Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
arnold_s

Koppling Raychart 435 till VHF

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har fått det att fungera med att få in positionsdata till VHF från en Raychart 435i? (för att kunna använda DSC funktionen)

Enligt manualen skickar 435 meddelandetyperna WPL, RTE, XTE, APB, BWR samt RMB.

Om jag förstått rätt så är typerna för Lat&Long enligt NMEA (GGA, GLL, RMC, RMA, IMA, GLP, GOP, GXP, GDP) dvs inget av det som skickas ut från 435:an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad NMEA koderna som behövs för position heter. Så här var det för mig :

(jag har en Leica Mk20) Den gula kabeln från GPS = NMEA-ut, kopplades till motsvarande gul på VHF, sen var minuskabeln svart på GPS men grön på VHF visade det sig. Slutligen fick jag gå in i GPS menyn och ställa NMEA-output (2) till On. (tror där är en vanlig nmea-output och en annan för autopilot )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input! Låter ju enkelt.

Dock skiljer det ju sig från plotter till plotter och det hade varit intressant att höra erfarenheter från Raychart 435. Det borde finnas någon därute som gjort det förr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Raychart 435i och en Northstar 710. Fungerar utmärkt ihop... Om du kopplar enligt manualen så behövs ingenting ställas in...All GPS data dyker då upp på VHF displayen. Därmed så fungerar ju även nödcall med koordinater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...