist men vet av erfarenhet att det är skillnad i kraft mellan motor och motor. Tvåtaktsbensinare generellt, lägre verkningsgrad, Höga varv för att få ur kraften (Vridmoment) Fyrtaktare bensin - Bättre verkningsgrad, Bättre vridmoment vid lägre varv. Diesel- Ännu mer vridmoment och högre verkningsgrad. Elmotor- Grym verkningsgrad och jämnt vridmoment. (Dessutom minskar behovet av växellådor och drev som stjäl energi) Hydralmotor- Sjukt vridmoment. Jag jobbade, på 80-talet, på en bogserbåt, byggd 1932, Hon var bestyckad med en 16 cylindrig diselmaskin på 124 HK. Men cylindervolymen var 36 liter och vridmomentet aldrig uppmätt. Den knuffade vi tankbåtar och drog timmerpråmar med. Elmotorn torde, i sig, vara idealisk att driva en segelbåt med. Själv har jag spånat på en hybridversion med en liten diesel eller fyrtaktsbensinare som driver elmotorn som driver propellern. Dieselelektriskt med andra ord, precis som en isbrytare eller ett diesellok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Januari , 2010 Intressant bogserbåt, vilken var det? 124 hkr på 16 cyl. verkar underligt. Haver själv haft en bogserbåt med 120 Hkr 2000 v/m växlad 1:4 10 liter. Har du inte tappat en nolla på hk? 1240 hkr http://lasselundell.se/page5.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Januari , 2010 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser