balt 0 Postad 13 Februari , 2008 Är det någon därute (eller rättare härinne) som har synpunkter på Volvo Pentas motor KAD 300? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 13 Februari , 2008 jag har en i min båt (Bella 850) ... är det något speciellt som du tänker på? Jag skriver så här i mina båtar: Jag har en KAD 300-A (2005) på 285 Hk. Min KAD 300 ger march på 28 kn och topp 38 kn och då är den fullastad och fulltankad. Drev DP-G 1,68. DuoProp: C4. Sommaren 2006 gjorde jag över 1000 distans och förde loggbok. Över hela perioden hade jag ett snitt på 1,56 l/d vilket är något mer än jag hade tänkt mig. Å andra sidan har jag inte på något sätt kört optimalt eftersom jag hela tiden har varit ute med kamrater och oftast anpassat mig efter deras fart. Jag tror att jag kan komma ner till 1,3-1,4 l/d men har svårt att se hur jag ska komma ner till 1,2 l/d som det står enl specen för motorn. 2007 har jag gjort ca 700 distans och har samma förbrukning som 2006 alltså 1,56 l/d . Det är tydligen där förbrukningen det ligger för min båt. Mvh, Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 14 Februari , 2008 Enligt ett obekräftat ryckte ska det vara svårt att få fram reservdelar? Jag har också hört att det ska vara något problem med drevet som ska vara special till denna motor enligt samma ryckte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 14 Februari , 2008 du här rätt, drevet är en specialare bara för KAD 300 men den har funkat bra i tre år och 3000 distans men bara för att jag säger det så ........ ta i trä osv osv .... jag har inte hört något men lovar att forska lite och återkommer, har en del kontakter som är bra på just VP .... i övrigt så är det i stort sett en upphåttad KAD 44 och så här långt har jag varit mycket nöjd med den förutm att jag tycker den drar lite för mycket .... men det är skit man får ta antar jag ...... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 19 Februari , 2008 Har forskat lite mer och det finns inga som helst belägg för att detta drev skulle vara sämre än andra VP drev. Drevet togs fram till KAD 300 (285 Hk) eftersom det i det läget inte fanns något drev som klarade av en effekt på 285 Hk, men det gjorde alltså DPG drevet. Alltså; Döda myten med fakta!! Mvh, Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 26 Mars , 2008 Hej igen Edestig...nu har jag bytt tråd :-) Jag undrar om du har rostfria proppar på ditt DP-G drev ? Enligt specen så skall det vara standard. Finns en båt till salu med en KAD 300 från 2005 men den har inte rostfria propellrar ?! Hur kan det komma sig tro ? Det skall enligt uppgift vara ett DP-G drev. mvh Svansen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser